8 film, amely döbbenetesen teljesített a pénztáraknál

Minden nagyobb költségvetésű film esetében számos tényezőt figyelembe vevő, alaposan mérlegelt pénzügyi előrejelzések készülnek - aztán jön a valóság, és kiderül, hogy valójában mit gondolnak a nézők.

Aquaman (2018) - $1.157 milliárd ↑

Az Aquaman eredetileg egy kissé lesajnált kistestvér volt egy olyan címszereplővel, akivel még a képregényekben is élcelődni szoktak, senki nem gondolta, hogy húzóereje lesz a karakternek vagy a történetnek. A film még akkor készült, mielőtt James Gunnt felvették, hogy átvegye az irányítást a DC moziverzum felett. Az olyan filmekkel, mint Az acélember, a Batman Superman ellen - Az igazság hajnala és a Wonder Woman DCEU tisztességesen teljesített a mozipénztáraknál, de ezek A-listás szuperhősökkel készültek, akik önmagukban is „márkák”, és akiknek hatalmas a rajongótábora.

Ehhez képest a jóval alacsonyabb presztízsű Aquaman kalandjaitól a legrosszabb esetben 400 millió dollárt várták, a legoptimistább verzióban pedig 700 milliót.

Ezek után mindenkinek lesett az álla, amikor a film már megjelenésekor rendkívül erős számokat produkált, a végső összesítésnél pedig 1.157 milliárd dollárt termelt. A mai napig ez az egyetlen DCEU-film, amely képes volt átlépni a mesés 1 milliárdos határt. Talán a pozicionálás volt tökéletes – közvetlen karácsony előtt mutatták be -, talán Jason Momoa vonzereje volt ellenállhatatlan, vagy a kettő együtt, de az Aquaman így is majdnem megduplázta a 2017-es Igazság Ligája összbevételét.

Forrás: InterCom

Lightyear (2022) - $226,4 millió

A Toy Story – Játékháború (1995) elképesztő sikere adta meg a kezdőlökést a Pixarnak, és állította fel a mércét az animációs stúdió részére. A legutolsó két rész, a a Toy Story 3 és a Toy Story 4 több mint 1 milliárd dollárt hozott világszerte, így amikor bejelentették, hogy Lightyear címmel egy új, ugyanabban az univerzumban játszódó spin-off készült,mindenki azt gondolta, ennek rengeteg nézője lesz. Ebből indultak ki a stúdiónál is, amikor 200 millió dolláros költségvetést szavaztak meg a készítőknek – az előző két film is ennyiből készült -, csakhogy a Lightyear óriási bukás lett.

A film világszerte mindössze 226,4 millió dollárt termelt,

és ha beleszámoljuk a marketing kampány költségeit, akkor kiderül, hogy a Disney és a Pixar hatalmas veszteséget szenvedett el a Lightyearrel. Nyilván nem segített az sem, hogy számos muszlim országban nem vetítették a filmet egy meleg csók miatt.

Forrás: Fórum Hungary

Macskák (2019) – $75 millió ↓

 Amikor kiderült, hogy megfilmesítik Andrew Lloyd Webber évtizedek óta elképesztő sikerrel futó színpadi musicaljét, érhető módon magasak lettek a várokozások, majd még magasabbra nőttek, amikor kiderült, milyen sztárok szerepelnek majd a filmben. Merthogy oylan nnagy nevek bújtak macskabőrbe, mint Judi Dench, Jason Derulo, Idris Elba, Jennifer Hudson, Ian McKellan, a már ekkor gigasztár Taylor Swift és mások, a rendező pedig az Oscar-díjas Tom Hooper lett.

Egy ilyen alapanyaggal, ilyen színészekkel és 95 millió dolláros költségvetéssel mi romolhat el?

A jelek mondjuk már a filmmusical első előzetesének a bemutatásakor megérkeztek, hiszen az egész világ felhördült a vászonra álmodott bizarr miniatűr macskaemberektől és a rémes speciális effektusokkal, és a Universal, amelynek sikerült a bemutatót a Star Wars: Skywalker korával egy napra tennie, már a legrosszabbtól tartott. Sejtve a kudarcot, a nyitó hétvégére alig 14-16 millió dolláros bevételt prognosztizáltak, majd nyilván a szívükhöz kaptak, amikor kiderült, ebből csak 6.5 millió jött össze. A vége csúfos 75 millió dollár lett – veszteségbe pedig számoljuk bele a nagyjából 100 milliós marketing költségeket.

Forrás: UIP-Duna Film

Top Gun: Maverick (2022) – $1.495.6 milliárd

Az első Top Gun filmet még 1986-ban mutatták be, a fiatal Tom Cruise-zal az arrogáns, mégis elbűvölő Pete "Maverick" Mitchell szerepében. Bár egyértelmű volt, hogy elsősorban a haditengerészet toborzófilmjéről van szó, a Top Gun nem csak elképesztő siker lett, hanem egyfajta hivatkozási pont is, és amint kiderült, hogy „alig” 35 évvel később elkészül a folytatás, sejteni lehetett, hogy azt elsősorban Cruise és a nosztalgiafaktor adja majd el. Persze volt kockázat is, Cruise sármja azért eddigre kissé megkopott, ez eredeti film meghatározó kardcsörgető hidegháborús motívumai pedig idejétmúlttá váltak, és a nézők csak ekkor kezdtek a Covid után visszamerészkedni a mozikba. 

Kérdés volt, hogyan állnak a fiatalabb generációk a nagy klasszikus újrázásához.

A válasz az, hogy imádták, sőt, a vártnál sokkal jobban szerették, és nekik köszönhető, hogy a bevétel minden  várakozást felülmúlt. Végül majdnem másfél milliárd lett az összbevétel, ami a rendszerint jól kereső Tom Cruise számára is meglepetés volt.

