Sokat. Nagyon sokat. Jobban járnak, mint ha csak a moziban mutatnák be a filmjeiket.
Egy évtizeddel ezelőtt a hollywoodi sztárok tisztában voltak vele, hogy ha filmjük kasszasiker, a bevételi listák élére kerül, akkor ott a helyük a legnagyobbak között, az A-listán. Ma ez némiképp máshogy néz ki, pláne, hogy a mozikba még mindig csak szállingóznak vissza a nézők, a streamoldalakon bemutatott filmek nézettségéről pedig csak homályos sajtóközleményekből értesülhetünk.
Lehet, hogy a streaming térnyerése drámaian megváltoztatta a dolgokat, de továbbra sem kell féltenünk a hollywoodi sztárokat, már ami a fizetségüket illeti, sőt, olykor sokkal többet keresnek az eleve streamingre szánt produkciókkal, mint a mozifilmekkel.
A legnagyobb nevek számára 1996 óta teljesen átlagos az egy filmért kapott 20 millió dolláros gázsi – a sort Jim Carrey nyitotta a Kábelbarát címszerepével. Ezt az összeget ma is simán megkapják az A-listások (pl. Prad Pitt, Sandra Bullock , legutóbb Chris Hemsworth ennyit kapott az új Thor-folytatásért), persze a azok a színészek, akik (egyelőre) még nem vonzanak akkora tömeget a moziba, értelemszerűen kevesebbet – Chris Pine a Dungeons and Dragonsért 11 és fél milliót, Robert Pattinson 3 milliót kapott a Batmanért.
Öt évvel ezelőtt ezek a húszmilliós gázsik a csúcsot jelentették, a Netflix, az Amazon és más streaming szolgáltatók azonban jócskán emelték a téteket: Daniel Craig például 100 millió dollárt tehet zsebre a Tőrve ejtve két folytatásáért, azok jogait ugyanis a Netflix vásárolta meg összesen 400 millió dollárért. Craig elképesztő gázsija annak tudható be, hogy a Netflix már eleve kompenzálja a tiszteletdíjakat, azzal a minimummal, amit akkor kapnának, ha a filmet kizárólag moziban mutatnák be, Craig ráaadásul még fizetésemelést is kért – és kapott.
Ez az új rendszer magasabb fizetéseket eredményez: Dwayne Johnson 30 milliót kaszált az Amazon Red One című, készülő filmje főszerepéért, ám a produkció rá eső nyereségével ez akár 50 millió is lehet. A Netflix idei legnagyobb dobásának, a Don't Look Up főszerepéért Leonardo DiCaprio 30 milliót, Jennifer Lawrence 25 millió dollárt kaszált, Julia Roberts a Leave the World Behind című thrillerrel 25 milliót tehetett zsebre, míg Ryan Gosling a The Gray Man című kémthrillerért nagyjából 20 millió dollárt.
A hagyományos filmstúdiók jól bevált gazdasági rendszerét persze jól felborította a streamingóriások fizetési stratégiája, amit még jobban megkavart a járvány okozta hibrid forgalmazási módszer (limitált mozibemutató és egyidejűleg streaming, plusz pénzért). A Warner kezdte ezt el, és ők már eleve kompenzációt fizetnek a színészeknek, hiszen a streaming megjelenés a mozikasszákból szívja el a dollármilliókat. (Scarlett Johansson épp e kompenzáció hiánya miatt rúgta össze a port a Disney-vel.)
Az egyetlen kivétel Tom Cruise, ő mindkét platform fizetési sávjának a csúcsát kapja, méghozzá olyan szerződéseket köt, ami alapján már azelőtt kifizetik, hogy a stúdió akár egy centet is kereshetett volna, és erre jönnek még rá a bruttó bevétel után megállapított bónuszok. A Top Gun folytatásáért kapott 13 millió dollár aprópénznek tűnik az eddig felsorolt gázsikhoz képest, de az ilyen-olyan bónuszokkal ez összeg nagyságrendekkel nagyobb lesz majd.