A sorozatgyilkos krumplitól a szerelmes halemberig

A frissen Oscart nyert Guillermo del Toro Hollywood egyik legnagyobb mesélője. Gyerekkorát megnyomorította bigott nagyanyja, aki még ördögűzést is hajtott végre rajta, és James Cameron segített kimenteni az apját az emberrablók fogságából.

A mexikói Guillermo del Toro napjaink egyik legegyénibb hangú filmrendezője, csakhogy a többi szerzői filmessel ellentétben ő leginkább a horror és a fantasy zsánerében érzi otthon magát. És mint a hozzá hasonló fantaszták, gyakorta rájárt a rúd - gondoljunk csak a világ legpechesebb rendezőre, Terry Gilliam-re, vagy Alex Proyasra (Holló, Dark City), akit bedarált Hollywood, és csak ócskábbnál ócskább bérmunkákat forgat (Egyiptom istenei). Del Toronak is számos filmterve esett kútba, pedig elég okosan csinálja: felváltva forgat személyesebb és nagy költségvetésű bérmunkákat, bár azokat is képes a saját ízlése szerint formálni.

Forrás: Fotos International / Contributor / Getty Images

 

Rettegett a pokoltól 

Mivel a szülei sokat voltak távol, a kis Guillermót bigott katolikus nagyanyja nevelte, és ez nem csak a gyerekkorát, hanem egész művészetét meghatározta, amire úgy emlékszik vissza, hogy borzalmas időszak volt. Egy korábbi interjúban így beszélt erről:

Nem vertek, nem zártak be a szekrénybe, de nagyon erős hatással volt rám a katolikus bűntudat dogmája. A nagyanyám olyan volt, mint Piper Laurie (Carrie anyja) a Carrie-ben. Én meg Carrie duci változata voltam. Nagyon nehéz volt túljutnom ezen. (...) Sírtam a kárhozat gondolatától, hogy a bűneim miatt a pokolban fogok égni, sírtam a purgatóriumtól és az eredendő bűntől. A mexikói katolicizmus nagyon-nagyon brutális és véres. Ez mind hatott rám.

A nagymama olykor azzal büntette, hogy üdítős kupakokat tett a cipőjébe, és úgy kellett járnia, és kétszer ördögűzést is végrehajtott rajta - minél több szentelt vizet locsolt rá, a kis Guillermo annál röhejesebbnek találta az egészet.

A sorozatgyilkos krumpli

A többi gyerek folyton piszkálta, így a fantázia világába menekült: a könyvek, képregények és filmek közé. Annyira megszerette a szörnyeket, hogy azokat rajzolgatta - Frankenstein teremtényét, az Operaház fantomját, a Fekete Lagúna szörnyét -, és az apja Super 8-as kamerával rövidfilmeket forgatott, például A majmok bolygója játékfigurái főszereplésével. Az egyik egy sorozatgyilkos krumpliról szólt, ami meggyilkolja del Toro anyját és testvéreit, majd elüti az autó.

 

Maszkmesterként kezdte

Saját bevallása szerint 1985-ben kapta élete legmeghatározóbb tanácsát egy mexikói filmrendezőtől, mentorától, Jaime Humberto Hermosillótól:

Ha nincs út, hát építs egyet.

És így is történt.

Az egyetemen operatőrnek tanult, és egy elmegyógyintézetben takarított - az ebédjét pedig a hullaházban költötte el.

Del Toro nem számíthatott más segítségére, így kitanulta a filmgyártás összes folyamatát, ám amikor első egész filmjére, a Cronosra készült, rájött, hogy ki kell tanulnia a speciális effektusok mesterségét. Amikor gyerekkorában először látta az Ördögűzőt, másnap rohant is, hogy megvegyen egy Dick Smith-féle maszkkészítő készletet. Dick Smith Hollywood legendás maszkmestere volt (Kis nagy ember, Ördögűző, Keresztapa, Taxisofőr, Jól áll neki a halál, Amadeus - ez utóbbiért Oscart is kapott), del Toro pedig felült a repülőre, és New Yorkba utazott, hogy részt vegyen egy kurzusán. Smith sokat segített, és egészen haláláig jó barátok maradtak. Del Toro Necropia néven saják effektcéget alapított, és azóta is ő álmodja meg a fimjei látványát - a Bíborhegy káprázatos gótikus kastélyát másodmagával tervezte.

Az 1993-as Cronos egy nagyon sajátos vámpírtörténet, a középpontban egy különös szerkezettel, amiben egy bogár lakozik. Del Toro már itt együtt dolgozott Ron Perlman-nel, aki az egyik kedvenc, visszatérő színésze lett.

 

Hollywood többször is kiszúrt vele

Első hollywoodi filmje a Mimic - A júdás faj volt, Harvey és Bob Weinstein irányítása alatt. Az első változat nem teszett nekik, ezért elsorolták del Torónak, miket változasson meg, noha azok nem szerepeltek a forgatókönyvben. Miután a rendező nem akarta megtenni, Weinsteinék ki akarták rúgni, de a film főszereplője, a Hatalmas Aphroditével egy évvel korábban Oscart nyert Mira Sorvino megfenyegette őket, hogy ha elbocsájtják del Torót, ő is vele megy. Végül mindketten maradtak, de a forgatást a producerek szigorú kontroll alatt tartották. Del Toro többé nem is dolgozott együtt velük, bár a Mimic később kiadott, hosszabb változata után valamelyest megbékült, mert az nagyjából megközelítette az ő elképzelését.

