Így látták a filmesek a kommunizmust

Évtizedeken át volt nemcsak politikai rendszer, de életforma is a kommunizmus, amire több bátor filmes már akkor reagált, míg mások a vasfüggöny leomlása után nyúltak a témához. Az 56-os forradalom évfordulója alkalmából 10 ilyen filmet válogattunk össze.

Pacsirták cérnaszálon (1969)

 

 

1990-ben a Berlini fesztivál nagydíját egy 1969-es betiltott csehszlovák film, Jirí Menzel Jirí Menzel addig nem vetített remekműve, a Pacsirták cérnaszálon nyerte, amiben nyilván volt politikai és humanista állásfoglalás is. A film Bohumil Hrabal regényének feldolgozása,  akárcsak Menzel megannyi világsikerű filmje. Cselekménye az 50-es évek legelején játszódik a Prága melletti Kladno acélművében, egyfajta cseh Csepelen, ahol a régi polgári rend képviselői - értelmiségiek, tanárok, orvosok, kereskedők, férfiak és nők - dolgoznak nem éppen önszántukból, átnevelési célzattal. Eközben megpróbálnak emberek maradni, csehek lévén igyekeznek jól érezni magukat, és még szerelmek is szövődnek.

 

Forrás: M1

 

Kihallgatás (1982)

 

 

Az ötvenes évek elején járunk. Antonia Dziwisz (Krystyna Janda) egy színházi csoporttal járja az országot, falusi és munkás közönség előtt szerepelve. Az egyik este, a férjével történt veszekedés után az étteremben leitatja két ismeretlen.

Az állambiztonság börtönében ébred.

A hatóság egyik színész kollegája nézve terhelő vallomást követel tőle. Elkezdődik a hosszú, reménytelen kihallgatások sora. A hatalom által a "népi Lengyelország történetének leginkább antikommunista filmjeként" emlegetett alkotás több mint 7 évig várt bemutatásra – külön kategória volt használatban ezekre a filmekre, úgy hívták őket, „polcos”. A forgatás után egy évvel a rendező, Ryszard Bugajski külföldre távozott, és csak a rendszerváltás után tért haza. Ahogy õ maga mondta:

A filmem egy ember manifesztuma, aki szabad akar lenni, akármekkora árat is kell fizetnie ezért.

 

Forrás: Duna Televízió

 

Te rongyos élet (1983)

 

 

1951-ben vagyunk, Sziráky Lucy (Udvaros Dorottya) csinos, ambícióval teli operettszínésznő. Szépen ívelő karrierjét keresztbe töri a kitelepítés. Volt férje grófi rangja miatt el kell hagynia a fővárost. Számára kétszeresen is nehéz a beilleszkedés a kényszerű, falusi életbe: távol van valódi lételemétől, a színháztól és meg kell küzdenie arisztokrata társai ellenszenvével is, akik betolakodónak tekintik. De Lucy vérbeli színésznő és igazi nő. Hamarosan megtalálja a megfelelő hangot a kitelepítettekhez, az őt csodáló férfiakhoz: a falusi párttitkárhoz és még a járási rendőrkapitányhoz is.

De egyszer csak elege lesz...

Bacsó Péter a filmötletet gróf Almásy Miklósné Déry Sári színésznő kitelepítése kapcsán írta, de a karakter Udvaros Dorottya számára is lehetőséget adott arra, hogy édesanyja, Dévay Camilla színésznő hasonló tragikus sorsát eljátszhassa, de Bástya elvtárs is feltünik itt A tanú-ból(1969).

 

Forrás: Nemzeti Filmarchívum

 

Szamárköhögés (1987)

 

1956 októberében egy reggel egyetlen gyerek sem ment iskolába. Apa (Garas Dezső) , anya Hernádi Judit) és a nagyi (Törőcsik Mari) Tomival és Annamarival bezárkózik a négy fal közé. Apa elmegy, de visszatér, miután megpofozott valakit. A nagyi is megjön két átlőtt kenyérrel. A két gyerek élete szokatlanul izgalmassá válik: nincs iskola, a felnőttek megzavarodtak. Gárdos Péter filmjében egyedi módon, a forradalom heteit elsősorban a kisfiú Tomi, illetve húga, Annamari szemszögéből látjuk. A Szamárköhögés a gyermeki szem természetes kíméletlenségével és megejtő iróniával láttatja a forradalom eseményeit, ahogy azt látják,

a felnőttek félnek, csoportokhoz csapódnak, megijednek, önigazolást keresnek,

szerepet játszanak, hogyan hallották őket virágnyelven beszélni. Ami a felnőttek számára tragédia, stressz és csalódás, az a gyerekeknek kaland, újdonság és érdekesség.

 

Forrás: Örökmozgó

 

A lét elviselhetetlen könnyűsége (1988)

 

 

Tomas (Daniel Day-Lewis), a neves prágai agysebész, agglegényként éli mindennapjait. Igazi nőfaló, akinek a párkapcsolatokról sajátos filozófiája van: ha látóteredbe kerül egy nő, légy résen minden pillanatban, de soha ne kötelezd el magad. Amikor azonban megismerkedik a monogám Teresával (Juliette Binoche) egyszeriben felrúgja elveit, és elveszi a lányt feleségül. A férfi azonban továbbra sem mond le szeretőjéről, Sabrináról (Lena Olin), akit viszont csöppet sem zavar, hogy a férfi csupán szexuálisan vonzódik hozzá. Hamarosan a két nő megismerkedik egymással, s ki tudja, hogyan folytatódna ez a szerelmi háromszög, ha mindez nem éppen

az 1968-as évben, a Prágai Tavasz idején

történne. A film Milan Kundera azonos című regénye alapján készült, mely Magyarországon egészen a rendszerváltásig tiltólistán volt

