Egy elítélt pedofil bűnöző is kap pénzt a Joker után

Gary Glitter glamrocksztár gyerekpornót birtokolt és gyerekeket molesztált, de mivel egyik száma szól a film egy fontos jelenetében, jár neki a szerzői jogi díj.

Todd Phillips rendező és Joaquin Phoenix főszereplő közös alkotását már erőszakossága miatt is sokat ekézték, ami valószínűleg nem tesz jót az Oscar-esélyeiknek. Most újabb ellentmondásos tényre derült fény a Jokerrel kapcsolatban, nevezetesen, hogy egy Gary Glitter (született Paul Gadd) nevű glamrocksztár is kapott pénzt a film készültekor az alkotóktól.

Forrás: InterCom

 

Glitter 1972-es száma, a Rock and Roll Part 2 szól ugyanis a Joker egyik fontos jelenetében (amikor a címszereplő letáncol egy lépcsőn), márpedig ezért, mint minden zenésznek, neki is szerzői jogi díjat kell fizetniük. Gadd azonban sajnálatos módon közismert pedofil: 1999-ben gyermekpornográfia birtoklása miatt ítélte el egy brit bíróság, 2005-ben pedig azért találták bűnösnek, mert Vietnamban két kiskorú lánnyal művelt obszcén dolgokat. A férfit egyéb szexuális bűncselekmények miatt 2015-ben is elítélték, ezért jelenleg is 16 éves börtönbüntetését tölti Nagy-Britanniában.

A Joker alkotói így kompromittáló helyzetbe kerültek, mivel most – a film erőszakossága mellett – sokan felróják nekik (azt is), hogy kvázi egy gyerekmolesztálót támogatnak (nem mintha lenne más választásuk), hiszen a zenész a filmes felhasználás miatt járó pénz mellett a DVD- és a soundtrack-megjelenés után is részesül majd jogdíjban. Közel sem Phillips rendezése az egyetlen egyébként, amiben felhasználták Gadd zenéjét, hiszen a Rock and Roll Part 2 (habár a brit rádióknál tiltólistán van) kifejezetten népszerűnek számít filmes betétdalként: ez szól például a Vejedre ütök focijelenetében, a Napos oldal előzetesében, de a Glee – Sztárok leszünk! című sorozatban is felcsendült Gwyneth Paltrow előadásában egy másik Gadd-dal (a Do You Wanna Touch Me).

Szerencsére azonban a nézőket a jelek szerint nem érdeklik a Joker körül keltett botrányok, és a film rekordot döntött bemutatásának első hétvégéjén, amikor is az észak-amerikai mozikban 96 milliós bevételre tett szert, ezzel pedig minden idők legjobb októberi nyitását produkálta. A rendhagyó (anti)szuperhősfilm a világ filmszínházaiban is tarol: eddig 248 millió dollárt hozott össze – és még csak a múlt hét végén mutatták be.


(via Consequence of Sound, IndieWire)