A penge és a fegyver már lejárt lemez, van helyette lézer, lánc, kötél, hibernáció, üveg és tévé.
A héten került mozikba a Sikoly 6. része, amelyben Szellempofa megint változatos módokon végez az áldozataival - és olyan brutalitással, hogy a film X-es besorolást kapott. Nézzük most néhány olyan horrorfilmes gyilkosságot, ami ha nem is feltétlenül véresebb, de meglepően kreatív.
A dolog (1982) – Mellbevágó élmény
Carpenter klasszikusa a testhorror-filmek etalonja, amelyben egy antarktiszi kutatócsoportot egyenként vadász le egy idegen lény, méghozzá úgy, hogy beszivárog a testükbe, és borzalmas módon kiforgatja őket. Miután Norris (Charles Hallahan) szívrohamot kap, a rezidens orvos defibrillátorral próbálja megmenteni az életét. Ám amikor a korongot a férfi mellkasához akarja nyomni, agyarként nyílik szét a felsőtest, és leharapja az orvos karjait.
És ez még csak a kezdet. Miközben szegény dr. Copper (Richard Dysart) sikoltozik és vér spriccel levágott karjaiból, egy második Norris fej - amelyet a benne lévő idegen hozott létre, és amely bármilyen szerves lényt képes lemásolni - rákszerű lábakkal bukkan elő a mellüregből. Norris eredeti feje eközben leválik a testéről és menekülni kezd. Szerencsére MacReady (Kurt Russell) a közelben van, hogy megtegye az egyetlen észszerű dolgot: lángszóróval lefúj mindent, ami abban a szobában van.
Hellraiser (1987) - Megláncolva
Clive Barker a saját novellájának úttörő adaptációjával a horror műfajának egyik legmegosztóbb franchise-ját hozta létre. Az eredetiben Kirstyt követhetjük, aki mindenféle elborult erőkkel küzd, a veszélyes misztikus doboztól kezdve a Pinhead és a kenobiták elől menekülő gonosz Frank nagybátyjáig.
Amikor a fináléban a bekattant nagybátyja megpróbálja megölni, Kirsty felajánlja őt a kenobitáknak, akik ezer lánccal tépik őt darabokra. Borzalmas ez a vég, de közben bűnös élvezet látni, ahogy egy ilyen aljas karaktert elhalálozik. Az utolsó szavaiból („Jesus wept”) pedig szállóige lett.
Rémálom az Elm utcában 3: Álomharcosok (1987) – Bekerülni a tévébe
A legendás Freddy Krueger a Rémálom az Elm utcában 3. részében is azt teszi, amihez a legjobban ért, tinédzsereket mészárol le változatos módszerekkel. Második áldozata, Jennifer mindent megtesz, hogy ébren maradjon, még egy égő cigarettát is elnyom a kezén, de elköveti azt a hibát, hogy amikor meglátja Freddy arcát a tévében, közelebb megy. Az álomgyilkos ebben a pillanatban előbújik a készülék tetejéből, és mielőtt még belerántaná szegény lány fejét a tévébe, két aranyköpést is elhint. Az első – „Itt az alkalom, hogy benne legyél a tévében” – a forgatókönyvben is szerepelt, a másodikat, ami a híresebb lett, viszont Robert Englund improvizálta. Kár, hogy az „Üdv a főműsoridőben, ribanc!” (van ahol, „Elérkezett az idő, cafka!”-ként fordították) nem hangzik olyan jól, mint az eredeti „Welcome to prime time, bitch!”
Jason X (2001) – Súlyos arcvesztés
Ha egy széria olyan régóta létezik, mint a Péntek 13., akkor nehéz bármi újdonsággal előállni, de a slasher-sorozat 10. részével azért megpróbáltak egy váratlant húzni: úgy döntöttek, hogy Jasont az űrbe viszik. A filmben a renegát hokis a távoli jövőben egy űrhajó legénységét terrorizálja, miután felébred a hibernációból.
Jason azonban nem az egyetlen, akit megfagyasztanak, ő maga is kipróbálja az eljárást az Adrienne nevű gyakornokon: a nő fejét egy folyékony nitrogénnel teli mosogatóba nyomja, majd miután az arca megfagy, szétzúzza a pulton, ahol véres darabokra törik.