 

Forrás: Warner Home Video

 

Jelszó: A papír kékre vált (2006)

 

 

Costi Bukarestben teljesít katonai szolgálatot a romániai forradalom alatt. A diktatúra évei olyan mély nyomokat hagytak benne, hogy úgy érzi, ezt a harcot a felettesei parancsaitól függetlenül is meg kell vívnia. Makacssága konfliktusba keveri Neagu hadnaggyal, ezért a bajtársai és egy csapat tüntető közötti veszekedést kihasználva, elhagyja az egységét. Elindul, a tévéhez, hogy a forradalomért harcoljon, de a nagy keveredés miatt egy önszerveződő,

katonákból és civilekből álló egység letartóztatja, mert azt feltételezik, hogy terrorista.

Eközben Costi egységének többi tagja úgy dönt, megkeresik a szökevényt, a tévé székházban pedig Neagu hadnagyot lefegyverzi és megszégyeníti egy túlbuzgó ezredes. Radu Muntean filmjében egy olyan őrült éjszakába pillanthatunk be, amikor a katonák a televízióból kapják a parancsokat, a rádió hamis üzeneteket közvetít, a fegyvereket civilek osztják szét és romákat tartóztatnak le, mert azt hiszik, hogy arab terroristák.

 

Forrás: Cirkó

 

A mások élete (2006)

 

 

Kelet-Berlin, 1983 novembere, hat évvel a berlini fal leomlása előtt: az NDK és állambiztonsági szolgálata még elnyomja a (másként) gondolkodókat, és kíméletlen megfigyelő-besúgó rendszere mindenkit behálóz. Ennek a gépezetnek tökéletes fogaskereke Gerd Wiesler százados (Ulrich Mühe), akit politikai nyomásra egy sikeres színpadi szerzőre, Georg Dreymanra (Sebastian Koch) és élettársára, az ünnepelt színésznőre Christa-Maria Sielandra (Martina Gedeck) állítanak. A megbízatás nem várt eredményeként a rendszerhez vakon hű Wiesler

a mások életét figyelve hamarosan ráébred saját élete kisszerűségére.

Florian Henckel von Donnersmarck munkája elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart.

 

Forrás: Best Hollywood

 

4 hónap, 3 hét, 2 nap (2007)

 

 

Otilia és Gabita szobatársak egy kollégiumban. Munkatársak az egyetemen. Egy romániai kisvárosban járunk, a kommunizmus utolsó éveiben. Otilia kivesz egy szobát egy olcsó szállodában. Délután egy bizonyos Bebe úrral van találkozójuk. Gabita terhes, az abortuszt tiltja a törvény, és még egyikük sem volt soha ilyen helyzetben. Cristian Mungiu filmje egy nagyobb projekt részeként készült, amelynek címe: Mesék az aranykorból, a romániai kommunizmus szubjektív története, a városi legendák fényében. A projekt célja az volt, hogy a kommunizmus témájának közvetlen érintése nélkül, pusztán

az egyéni lehetőségeken keresztül láttassa ezt a balsors sújtotta időszakot,

amelyben az emberek kénytelenek voltak megpróbálni normálisan élni. 

 

Forrás: Cirkó

 

A néma forradalom (2018)

 

 

Igaz történet egy kelet-német osztályról, amely kiállt a magyar forradalmárok mellett. 1956 októberében pár érettségi előtt álló tinédzser Nyugat-Berlinbe látogat, ahol független tudósításokkal találkoznak a budapesti eseményekről. Rádöbbennek arra, hogy az otthon hallott propagandával szemben nem ellenforradalmi zavargások zajlanak Budapesten, és hazatérve illegális rádióadásokból igyekeznek tájékozódni a magyar eseményekről.

Amikor az éterben elhangzik a téves hír, hogy Puskás is áldozatul esett a szovjet intervenciónak, az egész osztály úgy dönt, hogy az egyik órán egy perc néma csönddel adóznak a magyar mártíroknak.

Az eset felháborodást kelt az iskola vezetésében, a botrány egyre magasabbra jut, hamarosan maga az oktatási miniszter utazik a helyszínre, hogy a fiatal „ellenforradalmárok” körmére nézzen.

 

Forrás: Mozinet

 

Nem hagytak nyomokat (2021)

 

 

A film olyan történetet dolgoz fel, amely az egész keleti blokkot megrázta, bármennyire is próbálta a lengyel államhatalom eltussolni. 1983 nyarán, Lengyelországban már néhány hónapja felfüggesztették a kommunista kormányzat által korábban bevezetett szükségállapotot, de a rendőrség továbbra is figyelmen kívül hagyja a lakosság jogait.

Egy érettségi előtt álló diákot mondvacsinált indokkal előállítottak, majd halálra vertek a rendőrök,

mindezt a legjobb barátja, Jurek Popiel (Tomasz Zietek) szeme láttára. A szemtanú fiú hamar az állam ellenségévé válik. Jureknek döntenie kell: meghunyászkodik, vagy tanúskodik barátja ügyében, és kiáll az igazság mellett, még ha ezzel a saját és szerettei életét kockáztatja is. Jan P. Matuszynski, Az utolsó család rendezőjének ledöbbentő erejű legújabb filmje bár közel negyven évvel ezelőtt játszódik, mondanivalója aligha lehetne aktuálisabb.