Amikor végre legyőzték a Ferrarit

Az autóversenyzés világának egyik nagy pillanatát vitte vászonra James Mangold, azt a versenyt, ahol a Ford egy forradalmian új autó, egy nagyszerű mérnök és egy bátor pilóta segítségével letaszította a trónjáról a Ferrarit.

20th Century Fox a múlt héten mutatta be az autóversenyzős film gyönyörű, retro hangulatú plakátját, és most itt van a Ford v. Ferrari első előzetese, amely alapján a film akár a műfaj egyik nagy klasszikusává is válhat. Az igaz történetet feldolgozó film, amely egy darabig a La Mans ’66 munkacímen futott, a két legendás autógyár, az olasz Ferrari és az amerikai Ford rivalizálásának tetőpontját mutatja be, amikor is a Ford úgy döntött, átveszi a Ferrari addig örökösnek hitt elsőségét a legendás 24 órás Le Mans-i Világbajnokságon.

Történt ugyanis, hogy a patinás és megannyi díjat szerző Ferrari anyagi nehézségekkel találta magát sze3mben, és tárgyalásokat kezdtek arról, hogy a Ford felvásárolná a maranellói márkát. Csakhogy Enzo Ferrari az utolsó pillanatban visszalépett, amit a Fordnál elég rossz néven vettek, és ezért határozták el, hogy olyan versenyautót építenek, gyakorlatilag a semmiből, amivel végre megverhetik a Ferrarit. A feladattal a nagyszerű brit autóversenyzőt, Ken Milest és a legendás fejlesztőt, Carroll Shelbyt bízták meg, és itt válik a dolog érdekessé, hiszen az előbbit Christian Bale, az utóbbit pedig Matt Damon alakítja, a rendező, társforgatókönyvíró és producer pedig az Oscar-jelölt James Mangold. Mivel tudjuk, hogy a Ford abban az évben hármas győzelmet aratott, nem kell izgulnunk az eredményért, pláne, hogy a film nyilván az amerikai autóóriás nézőpontjával azonosul - azért megnéznénk a történetet az olasz fél irányából is -, így a hangsúly nyilván a versenyig megtett úton lesz majd, és ezt erősíti meg az előzetes is.

Ami iszonyatosan jól néz ki, tökéletesen hozva a 60-as évek és az akkori autóversenyek hangulatát, a végre nagyjából saját külsővel szereplő és felismerhető Bale pedig láthatóan hatalmas élvezettel alakítja a merész versenyzőt, ahogy Damon is lubickol a korát messze megelőző, sokak által hazárdjátékosnak tartott tervezőmérnök szerepében. Ahogy az is látszik, hogy a magát már gyakorlatilag minden műfajban kipróbáló Mangold (Logan - Farkas, Börtönvonat Yumába, A nyughatatlan) a versenypályán is nagyon jól érzi magát - és amit eddig ritkán mutatott, remek humora is van. A Ford vezetőit, Henry Ford II-öt és Lee Iacoccát Tracy Letts és Jon Bernthal alakítja majd, és mellettük feltűnik még JJ Feild, Caitriona Balfe, Josh Lucas, Noah Jupe és Ray McKinnon is.

A film elkészítésének terve egyébként már évek óta napirenden van, olyan régóta, hogy egy ponton Tom Cruise és Brad Pitt főszereplésével forgatták volna le, akkor még Go Like Hell címen, de mindig közbejött valami, ahogy most is: az eredetileg nyári bemutatóra szánt film premierjét az őszre tették át, miután a Foxot megvásárolta a Disney, aki nem akarta a Ford v. Ferrarit a saját projektjeivel versenyeztetni. Az új dátum egyébként még jót is tehet a produkciónak, hiszen közelebb esik majd az Oscar-verseny kezdetéhez. Egyes hírek szerint a Ford v. Ferrari nálunk Az aszfalt királyai címen fut majd, ami reméljük csak alaptalan pletyka, mert rémesen hangzik, az viszont tény, hogy a hazai bemutató dátuma 2019. november 14.