Rajt a versenyfilmeknél - Hibátlan napló: Kisvilma

  • X / Internetto

Kezdődjön a Filmszemle, induljon a verseny! Így kiáltott fel Vészi János, a Filmszemle Tanács tagja és konferanszié a Kisvilma - Az utolsó napló című Mészáros Márta film vetítése előtt.

A hosszas és protokolláris bevezető után ez volt a nyitóest első olyan momentuma, amely legalább felvillantotta a versenyhangulatot. Pedig lett volna miért izgulni. Saját bevallása szerint még maga a rendezőnő sem látta nagy vásznon a frissen elkészült művet. Az utolsó napló címmel jegyzett alkotás témája még egy darabig öröknek tekinthető. Jogsértések, emberi drámák, koncepciós perek, a háború és következményei a Szovjetúnióban.

A szövetségbe forrt szabad köztársaságokat már hosszú évekkel ezelőtt felolvasztotta a peresztrojka és a glásznoszty. Most mégis visszamehettünk az időben, és ennek nem csak az az oka, hogy a történet 1938-ban indul, hanem az is, hogy jónéhány évet késett forgatás. Az egyik főszereplő, Monori Lili inkább egy ötvenes nőt játszik, mint a mai Mészáros Mártát, akiről - mint mindegyik - ez a napló is szól.

A naplókban az a jó, hogy hitelesek. Készüljenek fűzött vagy kötött könyvből; mágnesezett, esetleg celluloid szalagból, az van bennük, ami megtörtént. Biztosak lehetünk abban, hogy amit látunk, az mind a rendezőnő gyerekkorának világát idézi. Nem kell a régi újságokat visszalapozni ahhoz, hogy tudjuk, abban az időben lehetett ott földrengés, eldördülhetett pisztolylövés, elhurcolhattak embereket.

Egy valami nem történhetett meg. A gyermek Mészáros Márta nem búcsúzhatott el szüleitől úgy, ahogyan szeretett volna. Most a napló képei megadják neki a lehetőséget arra, hogy ezt megtegye, és a rá legjellemzőbb formában adózzon korán elvesztett édesapja, édesanyja emlékének. Kirgízia szép és érdekes vidék. Fenséges és monumentális hegységek, kristálytiszta vizek és zsíros földek övezik; a történet ideje alatt szép nők lakják, akik e csodás természetföldrajzi háttér előtt szépen ábrázolhatók. Látványos vonalak, szép arcok, jó beállítások. Mint egy igazi naplóban. A dráma csak annyira érint meg minket, amennyire egy tízévesforma gyereket, a tulajdonképpeni főszereplőt is a hatása alá vonhat. Néha ugyan olyasmit is láthatunk, ami nem kerülhetett a gyermek szeme elé, de ettől csak teljesebb lesz az összkép, amelynek elemei nem naturalisták, mégis természetesen szépek; időnként asszonyosan teltek. A napló minden oldalára jut belőle egy-egy keretbe foglalt, megkomponált darab. Ettől lesz kerek és egész.

Szép családi album. Benne van a férj, Jan Nowiczki; a leszármazottak, Lukas Nowiczki, Ladányi Cleo és még sokan mások, mint a szinte fogadott gyerekként tisztelhető Czinkóczi Zsuzsa. A film odakerülhet a korábban elkészült Napló-trilógiához és a soha el nem készült lakattal lezárható, kopírrajzokkal díszített gyereknaplók közé. Mészáros Márta nem lett volna Mészáros Márta, ha nem készítette volna el ezt a hibátlan filmet. És mi nem lennénk filmbarátok, ha nem vártunk volna többet tőle.

Amennyiben értesítést szeretne kapni az olimpiával kapcsolatos Port.hu tartalmakról, kattintson ide és iratkozzon fel az értesítésekhez.

Adblock detektálva

Hirdetésblokkolód kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamHogy tudom kikapcsolni? Köszönjük, PORT.hu