Miért is nézne tadzsik filmet bárki, ha nem azért, hogy hirtelen abban a taxiban találja magát, amibe stopposként beszáll egy asti mérnök egy fekete báránnyal együtt azért, hogy szülőfalujába érve feláldozza azt Szent Aoufnak, mert felettébb szerencsés módon megmenekült a moszkvai kapitányságról tíz kiló heroinnal a kucsmájában.
A fiatal tadzsik rendező, Djamshed Usmonov játékfilmje beillene korhű szociográfiának a XXI. század volt szovjet utódállamáról, arról a közép-ázsiai országról, amely tíz éve nyerte vissza függetlenségét. A rettentő szegénység és a muszlim erkölcsök mindent meghatározó szorításáról.
Az Angyal a jobb vállon története ugyanakkor megtévesztően hasonlít Scorsese bármely amerikai olasz maffiáról szóló filmjéhez. Főhősünk, Hamro tízévi moszkvai raboskodása után hazatér szülőfalujába, Astba, mert úgy hírlik, anyja haldoklik. A gengszter, aki három ember vérével a kezén úgy csap a taxi orrára, hogy abba minden jóérzésű néző beleremeg, falujában szembe találja magát a hétköznapi ítélőszékkel. Tizenötezer dollárt meghaladó adósságát felvásárolta a polgármester. A falu első embere szűkre szabott öltönyében nem túl hitelesen adja elő, hogy nem ő az Úristen, és pénzt nyomtatni sem tud, hogy segíthessen a férfin, de azért egy teáscsészényi vodkára még jó nála. Hamrót a volt hitelezők jól megverik, és elébe tolják fiát, aki moszkvai börtönbüntetése alatt született, és aki lehetne bárki más fia is, de nincs apelláta.
Anyja haldoklik, a helyi orvos három napot ad neki, három nap alatt kell hát kibontani a kerítés falát, hogy Halma koporsóját szégyenszemre ne a falon keresztül kelljen kiadni. Három nap alatt kell felújítani és eladni a házat, hogy Hamro az árából kifizethesse a polgármestert. Az idő szorít, pénz nincs, minden a jó üzlet ígéretében felvett munkások szorgalmán múlik. Mikor már az utolsó Walt Disney-képeskönyvből másolt Bambi is felkerül a ház homlokzatára, derül ki, hogy Halma nem haldoklik, az egész csel volt, hogy hazahívják Hamrót rendezni adósságát.
A dollárban kifejezett adósság nőttön nő, a mozigépészi állás pedig nem jövedelmez jól, még a bollywoodi reklám ellenére sem: - Milyen filmet játszanak ma? - Véreset. Hamro hiába igyekszik leitatni a polgármester sameszét a grammban mért vodkával, hiába próbál jó lenni a helyi erkölcsök vagy legalábbis saját mércéje szerint, a múlt utoléri, és egy jó muszlim faluban senki nem felejt. Bűnei miatt kitaszított lett, és a végső elszámolás nem várhat soká.
A gyönyörűen filmezett, már-már antropológiai hitelességű filmbe csak egy népmesei elem keveredik. Halma, Hamro anyja, hogy fián segítsen, elmegy a polgármesterhez, hogy nézze már meg határidőnaplójában, mikor lenne az ő halálának napja. Hét év túl soká van, ezért cserél a polgármester anyjával, így már másnap meg kell halnia. Ha meghal, a kicsinosított ház a fiára száll, aki rendezheti tengernyi adósságát.
Halma búcsúzóul édességet osztogat a faluban, végrendeletét vélt unokájánák felsorolva szétosztja cipőit, sálait, nagyanyai örökségét a halottfürdetőnek, a sírásónak, a szomszédokból alakult temetési kórusnak, és estére meghal.
Az Angyal a jobb vállon filmcím azt a muszlim mesét idézi, mely szerint minden ember vállán két angyal ül. A jobb vállon ülő a jó cselekedeteket, a bal vállon ülő pedig a rossz cselekedeteket írja fel könyvébe, s attól függ, hogy az ember a pokolba vagy pedig a mennyországba kerül-e, hogy melyik könyv nyom többet a végső igazság mérlegén.
A Moszkvában végzett rendező filmjének szereplői mind amatőrök, szülőfalujának, Astnak lakói. A film költségvetése zsebpénz lenne Scorsesenek, de még a Buharov testvéreknek is, ezért aztán cinikusnak tűnhet, hogy a stáblista végén feltűnik a Benetton és a Swiss.com logója.
Usmonov filmjét a Titanic filmfesztivál honlapja szerint még nem vásárolta meg egyik hazai filmforgalmazó sem.