10 nagyszerű színész, aki eljátszotta már az ördögöt magát

Robert De Nirótól Al Pacinón át Viggo Mortensenig meglepően sokan bújtak a Gonosz bőrébe: volt, aki viccesre vette, de volt, aki egyáltalán nem!

1. Legenda (1985) - Tim Curry

Azt sokáig még én sem tudtam, hogy a Darkness nevű, zseniálisan kreált, bikaszarvú, vörös testű hatalmas démon tulajdonképpen Tim Curry volt, de szerintem

még az anyukája sem ismerte volna meg Ridley Scott korai, némiképp elfelejtett fantasyjében.

A legendák földjén egy gonosz démon egyre erősebbé válik, a célja pedig az Örök Éjszaka elérése, amit úgy valósíthat meg, ha az összes Egyszarvút eltörli a Föld színéről. Annyiban persze pechje van, hogy a nagyon fiatal Tom Cruise lesz az ellenfele – ez az első a sok filmje közül, amiben Jacknek hívják -, és ő nem szokott veszíteni.

 

2. Angyalszív (1987) - Robert De Niro

Alan Parker zseniális filmjében az '50-es évek füstös brooklyni világában élő kiégett magándetektív, Harry Angel (az ekkor még jóképű, fess Mickey Rourke) egy titokzatos megbízótól, egy bizonyos Louis Cyphre-től azt a feladatot kapja, hogy keressen meg egy eltűnt énekest, akivel volt egy megállapodása. Az eleinte rutinmunkának tűnő megbízatás, amely végül New Orleansba, a vudu hazájába viszi el hősünket, hamarosan elképesztő rémálommá válik Harry számára. Mindenki,

akivel csak beszélt, bárki, akiről úgy tűnik, hogy bármit is tud az eltűnt énekesről, meghal.

Kegyetlen, rituális gyilkosság áldozatai lesznek mindannyian, és a magándetektívben egyre erősödik a gyanú, hogy csapdába csalták. Pedig csak figyelnie kellett volna a névre – Louis Cyphre -, és arra, amit De Niro akkor mond az emberi lélekről, amikor kihegyezett körmeivel szórakozottan egy keménytojást pucolt.

 

3. Az eastwicki boszorkányok (1987) - Jack Nicholson

New England egyik kisvárosában játszódik a film. Itt él ugyanis a három, különféle módokon megözvegyült New England-i barátnő, a szobrász Alexandra (Cher), a csellótanár Jane (Susan Sarandon) és Sukie, az újságíró (Michelle Pfeiffer). Baráti összejöveteleik során lassan rádöbbennek: különleges képességekkel rendelkeznek. És mi másra is használhatnák jobban boszorkánytudományukat, mint hogy megidézzék az igazi férfit, mivel ebben a típusban városuk igencsak szűkölködik. Ám arra egyikük sem számít, hogy aki a hívásukra megjelenik, az maga az Ördög (Jack Nicholson) - Daryl Van Horne néven. George „Mad Max” Miller trükkje ebben a történetben az, hogy az ördög saját kéjvágyának rabja, és ez Nicholsonnak nagyon is kézre álló feladat volt.

Forrás: InterCom

 

4. Krisztus utolsó megkísértése (1988) - Juliette Caton

A szigorú vallásos neveltetésben részesült Martin Scorsese filmje megjelenésekor komoly botrányt okozott – annak idején Magyarországon is sikerült elérni, hogy ne vetítsék a tévében. Merthogy itt nem egyszerű bibliai adaptációról van szó, hanem egy alternatív verzióról, ahol Willem Dafoe Jézusa nem veti meg szexualitása megélését, majd isteni hatalmát felhasználva leszáll a keresztről, hogy boldogan élhessen tovább Mária Magdolnával. Aztán persze az is kiderül, hogy mindez csak az ördög munkája, kísértés, a boldog jövő lehetősége valójában a bukás – elutasítása a megdicsőülés. Scorsese legnagyobb trükkje az volt, hogy az ördög angyalként, egy fiatal lány (Juliette Caton) képében jelent meg, és „csak” földi boldogságot ígért.

 

5. Angyalok háborúja (1995) - Viggo Mortensen

Néhány angyal fellázad az Úr ellen, mert az embereknek adott lelket, nekik pedig nem. A lázadókat Gábriel (Christopher Walken) vezeti, akinek a harchoz egy gyilkos vezér lelkére van szüksége. Simon (Eric Stoltz) a jó oldalt képviseli, ezért a halott tábornok lelkét egy kislány testébe rejti, de egy papi múlttal rendelkező nyomozó (Elias Koteas) is belekeveredik az ügybe. Gábriel mindenkin átgázol, hogy véghez vigye szándékát, ám az utolsó pillanatban Lucifer (Viggo Mortensen) közbelép. Igen, a film pont olyan zavaros, mint a rövid tartalomismertető, és ez azon kevés szerep egyike, ami miatt Mortensen kicsit szégyellheti magát, de legalább jól néz ki benne.

