És ez mindössze 10 dollárba került csak nekik.
Apád azt akarta, hogy ez a tiéd legyen, amikor elég idős leszel"
- mondja Obi-Wan Kenobi Luke Skywalkernek az 1977-es Egy új reményben. Obi-Wan elindul, hogy elhozza az értékes tárgyat – ami egy jéghideg üveg chilei sör, a Cerveza Cristal.
Ez természetesen nem az eredeti film, hanem az a változat, amit a chilei televízióban 2003-ban bemutattak. A marketingesek mesterterve az volt, hogy olyan ravaszul helyezzenek el reklámokat az eredeti filmbe, hogy a nézők ne váltsanak csatornát a szünetekben.
Márciusban ezek a hirdetések körbefutották az internetet, miután felkerültek az X-re (korábban Twitter), ahol Elon Musk megosztotta őket, és Stephen Colbert is poénkodott rajtuk a showműsorában. Még Luke Skywalker, azaz Mark Hamill is kommentelt: "Ez most már Star Wars-kánonnak számít Chilében?" - kérdezte egy tweetjében.
A The Guardian megkereste a rekláminzertek rendezőjét, Ignacio Gonzálezt, aki elmesélte a munkamódszerét.
Mivel azt az utasítást kapták, hogy a 30 perc környékén mutassák be a terméket, a tatooine-i jelenet - ahol Obi-Wan átadja Luke-nak az apja fénykardját - tökéletes alkalmat nyújtott erre.
González fehér anyagot ragasztott egy kolléga karjára, hogy hasonlítson a jedimester köntösére, aki aztán kinyitja a ládát, és kivesz belőle egy üveg Cristalt. A 10 másodperces klipet egy raktárhelyiségben forgatta egy kézi Canon XL1 kamerával. A büdzsé körülbelül 10 dollár volt.
Miután az ügynökség zöld utat adott az ötletnek, González körülbelül 15 hasonló inzertet forgatott a trilógiához - többek között a Birodalom visszavágban Luke megszakítja az edzést, hogy megigyon egy frissítő Cerveza Cristalt, amely a Dagobah mocsarainak fatörzsei közt lapult. Szellemes az a rész is, ahol a Császár, miközben a Jedi visszatérben a Sötét oldal vonzerejéről beszélget a fogságba esett Luke-kal, felbont egy hideg sört.
A Star Wars-trilógia sugárzása után a Canal 13 tévécsatorna több filmje is hasonló reklámokat kapott, köztük a James Bond, az Amerikai szépség, a Gladiátor és a Sztárom a párom is.
A nemzetközi reklámdíjak - köztük a hőn áhított Cannes-i Nagydíj - elnyerése és a nemzetközi hírverés után a kampányra a Lucasfilm is felfigyelt. Azonnal panaszt nyújtottak be, és felszólították az illetékes chilei szerveket, hogy tiltsák be a reklámot.
A Lucasfilm azzal érvelt, hogy a nézők "tévesen azt hiszik, hogy a film utalást tartalmaz a termékre", miközben a vállalat "kifejezetten elutasít minden alkoholtartalmú itallal való kapcsolatot", tekintettel arra, hogy a filmek népszerűek a fiatal közönség körében.
Az alperesek azzal érveltek, hogy a Lucasfilm alábecsüli "a chilei tévénézők intelligenciáját".
A tanács a Lucasfilm javára döntött, bár hangsúlyozta, hogy a reklámozók nem sértették meg a szerzői jogokat; "a nézők nem fogják ... azt gondolni, hogy a CCU, mint a Cristal márka tulajdonosa, bármilyen szellemi joggal rendelkezik George Lucas filmes alkotása felett."
Tekintettel azonban arra, hogy a reklámok a film képi világába ágyazódtak bele a folytonos vágásnak köszönhetően, a Tanács bűnösnek találta a kampányt a Lucasfilm "jó hírnevének engedély nélküli kihasználásában", és megtiltotta a további felhasználást.
A kampány új népszerűsége ellenére a csak Chilében forgalmazott Cristal eladásai az elmúlt hónapban nem emelkedtek, de Felipe Saráh Tornero, a márka marketingmenedzsere szerint a márka ismertségének példátlan fellendülése miatt megfontolhatják a külföldi bevezetését.
Via: The Guardian