Egy-egy filmes pucérkodás nem túl meglepő módon fel szokta borzolni a kedélyeket, de gyakran történt olyan is, amikor a szokásos felháborodáson túlmutatott egy adott botrány.
Jayne Mansfield félmeztelenkedése a Promises! Promises! című filmben
elképzelhetetlen volt, hogy az alkotók szexjelenettel sokkoljanak,
mivel hosszú évtizedekig, a harmincas évektől egészen a hatvanas évekig az ún. Hays-kódex volt a mérvadó, ha a romantikus képsorok forgatására került a sor, és a megalkotójáról, Will H. Haysről elnevezett szabályrendszer nagyon szigorúan korlátozta – egyebek mellett – a szexualitás és a meztelen testek ábrázolását.
Az egyik első tabudöntögető film az 1963-as Promises! Promises! című könnyed szexkomédia volt, amelyben már a plakáttal felhívták rá a figyelmet, hogy az egyik főszerepet hozó Jayne Mansfield ruhátlanul lesz látható benne („benne volt a Playboy magazinban, és most mindent feltár Jayne Mansfield!”) – és valóban, a színésznő az alkotás első 5 percét félmeztelenül töltötte. Egyébként sajnálatos módon nem az okozott felháborodást, hogy a sztár pucérkodott, hanem az, hogy a jelenetet végül ki kellett vágni a filmből, így a stúdió csak elhúzta a mézesmadzagot a nézők orra előtt.
Olivia Hussey és Leonard Whiting ágyjelenete a Rómeó és Júliában
Franco Zeffirellinek a szexuális forradalom által fűtött 1968-as Shakespeare-adaptációja azzal a paradigmaváltó újítással állt elő, hogy az eredeti műnek megfelelően nem felnőtt színészekkel, hanem igazi tinédzserekkel játszatta el a címszerepeket: Olivia Hussey így 15, Leonard Whiting pedig 16 éves volt a forgatás idején.
2023-ban azonban a két főszereplő (ahogy arról ebben a cikkünkben mi is beszámoltunk), beperelte a filmet gyártó Paramount stúdiót szexuális kihasználásra és gyerekpornó terjesztésére hivatkozva. Miközben Hussey korábban még megvédte a film meztelen jeleneteit, a keresetben már úgy fogalmazott, hogy a rendező átverte őket, mivel eredetileg még nem is volt szó meztelenségről, és a felvételek leforgatása évekig tartó mentális és érzelmi terhet jelentett a számára, és a karrierjére is kedvezőtlen hatással volt. A két színész több mint 500 millió dolláros kártérítést követelt, ám egy bíró gyorsan rövidre zárta a pert, miután úgy határozott, hogy a szóban forgó műalkotásra is vonatkozik az Egyesült Államok alkotmányának első, a sajtó-, szólás- és véleményszabadságot védő kiegészítése.
Még több meztelenség
Egy ártalmatlannak tűnő villantásnak is komoly következményei lehetnek.
Tovább
Maria Schneider megerőszakolása Az utolsó tangó Párizsban című botrányfilmben
Szintén a hatvanas évekbeli, a hetvenes évekre már kissé beszennyezett szexuális forradalom szellemében készült Bernardo Bertolucci talán legismertebb, 1972-es műve, amelyben egy középkorú gyászoló férfi és egy fiatal francia diáklány kizárólag szexuális aktusokra épülő kapcsolatát figyelhetjük egy lepattant párizsi lakásban. Mivel Az utolsó tangó Párizsban a szex sötét oldalát mutatja be, van benne egy olyan jelenet is,
amelyben a Marlon Brando által alakított karakter egy vajat használva síkosítónak megerőszakolja a forgatás idején még csak 19 éves Maria Schneider figuráját.
Pár évvel ezelőtt elterjedt, és hatalmas port kavart, hogy a forgatáson valóban megtörtént a szóban forgó nemi erőszak, miután újra előkerült a színésznő korábbi interjúja, amelyben azt állította, hogy Bertolucci és Brando előre kitervelten becsapták, mivel a képsor nem volt benne a forgatókönyvben. A botrány kirobbanásakor Schneider már nem volt életben (2011-ben hunyt el), de Bertolucci még igen, és több interjúban is megvédte magát. Állítása szerint nem igaz, hogy a színésznő nem tudott előre az erőszakról, a jelenet ugyanis benne volt a forgatókönyvben. Azt ugyanakkor elismerte, hogy a vaj használatát nem árulták el Schneidernek előzetesen, hogy minél spontánabb legyen a reakciója, és hitelesen jelenjen meg az arcán a megalázottság.
Brooke Shields mint gyerekprostituált a Csinos kislányban
Többször is írtunk róla, hogy a gyerekszínész Brooke Shieldset mennyire kihasználták a férfi rendezők, akik gyakorlatilag szexuális tárgyként kezelték a kiskamasz lányt. Erre már a nagy áttörést meghozó 1978-as filmben, a Csinos kislányban sor került, amelyben Shields egy 12 éves lányt alakít, aki egy bordélyban él prostituált anyjával New Orleansban az 1910-es években,
majd a nő egy szép napon elárverezi a gyerek szüzességét.
A filmet rendező Louis Malle egyébként neves alkotónak számít, mégis nehéz volt magáról lemosnia a gyerekpornó stigmáját, mivel egy prepubertás korú kislány szexuális helyzetben való mutogatása sokaknál kiverte a biztosítékot. Malle amúgy egyáltalán nem ábrázolta szexinek a szóban forgó jeleneteket, hiszen a szexmunkások gyakran unalmas, veszélyes és léleknyomorító hétköznapjait akarta bemutatni, de ez nem sokat segített a felkavaró szituáció fogadtatásakor.