13 kísértet (2001) - Megosztott ügyvéd
A 13 kísértet az azonos című 1960-as William Castle-film remake-je, ami se a kritikusokat, se a nézőket nem nyűgözte le, de ettől még akadnak benne emlékezetes pillanatok. A sztori szerint Arthur (Tony Shalhoub) és a gyerekei egy high-tech üvegházba költöznek be, ahol felfedezik, hogy a pincében 12 olyan rémisztő és démoni kísértet él, akiknek két céljuk van: a bosszú és a pusztítás.
Annak ellenére, hogy láthatunk néhány fantasztikusan megdizájnolt szellemet, a film legemlékezetesebb pillanata az, amikor az ügyvéd Moss két becsukódó üvegajtó közé szorul, és függőlegesen kettévágódik, majd mindkét darab lecsúszik az üvegen, miközben ömlik belőlük a vér.
A szellemhajó (2002) - Egy darabos tánc
Steve Beck filmjében egy expedíció a jeges Bering-tengeren rábukkan az 1962-ben eltűnt Antonia Graza olasz luxushajóra. Az első jelek szerint semmilyen élőlény nincs a hajón, de egyre furcsább dolgok történnek a hajótesten.
Ez izgalmasnak hangzik, de sajnos nem az. A film nyitójelenete viszont, ami még az Antonia Grazán játszódik, nagyon is emlékezetes. Idilli képsorokat látunk, a luxushajó úri közönsége mulatozik éppen (a Ragyogás báljelenete is eszünkbe juthat róla), mígnem elszabadul egy drótkötél, és szó szerint ketté vágja az egész társaságot. Kivéve az Emily Browning által alakított kislányt, az ő szemén át láthatjuk az abszurd mészárlást.
A kaptár (2002) - Lézeres folyosó
Bár A kaptár-filmeket gyakran gúnyolják azért, mert túlságosan eltávolodtak a forrásanyagtól, ettől még agyatlan szórakozásnak kiválóak. Az első filmben, amely talán a sorozat legjobbja, egy zsoldosokból álló csapatnak egy szörnyekkel teli földalatti laborba kell behatolnia, amelyet egy szuperkomputer irányít.
Ugyanez az AI csapdába ejt a zsoldosok közül négyet egy folyosón, ahol egy lézeres rendszeren kellene áthatolniuk, csakhogy a lézernyaláb alakot vált menet közben, hogy feldarabolja őket. Ez a jelenet a franchise legemlékezetesebb és legkreatívabb része, nem is a brutalitása, hanem a bizarrsága miatt.
Végső állomás 5 (2011) - Hátborzongató gyakorlat
A kreatív haláljelenetek terén a Végső állomás-franchise az etalon, és az ötödik rész sem okozott csalódást. A felvezetés a szokásos: Sam megérzi, hogy egy híd össze fog omlani, és megmenti munkatársait a brutális haláltól, ami miatt a Halál durván bepöccen, és megpróbál végezni a túlélőkkel.
Bármelyik elhalálozást ki lehetne emelni, de a csúcspont az, amikor Candice, a tornász alaposan elvéti a gyakorlatát, aminek következtében arccal előre landol a szőnyegen, és eltörik a háta.
A félelem utcája 1. rész: 1994 (2021) – Lekenyerezve
A félelem utcája valószínűleg nem lesz soha olyan ikonikus mozitörténeti mérföldkő és állandó hivatkozási alap, mint a Sikoly, de biztosan nem okoz majd csalódást a '90-es évek tinihorrorjait kedvelő nézőknek”
– ezt írta a Netflix számára készült horrortrilógia első részéről a Port.hu kritikusa, és A félelem utcája 1. rész: 1994 valóban méltó módon borul le többek közt az eredeti Sikoly előtt. A sztori szerint a várost gyilkosság rázza meg, és egy csapatnyi tinédzser megpróbálja megoldani a rejtélyt, mielőtt még ők lennének a következő áldozatok.
Amikor a tinik betérnek a helyi szupermarketbe, a három gyilkos megtámadja őket. Az egyikük megragadja Kate fejét, és átnyomja egy kenyérszeletelő-gépen, amitől az szétesik több szeletre.