A japán anime-guru, Osamu Tezuka modern köntösű Pinocchio-meséjét az Elvitte a víz angol rendezője, David Bowers igazította a hollywoodi szabásminta szerint.
Faragott fiú inspirálta fémsrác
Tulajdonképpen mindegy is, hogy fém vagy fa. A faragott/hegesztett - kézzel alkotott (teremtett) - kisember modern mitológiája Carlo Collodi (1826-1890) Pinocchiójával született, s amellett, hogy ennek az alaptörténetnek számtalan mozgóképes feldolgozása létezik, számtalan új történetet ihletett, gondolhatunk akár Steven Spielberg A. I. - Mesterséges értelem című filmjére, de önmaga is az egyik legtöbbet megért filmes alapanyag. Walt Disney 1940-es klasszikus rajzfilmje mellett a kommerszebb kínálatok kedvelőinek az olasz Roberto Benigni hagyományosabb feldolgozását, ínyenceknek a cseh Jan Svankmajer Ottóka című meghökkentő alkotását ajánljuk. S bizony, a faragott és megelevenedő fiúka történetéből anime is készült.
Az animerajongók számára szintén klasszikusszámba megy a japán Osamu Tezukának a Pinocchio hatására született teremtménye, az ezerkilencszázhatvanas évek elején televíziós sorozat formájában hódító körútra induló talpraesett kis robotlegénye. Az író-rendező mellett a szigetországban legendának számító Rintaro (az 1927-es Fritz Lang-alapmű, a Metropolis nyomán forgatott Metoroporisu alkotója) is részt vett a fiú kalandjainak 2003-as egészestés filmmé álmodásában (Astro Boy tetsuwan atomu), ami nem kerülte el Hollywood figyelmét sem - különösen, hogy Hayao Miyazaki 2003-as animációs Oscar-díja (Chihiro Szellemországban) a tengerentúlon megnövelte az anime iránti keresletet -, így előbb amerikai szériát fabrikáltak az Astro Boyból, majd most filmet is.
Robotok hátán robotok
A brit David Bowers rendező (aki a zseniális Elvitte a víz című animációt is jegyzi) vállalta a feladatot, hogy filmre viszi a - már nem csak a Felkelő Nap országában - kultikus tiszteletnek örvendő történetet. Metro City lakói fuldokolva a szeméttől és a mocsoktól úgy döntenek, elrugaszkodnak a földtől, s szeretett városukkal együtt felemelkednek a levegőégbe. Ezzel mintegy rögzítve a társadalmi-anyagi különbségeket: gazdagok és fontosak odafent, a többiek meg odalent. Az égi lét csodás, a munka nehezét robotok végzik, az embernek nincs gondja semmire sem. Ebben az idilli miliőben él és alkot szorgosan dr. Tenma tudományos miniszter és feltaláló (eredeti hangja: Nicolas Cage) és fia, a nemkülönben eszes Toby, aki azonban egy balul végződő kísérletben (egy óriásrobot miatt) életét veszti (pontosabban: "csak" eltűnik, eufemisztikus gesztust gyakorolva az ifjabb körönségnek). A doktor bánatában elhatározza, hogy újraalkotja fiát, és megépíti a gyerek szemre tökéletes robotmását. Ám hamarosan kiderül, Astro Boy (eredeti hangja: Freddie Highmore) nem egészen olyan, mint Toby - aminek bizonyítékait adja, amikor a földfelszínre vetődik. Merthogy persze ott is van élet, és a kidobott elhasznált masinák szeméttelepén igazi srácokkal találkozik - köztük Corával, az otthonából elszökött tinédzserlánnyal (eredeti hangja: Kristen Bell) -, szüksége is van a baráti segítségre, mert a hatalomért küzdő fondorlatos - gonosz - tábornok, Stone (eredeti hangja: Donald Sutherland) mindenáron foglyul akarja ejteni, hogy előbányássza Astro Boyból az apja által beépített szuper (kéken parázsló) erőforrást, hogy azzal egy csak az ő utasításainak engedelmeskedő robotmonstrumot életre keltsen...
Biztonsági játék
A Kevin Munroe-féle TMNT - Tini Nindzsa Teknőcök (2007) után az anime-feldolgozások kapcsán érthető idegesség uralkodik el a rajongókon, ha egy újabb adaptáció hírét veszik. Bowers munkája azonban korántsem olyan rossz (kedvencünk a robotjog-egyenlőségért harcoló kommunista gerillaszervezet), de tény, hogy a rendező ezúttal - talán a producerek nyomására - biztonsági játékosnak bizonyult, és jókora és lapos közhelyekkel butítja le a gondolatébresztő alapot. Az animének erősen könnyített, "miniatűr szupermenizált" verziója az átlagnézőt nem igazán varázsolja el, a járatos ismerőt pedig egyenesen bosszantani fogja. Érezhető a gyerekbarát szándék, a szájbarágós nevelési szándék és az "elvárt" CGI felturbózta látványvilág - viszont az egész ezáltal elveszíti a varázsát. És az érdeklődésünket.
Kinek ajánljuk?
- Akik még életükben nem láttak animét és mangát.
- Akik szeretnék a dolgukat talpukba szerelt rakétákkal könnyíteni.
- Baloldali robotoknak.
Kinek nem?
- Akiknek tetszett az Elvitte a víz.
- Akik láttak korábban Astro Boy-epizódot (vagy egyéb animét).
- Amerikai elnököknek.
5/10