Még több meztelen sztár
Összeszedtünk fél tucat bátor színészt, akiknek volt merszük pucérra vetkőzni a kamerák előtt – és azt is kiderítettük, miért vállalták a sokak számára elrettentő feladatot.
Tovább
A New York rendőrei több színészének villantása
A Hays-kódex hatvanas években történt megszűnése után a filmekben viszonylag gyorsan, ha nem is megszokottá, de rendszeressé váltak a meztelen jelenetek. A minden család nappalijában megtalálható televízió azonban hatalmas lemaradásban volt a mozihoz képest, és először csak a hetvenes-nyolcvanas évek művészibb minisorozataiban bukkantak fel meztelen testek, eleinte még csak nem is szexuális kontextusban (lásd például a Gyökereket).
A széria, ami kikövezte az utat az igazi tévés pucérkodás előtt, az 1993-ban indult New York rendőrei volt.
A szóban forgó krimisorozat alkotói pedig igencsak belehúztak, hiszen már az első epizódban volt egy meztelenül felvett szerelmi jelenet – igaz, ízléses sziluetteket láthattak csak a nézők. Ezt a második évadban egy férfi színész zuhanyjelenete követte. Lassanként pedig a pucérkodás afféle beavatási szertartássá vált a New York rendőreiben szerepet vállaló színészek számára. A kisképernyős erotika egyébként rengeteg huzavonával járt az alkotók és mind a csatorna, mind a cenzúra, mind pedig a hirdetők között, de a nézők és a kritikusok körében rendkívül népszerűvé tette a szériát.
Az egyik konkrét esetben pedig 2003-ban a New York rendőrei, pontosabban egy abban megjelenő és
szokatlanul hosszú ideig (7 teljes másodpercig) látható meztelen női fenék
miatt példátlanul magas, 1,2 millió dolláros bírságra ítélték a tévécsatornát, ami ellen fellebbezést nyújtottak be, de olyan hosszas jogi csatározás következett, hogy csak 2011-ben mondta ki semmisnek a bíróság a büntetést.
Bruce Willis és Jane March egymásra találása Az éj színében
Az olyan alkotásoknak köszönhetően, mint a Végzetes vonzerő vagy az Elemi ösztön, a kilencvenes években felvirágzott az erotikus thriller műfaja, ami azt is jelentette, hogy a mennyiség a minőség rovására ment, és nem mindegyik mű sikerült tökéletesre. Utóbbi produkciók sorát erősítette a Bruce Willis nevével fémjelzett 1994-es Az éj színe, amelyben a színész által játszott pszichiáter egyszerre kezd nyomozni kollégája meggyilkolásának ügyében és kezd szenvedélyes viszonyt egy gyönyörű fiatal nővel – majd kiderül, hogy a két dolog sajnos szorosan összefügg.
Már a film bemutatása előtt elterjedt, hogy Az éj színe bizonyos jeleneteiben mind Willis, mind a női főszerepet játszó Jane March bevállalták a teljes meztelenséget – igazi botrányt azonban mindez nem a nézők körében, hanem a színfalak mögött okozott. A rendező, Richard Rush és a producer, Andy Vajna (!) ugyanis összevesztek azon, mennyire legyenek explicitek ezek a képsorok. Rush víziója az volt, hogy mehet nyugodtan a magasabb karika, mivel ez egy sötétebb hangulatú film, Vajna azonban az alacsonyabb korhatár-besorolást támogatta, hogy minél több nézője legyen a produkciónak.
a producer pedig nem várta meg, hogy felgyógyuljon, hanem valaki mással helyettesítette, akin természetesen simán átnyomta az alacsonyabb korhatárra vonatkozó igényét, szóval a filmet végül Vajna szája íze szerint mutatták be – meglehetősen langyos kritikai fogadtatás közepette.
A meztelen sztárokból sosem elég
Múltkori cikkünk után újabb hős színészeket találtunk, akiknek volt merszük pucérra vetkőzni a kamera előtt. Annak is utánajártunk, vajon mi motiválta őket. Sajnos nem mindegyik történet túl vidám...
Tovább
Angelina Jolie és Antonio Banderas tényleg összejöttek az Eredendő bűnben?
A 2000-es évek elején nem nagyon volt dögösebb sztár Hollywoodban Angelina Jolie-nál és Antonio Banderasnal, így amikor ők ketten együtt szerepeltek Michael Cristofer fülledt neonoirjában, azonnal mindenki azzal jött, hogy
a forgatáson a vásznon kívül is szerelem szövődött köztük
– ami, valljuk be, nem olyan meglepő reakció, miután a nézők együtt látták ezt a két gyönyörű embert azokban a lenyűgöző ágy- (és kád)jelenetekben.
A gond csak az volt, hogy abban az időben mindketten kapcsolatban éltek valaki mással: Jolie Billy Bob Thorntonnal, Banderas pedig Melanie Griffithszel.
A színésznő egyébként csak nevetett a pletykákon, amiket azzal magyarázott, hogy mivel a fordulatos cselekményt a filmesek megpróbálták minél inkább titokban tartani, az emberek nem tudtak mással foglalkozni, csak a színészekkel, akik az arcukat (és a testüket) adták mindehhez.
Banderas pedig mindenkit kiábrándított, amikor egy 2007-es interjúban elárulta, hogy még csak nem is volt kellemes számára az erotikus jelenetek forgatása Jolie-val. „Mivel tele van a teste tetoválásokkal,
alig érhettem hozzá, nehogy elkenjem a sminket,
amivel elfedték ezeket, szóval az egész inkább egy ügyességi gyakorlat volt” – mondta a színész.
(via Looper)