Forrás: UIP-Duna Film

 

Szárnyas fejvadász 2049 (2017) - $267 millió↓

Ridley Scott 1982-es Szárnyas fejvadásza minden idők egyik legnagyobb sci-fi klasszikusa, és még sokkal több is annál. Lehet, hogy nem kellett volna folytatni, lehet hogy igen, de Harrison Ford kifürkészhetetlen arcú jövőbeli nyomozója, Rick Deckard szerintünkmegért egy második filmet, lpláne ebben a formában. Az eredmény nem is lett rossz: fantasztikus lett a képi világ, Ryan Gosling és Ford remek párost alkotott és az előzményhez hasonlóan még szíve is volt a történetnek. Bár Denis Villeneuve filmje remek kritikákat kapott és a közönség is rajongott a nagyrészt Magyarországon forgatott Szárnyas fejvadász 2049-ért, a jegybevétele siralmas volt:

mindössze 267 millió dollárt kaszált világszerte,

ami messze elmaradt a producerek által elvárt 400 millió dolláros bevételtől. A kudarc részben a közel háromórás játékidőnek volt köszönhető, valamint annak, hogy a 155 millió dolláros költségvetésből (amit néhány Marvel-film is megirigyelt volna akkoriban!) a nézők egy lassú tempójú, melankolikus elmélkedést kaptak arról, hogy mit jelent embernek lenni – miközben a többség egy pörgős akciófilmet várt.

Forrás: InterCom

 

Érdemes lenne beszélni a Szárnyas fejvadász 2049-ről!

A film és a rendező, Denis Villeneuve balszerencséje, hogy a legendás Szárnyas fejvadász továbbgondolása egy olyan korban készült, amikor már nincsenek igazi kultuszfilmek, ahol a következő héten már másról beszélünk.

Tovább

 

Mamma Mia! (2008) - $694 millió ↑

A Mamma Mia! még azelőtt érkezett a mozikba, hogy a stúdiók rájöttek volna, mennyi pénzt lehet csinálni népszerű zenei előadók munkásságára építve – lásd Bohém rapszódia -, sőt, az is lehet, hogy ezek a munkák neki köszönhették a sikerüket. Pedig volt némi kockázat, hiszen a film teljesen egyedi megközelítést kínált az ABBA giccsbe hajló zenéinek feldolgozásával, szerény, 52 millió dolláros költségvetésével és Phyllida Lloyd személyében egy teljesen ismeretlen rendezővel. A Mamma Mia! egy vadonatúj (bár kissé plágiumgyanús) történetet mondott el, amiben az ABBA zenéje szerves részt képezett, az eredmény egy szórakoztató, lüktető, életigenlő musical lett, gyönyörű környezetben és nagyszerű színészekkel, akik közül nyilván Meryl Streep volt a legnagyobb durranás. Nem rossz kis recept ez,

de arra az alkotók még a legvadabb álmaikban sem számítottak, hogy a film a befektetett pénz több mint tízszeresét hozza majd vissza.

A 694 millió dolláros bevétel sokkolta a szakmát, és a Universal számára nem is volt kérdés, hogy finanszírozza a folytatást. És az is tarolt.

Forrás: UIP-Duna Film

 

A Fantasztikus Négyes (2015) - $167 millió↓

A Fantasztikus Négyes 2015-ös rebootja akár jó is lehetett volna, a szuperhős filmekkel ekkor csak tarolni lehetett, Josh Trank feltörekvő és felkapott rendezőnek számított, a szuperhőscsapatot pedig olyan kiváló színészek alkották, mint Miles Teller, Michael B. Jordan, Kate Mara és Jamie Bell. Trank és a film producerei azonban más-más koncepcióban gondolkodtak. A forgatás közepén a producerek átírták a rendező forgatókönyvét, és a befejezést is megváltoztatták. A stúdió fejesei nem voltak elégedettek Trank verziójával, és nélküle forgattak újra több jelenetet is, amire persze jókora hiszti volt a válasz.

Mindez a nagy nyilvánosság előtt ment, ami a lehető legrosszabb fajta publicitás.

A film elkészítése végül 155 millió dollárba került, alig 167 milliót hozott, és ezzel mintegy 60 millió dolláros veszteséget termelt – más számítások szerint ennél is többet. A nézők utálták, és több Arany Málna-díjat is nyert, köztük a legrosszabb filmnek járót. Ennek fényében kissé érthetetlen, hogy állítólag MEGINT rebootolják a történetet.

Forrás: InterCom

 

Jégvarázs (2013) - $1,33 milliárd

A 2013-as ünnepi szezon környékén a Disney egy olyan mesével jött ki, amely sok szempontból szakított a klasszikus Disney hercegnő-történetekkel. A történet az egyik szálon Elsát követi, a trón várományosát, aki olyan „szuperképességgel” rendelkezik, ami egyben átok is: amihez ér, jéggé változik. Elsa a Disney világában meglepően komplex hősnő, aki erős és önálló, de egy sötét oldala is van. A másik oldalon ott van Anna, a húga, aki meg akarja érteni és menteni őt, és ezért mindent meg is tesz.

Persze is vannak vicces karakterek és sok egyéb kötelező Disney kellék, de nincs domináns szerelmi szál.

Talán ennek is köszönhető, hogy a Jégvarázs minden idők legjövedelmezőbb animációs filmjévé vált – amíg a 2019-es folytatás le nem taszította az első helyről. Az persze egy elképesztő teljesítmény, hogy a 150 milliós költségvetéshez képest a film 1,33 milliárd dollárt hozott össze, de ez valószínűleg csak aprópénz ahhoz képest, amit a Disney az ajándéktárgyakkal keresett és keres még most is.

Forrás: Fórum Hungary