Christopher Nolan makacssága és az IMAX-kamera a ludas.
A Porton is szóba került már a Christopher Nolan filmjeit érő kritika, mi szerint a rendező nem törekszik arra, hogy kristálytisztán lehessen érteni a dialógusokat. A sötét lovag – Felemelkedés, a Tenet és a Csillagok között miatt is hangosan elégedetlenkedtek a nézők.
„Nem tudok azonosulni azzal a gondolattal, hogy csak a párbeszédeken keresztül juthatunk el az érthetőségig. A cselekmény világossága, az érzelmek világossága: én mindezt rétegzetten, egyszerre több szinten valósítom meg, szóval a képek is sokat segítenek” – reagált még a Csillagok között bemutatása után a rendező egy interjúban a vádakra.
Nem a mi hibánk, ha nem halljuk a moziban, hogy mit mond a színész, vagy ha odahaza állandóan állítgatni kell a hangerőt.
Az Oppenheimer bemutatóját követően újra előkerültek ezek a vádak. Korábban Nolan egyik „mentsége” az volt, hogy a szereplők (mint például John David Washington és Robert Pattinson karakterei a Tenetben, vagy Tom Hardy A sötét lovag – Felemelkedésben és a Dunkirkben) maszkot vagy gázálarcot viselnek, így a realizmust szolgálja, hogy nem mindig érteni őket.
Az Insidernek adott interjújában Nolan elismerte, hogy tisztában van a panaszokkal, és elmagyarázta, hogy a probléma több okra vezethető vissza - többek között arra, hogy IMAX kamerákkal szeret forgatni. Ezeknek a masszív kameráknak nincs olyan hangszigetelésük, mint a hagyományos filmes kameráknak, így a kamerában lévő motorok által keltett zaj károsíthatja a hangot.
Nolan az Insidernek elárulta, hogy az elmúlt években jelentős előrelépések történtek ennek a hibának a javítására, így most lehet olyan intimebb és közelibb felvételeket készíteni, amelyek korábban nem lettek volna lehetségesek.
Az ígéretes szoftverfejlesztések ellenére Nolan elismerte, hogy a párbeszédek minőségét még tovább lehetne javítani az ADR-rel, vagyis az utószinkronnal, amikor a színészek stúdióban mondják fel a szövegük egy részét, hogy még tisztább legyen a hangzás. Egyetlen probléma van csak: Nolan ellenzi ezt a módszert. Ehelyett inkább a színészek helyszínen felvett hangját használja, mivel úgy véli, hogy ez hitelesebbé teszi az alakításukat.
"Szeretem a színészeknek azt az alakítását használni, amit az adott pillanatban nyújtanak, nem pedig azt, amit később újra felmondanak.
Ez egy olyan művészi döntés, amivel néhányan nem értenek egyet, és ehhez joguk van."
via: Collider