De rájárt a rúd később is, hiszen több ígéretes filmterve is a kukában landolt. Íme néhány:

  • a Frankenstein feldolgozása Benedict Cumberbatch főszereplésével
  • a Disney-parkok egyik látványossága alapján egy kísértetkastélyos film, a The Haunted Mansion
  • Az ötös számú vágóhíd, Kurt Vonnegut regénye alapján
  • Justice League Dark - képregényfilm a DC komorabb (és nem Batman) karaktereivel, mint John Constantine vagy Swamp Thing
  • Az őrület hegyei - őrületesen bizarr Lovecraft-adaptáció, Tom Cruise főszereplésével. Del Toro nem akarta elkenni a horrort, de iszonyú költséges lett volna a film, így a komoly anyagi kockázat miatt törölték a projektet
  • Harry Potter és az azkabani fogoly
  • eredetileg a Hobbitot is ő rendezte volna, de anyagi gondok miatt sokáig nem indult el a forgatás, végül otthagyta az egészet
  • Hellboy 3. - szintén nagyon drága lett volna

Egyszer elrabolták az apját, és James Cameron segített kifizetni a váltságdíjat

Még a Mimic forgatása idején elrabolták del Toro apját Guadalajara utcáiról. Az emberrablók egymillió dollárt kértek az életéért, és hiába adta oda a rendező az összes pénzt, amit az óriáscsótányos filmért kapott, nem volt elég, és a család sem tudta kipótolni. A segítség egészen váratlan helyről jött: James Cameron és del Toro a Cronos óta jó barátok voltak, és amikor Cameron meghallotta, mi történt, felhívta a mexikói rendezőt. Elvitte magával egy bankba, és a kezébe nyomott egymillió dollárt készpénzben. Még egy túsztárgyaló szakembert is segített keríteni, hogy minél biztonságosabban hajthassák végre a cserét.

Federico del Toro végül 72 nap után lett szabad, és ugyan a rendőrség több embert is letartóztatott, akinek köze lehetett az ügyhöz, a pénz eltűnt, és a nyomozás sem vezetett érdemi eredményre. Del Toro ekkor határozta el, hogy a biztonságuk érdekében a családjával együtt átköltözik az Egyesült Államokba - ám az apja nem tartott velük, ő Mexikóban maradt.

 

Több természetfeletti élménye is volt

 

Mexikóban, a legtöbb embernek, akit ismerek volt már természetfeletti élménye szellemekkel és egyéb nem jelenségekkel, és mi teljesen természetesen beszélünk ezekről.

Noha általában szkeptikus, bizonyos benne, hogy 16 éves korában a barátaival együtt ufót látott.Iszonyú gyorsan mozgott és olyan volt, mint a filmekben - mesélte a Sunnak, és nagyon megijedtek tőle, beugrottak az autójukba, és elhajtottak. Néhány pillanatig követte őket, majd eltűnt. Azt is hozzátette, hogy kétszer hallott kísértetet.

 

Egy taxiban felejtette A Faun labirintusa jegyzeteit

A kétezres évek közepén egy londoni taxi hátsó ülésén felejtette a jegyzetfüzetét - négy év jegyzetei, vázlatai voltak benne, amelyek jórészt A Faun labirintusához készültek. A taxis szerencsére visszavitte del Torónak a füzetet, aki busás, 900 dolláros borravalóval jutalmazta, és megerősítést kapott, hogy valóban le kell forgatnia a filmet. Az ötlet egyébként egy gyerekkori rémálmából fakad: arra riadt, hogy egy faun áll az ágya mellett. 

A film producerei dupla költségvetést ajánlottak fel, ha angolul forgatja le a filmet, de a rendezőt nem lehetett meggyőzni. Még a saját fizetéséről is lemondott, hogy úgy csinálhassa meg, ahogy ő szeretné. És megérte - mindmáig ez Del Toro legjobb filmje, egy fantasztikus, ihletett, sötét felnőttmese, amihez hasonlót talán soha nem tud csinálni. A cannes-i vetítés után 22 percen át tapsolt a közönség.

 

A házában hemzsegnek a szörnyek

A szörnyek és a filmtrükkök már gyerekkorában megbabonázták, és a házában óriási gyűjteményt halmozott fel , amit Bleak Hose-nak (kb. Kopár Ház) nevezett el. A könyvek, figurák mellett több, mint 700 eredeti alkotás található a gyűjteményében, többek H.R. Giger munkái vagy klasszikus Disney-rajzfilmek figuratervei - és szörnyek, szörnyek mindenütt. Hétezernél is több filmje van és 13 könyvtárszobája, tematikusan tárolva a könyveket.

A fotó a Los Angeles County Museum of Art által rendezett Guillermo del Toro: At Home With Monsters című kiállításon készült, amihez del Toro saját gyűjteményének mintegy 10 százaléka volt látható (Forrás: Zach M Anderson/Flickr)

 

A történeteit az "esőszobában" írja, aminek álablaka van, és azon keresztül mintha folyamatosan esne az eső. 

(Források: Upproxx, SyFy, Useless Daily, Factinate)