Forrás: Flamex

 

6. Az ördög ügyvédje (1997) - Al Pacino

Taylor Hackford (Garni-zóna, Dolores Claiborne, Ray) 1997-es, horror-/melodrámaként és fekete komédiaként egyaránt működő alkotásában találhatjuk a lehető leggonoszabb figurát, hiszen Al Pacino – ahogy azt a cím is elspoilerezi -, magát a Sátánt játssza benne. A színészlegenda ördögi antagonistája nagyon is hús-vér alak, aki

szeret enni, inni, szexelni, szórakozni

– és alapvetően (a néző számára legalábbis) saját maga is elég szórakoztató figura. S ugyan civil nevén John Milton körül hullanak az emberek, mint a legyek, hiszen gond és erőfeszítés nélkül legyilkol bárkit, aki az útjában áll, nem is ez a legnagyobb gaztett, amit elkövet – hanem az, hogy megingatja Keanu Reeves hitét. Több lehengerlő monológot is írtak Pacino számára, aki tényleg csak úgy lubickol a szerepben.

Forrás: InterCom

 

7. Ítéletnap (1999) - Gabriel Byrne  

Jericho Cane (Arnold Schwarzenegger), a kiégett exzsaru akarata ellenére egy lélegzetelállító macska-egér harc egyik főszereplőjévé válik, ahol a tét az emberiség sorsa. Elvállalja ugyanis egy befektetési bankár (Gabriel Byrne) személyi védelmét, anélkül, hogy tudná, a férfit maga a sátán szállta meg, aki egy fiatal lányt szemelt ki, hogy az antikrisztust világra hozza.

Byrne remekül hozza a figurát az amúgy felejthető filmben: elegáns, okos, manipulatív és persze végtelenül cinikus.

Egy mostanában kijött sztori szerint amúgy nem is Byrne volt az ördögi figura a forgatáson, hanem Arnold, aki egy színésznő orra alá fingott.

Forrás: InterCom

 

8. A bájkeverő (2000) - Elizabeth Hurley

Édes Istenem! Kívánj tőlem bármit, csak add nekem Alison kezét! - sóhajt fel Elliot Richards (Brendan Fraser), és fohásza menten meghallgatásra talál. Csakhogy nem az égi hatalmaknál. Az ördög pokoli humorral megáldott, káprázatos nő (Elizabeth Hurley) alakjában jelenik meg előtte, és egyezséget ajánl a jó szándékú, de együgyű műszaki tanácsadónak, aki halálosan és reménytelenül szerelmes kolléganőjébe. Teljesíti Elliot hét kívánságát, cserébe pedig a lelkét kéri.

Na az ilyesmibe sosem szabad beleegyezni,

és minden kívánság balul sül el, de ez az ördög nem olyan gonosz, inkább csak pajkos, és bizonyos szinten még meg is sajnálja hősünket - Harold Ramis valószínűleg nem akarta Hurley-t nagyon gonoszként látni.

Forrás: RTL

 

9. Constantine - A démonvadász (2005) - Peter Stormare

Keanu Reeves hamarosan talán folytatódó filmjében a központi figura, John Constantine magándetektív a természetfeletti ügyekre specializálódott, így nem olyan meglepő, hogy szó szerint megjárta már a poklot is. Sőt, majdnem, hogy kollegiális viszonyban van magával a Sátánnal (Peter Stormare), már csak azért is, mert Constantine öngyilkossági kísérlete miatt de facto már ide tartozik. Az itt ábrázolt alvilág a

realizmusa miatt olyan hátborzongató:

nem olyan, mint valami túlvilági hely, hanem mint egy ember alkotta posztapokaliptikus tér, amit emberek helyett démonok népesítenek be. Amikor a főhős alászáll a pokolba, szinte érezzük a forró szelet, az emberi, állati és démoni elemeket vegyítő rémálom pedig valami olyan keverékké áll össze, amit soha korábban nem láthattunk.

 

10. A szellemlovas (2007) - Peter Fonda

Johnny Blaze (Nicolas Cage) megszokta a halál közelségét: ő a száguldó világ legvakmerőbb motoros kaszkadőre. Amikor egy különös idegen a lelkét kéri cserébe súlyosan beteg apja felgyógyulásáért, nem habozik: számára a Mefisztóval (Peter Fonda) kötött üzlet csupán egy újabb kaland. Csakhogy Johnny örök rabságba kerül. Nappal továbbra is lélegzetelállító trükkjeivel szórakoztatja a borzongani vágyókat, éjjel viszont a gonoszak ellen kell harcolnia: akit legyőz, azt a pokol tüzével bünteti. A 2000-es évek igazi trashfilmjét Nic Cage annyira túltolta, hogy azt utólag már ő is restelli, de Fonda hűvösen kimért a pokol uraként, és nagyon menő a sétapálcája.

Forrás: InterCom