A híres magyar humor már nincs úgy jelen a filmekben, mint a régi szép időkben.
Ha azt mondjuk, hogy kéne nézni valami jó magyar vígjátékot, akkor legtöbbször talán A miniszter félrelép, A tanú, a Csinibaba, a Zimmer Feri, az Indul a bakterház, az Üvegtigris vagy a Valami Amerika ugrik be elsőként. Nem is lenne ezzel semmi baj, ha lenne utánpótlás. De nagyon úgy látszik, hogy nincs.
Liptai Claudia és Pindroch Csaba is benne lehetett volna Tímár Péter 1997-es zenés nosztalgiafilmjében, ami máig tartó retróhullámot generált az ezredfordulón.
TovábbEgyes vígjátékok mára kultikus státuszt értek el, mint például A tanú, a Hyppolit, a lakáj és A tizedes meg a többiek. Ezek a filmek gyakran reflektáltak a kor társadalmi és politikai helyzetére, így különleges helyet foglalnak el a magyar filmművészetben, humoruk pedig sokszor a szocialista rendszer abszurditásából és a mindennapi élet nehézségeiből táplálkozott. Ezekben erősen benne volt a nevessünk a saját nyomorunkon-effektus, amivel sok néző tudott azonosulni, később pedig még egy nagy adag nosztalgia is társult hozzá, ami csak tovább emelte a filmek élvezeti értékét és persze nem utolsósorban a humorát.
Az Üvegtigris egy nagyon szűk baráti körre és egy még szűkebb miliőre összpontosít. Humorában a helyzetkomikum, karakterkomikum és a mindennapi élet abszurditása dominál, ami friss és aktuális, és sokat merít a magyar vidék sajátosságaiból. A párbeszédek nagyon spontánnak hatnak, de annyira, hogy szinten minden megszólalást külön szállóigeként idéznek a legnagyobb rajongók.
Lali, Róka, Cingár, Gaben és Csoki. Na meg persze Sanyi. Rudolf Péter Üvegtigrisei bármikor újranézhetők.
TovábbA Liza, a rókatündér az egyik legkirívóbb példa a kimagaslóan jó modern magyar vígjátékokra. Sok dolog keveredik benne, nagyon jó egyveleget képezve. Az alaptörténete egyedi: egy modern tündérmesét mesél el, amely a japán folklórból származó rókatündér legendájára épül – ez a keverék ritka és különleges atmoszférát teremt. Ráadásul a film látványvilága és a hangulata is szokatlan, a '70-es évek retró stílusa és szocreál hangulata keveredik benne a mai modern világ elemeivel. A főhősnő, Liza története egyszerre tragikus és komikus, a körülötte feltűnő férfiak mind abszurd módon távoznak az élők sorából. A zenei betétek is különösen jók, pedig egy japán popsztár dalait kellett beépíteni ebbe a "magyar" történetbe.
Olyan apróságokról nem is beszélve, mint az egyszerű, de nagyszerű visszatérő poén: amikor a rendőrfőnököt alakító Reviczky Gábor állandóan valamelyik híres magyar közmondással akarja befejezni a gondolatmenetét, de soha nem jut eszébe a vége, ezért cserébe káromkodik egyet. Nem túl épületes, mégis működik!
Vannak említésre méltó vígjátékok a 2020-as évekből is, mint például a Pesti balhé, a Seveled, amit úgy is hívhatunk, mint az eléggé terhes, magyar Pretty Woman, illetve a Szia életem! vagy a Nyugati nyaralás.
Ha a valóságban nem is, mozgóképes formában ezerrel pörög az ügynökakták feltárása. Az HBO Maxról sokak fájdalmára eltávolított A besúgó című sorozat után itt a Nyugati nyaralás, ami a komédia eszközeivel dolgozza fel a hasonló témát.
TovábbÖsszességében elmondható, hogy a régebbi filmek sokszor a politikai szatíra és a szocialista rendszer kritikájára építettek, míg az újabbak szélesebb körű témaválasztással és modernebb humorral dolgoznak. Talán ez a modern humor az, ami nem feltétlenül tesz jót a mai vígjátékoknak, és lehet, hogy sokkal jobb lenne gyakrabban maradni a régi bevált receptnél: a politikai szatíránál.