Mi Ashley Judd bűne? Már hónapok óta foglalkoztatott a kérdés, vajon mi lehet. Távolról se gondoljanak valami lila (na jó, kék - kékharisnyás, kékrókás) merengésre, mint mikor azon réved el a magamfajta, hogy járt-e Cecil a Török utcában vagy ehhez fogható örök talányok, most tényleg, hány thébai hazudozik, effélék. Nagyon is földhözragadt ügymenet vezetett, Eurosport-pólót szerettem volna, hogy az élet nyertesei közé soroljam magamat, de különben is: szerintem jól állna. Lenyomták a Double Jeopardy című film előzetesét, aztán néhány, zömükben nem kimondottan alpesi országból szalasztott mű-lesikló a nyakát szegte (crashing out -id. Nick Fellows), aztán nekünk szegezték a már említett kérdést. És ez így ment heteken át. Mire Hermann Maier lécén révbe siklott, a permanens nyomasztás is véget ért. De engem nem hagyott nyugodni a kérdés, mibe keveredhetett az a szegény Ashley?
Felkészültebb olvasó persze úgy vélheti, merőben akadémikus problémán gyötörtem magam, lévén alanyi jogon aligha hajthatnék a feliratos trikóra. Van viszont egy lengyel haverom (mert csak ők meg a közös piaciak telefonálhatnak a nyeremény reményében), vele le volt pacsizva emailen, hogy én fejtek, ő telefonál, aztán risztelünk. Nagy ívű terveink sajna füstbe mentek. A honi filmforgalmazás bár gyors volt, mint a Körös expressz, de nem eléggé. A mozi most jött, az alpesi szezon a héten Bormióban véget ér, az új kérdés már az, hogy Michaelt milyen családi kapcsolat fűzi Ralf Schumacherhez (a nénikéje alighanem, a trikónak már úgyis lőttek), én meg amúgy is tévúton jártam.
Azt hittem ugyanis, hogy a Double Jeopardy afféle kétfejű fenevad, mondjuk a macskafélék törzséből, s így a csinos Judd talán állatkínzott egy hozzáillő bunda reményében, vagy csak szelíden vadorzott, de nem. A Double Jeopardy ugyanis az az amerikai filmekben szinte mindennap használatos jogi formula, mely szerint valakit ugyanazon bűncselekmény elkövetéséért eljárás alá vonni másodszor már nem lehet. (Mellesleg épp a napokban ugyanez, mármint a D. J., a Barátok köztben is megjelent. Rohanunk Amerikába, pupákok!)
De mi az a bűn, amivel Ashley J.-t vegzálni már nem lehet, engem meg nem érdemes? Férjének likvidálása, miért aztán T. L. Jonesszal vad kergetőzése csapnak. Emlékeznek az Üldözés című filmre? Tommy L. J. ott a feleségének leölésével vádolt Harry Fordot hajtja ezerrel, nagy siker volt, folytatás és kvázifolytatás követte. Most viszont megcsavarták a régi sztorit, de piszkosul. A feleségére kezet emelő férj helyére férjét vélhetően kifiléző asszonka került, csak T. Lee J. a konstans, hozza is séróból. Amúgy a mozival semmi gáz, buta és szép külsőkben forgott, középső szakasza, a voltaképpeni versenyfutás olyan gyors, ahogy az elő van írva. Ráadásul észlelhető, vagy kis jóindulattal belelátható egyfajta decens távolságtartás a sztoritól, mely a rendező és Tom működését egyként jellemzi. Úgyhogy klassz kis darab.
E műelemzés méltó helye viszont a Késmánia című, általunk nagy becsben tartott szaklapban lenne, lévén, hogy ebben a moziban egy igazán nagyszerű Opinel is játszik. Nem nevezik nevén, de megmutatják. Értők értékelni fogják.