A Zoomerek sokkal inkább a videójátékokat részesítik előnyben.
Az elmúlt években szerte a világon drasztikusan megváltoztak a mozizási szokások. 10-20 évvel ezelőtt valódi élménynek számított, ha popcornnal és kólával a kezünkben beülhettünk megnézni egy várva várt filmet, miközben a kint zajló világról tudomást sem vettünk abban a néhány órában. Manapság kevesebb mozijegyet adnak el, és ennek köze lehet ahhoz is, hogy a Z generáció szíve inkább egy másik „hobbi” felé húz.
Ők a digitális bennszülöttek
A Z generációhoz tartozók 1995-2009 között születtek, főként az X generáció vagy a fiatalabb baby boomerek gyermekei. A ZBD Gamer idei tanulmányából az derült ki, hogy
az amerikai Z generációs fiatalok 65%-a naponta több mint három órát tölt videójátékokkal, míg 72%-uk úgy érzi, hogy online tudja igazán kifejezni magát. Ez azonban azt is jelenti, hogy a cinema világa háttérbe szorul.
Mitől lett kevésbé menő a mozi?
Ezt a kérdést több oldalról is körbe lehet járni, de az egyik legfontosabb tényező: egyértelműen a streamingszolgáltatók elterjedése. Ma már annyi film és sorozat található a Netflixen, a Maxon, a Disney+-on és a többi népszerű platformon, hogy sokan nem érzik fontosnak, hogy beüljenek egy moziba. A nagy dobások egy idő után egyébként is felkerülnek valamelyik streamingszolgáltatóhoz, de már arra is volt példa, hogy egy-egy alkotás egyszerre jelent meg mindkét helyen.
Emellett fontos kiemelni a generációs különbségeket is. A Z generációsok számítanak az első digitális bennszülötteknek, és ez azt is jelenti, hogy ők egy olyan világba születtek bele, ahol körülveszik őket a digitális eszközök: számítógépek, tabletek, okostelefonok vagy éppen az internet. Így sokkal természetesebb nekik, ha a tévéképernyő előtt vagy a mobiljukon nézik meg a tévéműsorokat és a filmeket.
A videójátékok ennek a korosztálynak sokkal érdekesebbek
A Deloitte, a világ legnagyobb szolgáltató hálózata nemrég a Z generáció szokásait vizsgálta. A kutatásból kiderült, hogy ők a videójátékokat tekintik az első számú időtöltésüknek, és csak 10 százalékuk jelölte meg a filmnézést vagy a tévézést kedvenc szórakozási lehetőségként. Ez nagy változás a korábbi generációkhoz képest, akiknél még mindig a filmezés és a tévénézés szerepel a lista élén.
A koronavírus is okolható a generációs különbségekért
Mike Shannon filmprofesszor a Velocitynek nyilatkozott arról, mi vezethetett odáig, hogy a Z generációt jóval kevésbé vonzza a mozi. A szakértő szerint a karanténidőszak is szerepet játszott ebben, hiszen akkoriban sokkal több ideje volt mindenkinek arra, hogy videójátékozzon vagy Netflix-maratont tartson. Az otthonon kívüli programokra ugyanis nem volt lehetőség. Ez azt is jelenti, hogy a Z generáció hosszú időre kimaradt abból a közösségi élményből, amelyet a mozizás ad, amikor a látogatók együtt sírnak vagy nevetnek egy filmen. És a lezárások pont abban az időszakban voltak, amikor az életük fontos részét kellett volna kitölteniük a barátokkal közös vagy a társasági eseményeknek.
A pénz pedig talán a másik legnagyobb tényező a Z generáció és a filmszínház kapcsolatában:
Egy olyan generációról beszélünk, amely anyagilag még nem áll a helyzet magaslatán. Ezek a fiatalok nem fognak mozira költeni, amikor még az iskolai könyvekre sem futja. Különösen nem a jelenlegi inflációs időszakban”
– magyarázta Mike Shannon.
Ez is érdekelhet!
Ezekre a kultfilmekre még a Z generációsok is azt mondják, hogy nagyon menők!
TovábbVan, aki megtalálta a kulcsot a Z generáció szívéhez
Az amerikai A24 produkciós cég alkotásai még a tizen- és huszonéveseket is vonzzák. Ennek az lehet az oka, hogy nem a szokásos hollywoodi lépéseket követik, és a vizuális stílusuk is különleges. A legjobb A24-es művek közé tartozik a 2017-es Lady Bird Saoirse Ronan főszereplésével vagy a 2022-es Minden, mindenhol, mindenkor, amely 11 Oscar-jelölést kapott, és 7-et meg is nyert.
Daniel Katz, David Fenkel és John Hodges alapították meg a New York-i céget még 2012-ben, amely kizárólag független filmek forgalmazásával és gyártásával foglalkozik. Érdekesség, hogy az alapítók a hatalmas siker mellett sem vágynak a reflektorfényre, ugyanis senkinek nem adnak interjút. Az NBCUniversal megpróbálta felvásárolni a vállalkozást, de a három férfi nem adta be a derekát, és maradt inkább a függetlenség mellett – írja a Filmtekercs.
Egy másik felmérés, amelyet a Tubi nevű amerikai tartalomplatform készített el, megerősítette, hogy az ezredfordulósok és a Z generációs fogyasztók 74 százaléka inkább eredeti tartalmakat néz, mint franchise-okat és remake-eket. Továbbá a fiatal nézők 71 százaléka a független és kevésbé ismert alkotók által készített tartalmakat részesíti előnyben. Így érthető, hogy az A24 stúdió miért lett olyan népszerű az elmúlt években.
A humort ez a generáció is értékeli
A Woke Waves magazin összeállításából kiderül az is, hogy milyen műfajt preferálnak a digitális bennszülöttek. A fiatalok 38%-ának a vígjáték a kedvence, ezt a horror követi, amire 32%-uk voksolt. Ezek a számok a többi generációhoz képest magasabbak.
A harmadik és a negyedik helyen az akciófilmek és az animációs alkotások állnak. Az utolsó helyre pedig a thrillerek és a romantikus filmek kerültek. Ezt a két műfajt a Z generáció 17%-a kedveli.
Forrás: Velocity