Misery nem halhat meg! - Emlékezetes női pszichopaták a filmvásznon

Távol álljon tőlünk, hogy gendervitába bonyolódjunk, de lássuk be, a forgatókönyvírókat gyakran erős patriarchális szemlélet vezérli az elmebeteg erőszaktevők kiagyalása során. Márpedig a szocio- és pszichopátia nem csak a férfiak kiváltsága! Lássunk rá néhány példát az ún. gyengébbik nem képviselői közül!

Catherine Tramell – Elemi ösztön

A nonstop tüzelő, velejéig gonosz perzsamacska, akinek Whiskas-adagját az első adandó alkalommal arzénnel turbóznánk fel. Szuperképessége, hogy nincs egyetlen természetes gesztusa, még a Brumi a Balatonon című gyerekkönyvből sem tudna kényszeredett erotikus fennhangok nélkül felolvasni.

Legfőbb fegyvere a mágikus Renault-logó,

mellyel komplett kihallgatószobákat szippant magába és kanos nyomozókat térít vakvágányra. És nem utolsó sorban filmkritikusok tömegeit késztet arra a súlyosan téves következtetésre, hogy az Elemi ösztön mérföldkő volt a thriller műfajában.

 

Peyton Flanders – A kéz, amely a bölcsőt ringatja

A sztori szerint gyereke és nőgyógyász férje elvesztésébe, de valójában az egészséges pigmentsejtek és a D-vitamin hiányába beleőrült perszóna, aki tekintetével nemcsak a Holt-tengert, de Bill Gates bankszámláit is képes befagyasztani.

Maga a két lábon járó, 90-es évekbeli másodvonal,

a bosszúálló vérdadus, akinek köszönhetően Rebecca De Mornay még a mozivászonnal is tiszavirág életű kapcsolatba került. Majd gyorsan visszatért mosóporreklámok által megszakított, természetes közegébe, ám ezen szerepéért igenis helyet érdemel a Félcédulás Nők Panteonjában.

 

 

Baby Firefly - Az 1000 halott háza-trilógia

A redneck Pándy család legidegesítőbben vihogó karaktere, akitől mikrobuszban füvező tinédzserként a legkevésbé sem érdemes útbaigazítást kérni. Mérget vehetünk rá ugyanis, hogy az utazóközönséget valami lepattant hodályba invitálja, ahol családjával

csak maratoni pojácáskodás után ejtik foglyul a vendégeket,

hogy - amolyan felszabadító gesztusként hobbisebészi - beavatkozást hajtsanak végre rajtuk. Baby életre keltője mellesleg nem más, mint Sheri Moon Zombie, a metálzenész-rendező Rob Zombie neje, aki személyes tapasztalatunk alapján élőben egyike a világ legcukibb színésznőinek.

 

 

Alex Forrest – Végzetes vonzerő

Egyházi vezetők és a legprofibb párterapeuták egymásnak bakot tartva sem tudtak volna kiizzadni magukból olyan meggyőző kampányfilmet a félremuzsikálás ellen, mint amilyen a Végzetes vonzerő volt. Egy ideig masszívan tartotta magát az a tévhit, hogy az AIDS a legrosszabb dolog, ami egy házasságtörő férfivel történhet, aztán

jött Alex Forrest speciális főtt nyúl receptjével és bebizonyította ennek szeges ellenkezőjét.

Glenn Close állítólag a mai napig kapja a köszönetnyilvánításokat egyes feleségektől, amiért karaktere unortodox módszereivel megmentette házasságukat.

 

 

Amy Dunne – Holtodiglan

 

Egy sikerlistás gyerekkönyv szerzője csakis egy végtelen fantáziával és türelemmel bíró, hiperempatikus nő lehet, akinek lelkében egy játszótér és egy botanikus kert fúziója lakozik. Nos,

Amy Dunne-nél ez utóbbiak helyén egy radioaktív savval teli tartály üzemel,

ám ezt csak ellenlábasai tapasztalják meg közvetlen közelről. Például Nick Dunne, akit történetesen nem szeretője, hanem saját felesége rendszabályoz meg azért, mert nem tekintett rá az univerzum közepeként. Amy a női elmebeteg szakosztályból abszolút várományos az Arany Szívlapát-díjra.

 

 

Annie Wilkes – Tortúra

Záróakkodként következzék az ápolónő, akihez képest a Fekete Angyal maga volt Kalkuttai Teréz anya. Annie Wilkes olyan pozícióból indult, melyből hiába próbált volna előnyt kovácsolni: adott volt egy tartalmatlan témákat hosszú percekig feszegető nő, aki fanatikusan rajong a romantikus regényekért, felháborítja a trágár beszéd, komplett pantomimműsort ad elő teli kórházi kacsával a kezében, emellé pedig nettó pszichopata. Vannak bestsellerírók – kiváltképp az ezotéria műfajában – akik

rászolgálnának, hogy Annie Wilkes gyógyítsa ki őket a közhelyekkel hülyítésből,

de szegény Paul Sheldon határozottan nem ez a kategória. Az ominózus ortopédiai gyorskezelés nekünk is legalább annyira fájt, mint neki, hiába kért elnézést érte Kathy Bates az Oscar-díj átvételekor.

 

 

Képek forrása: Intercom / YouTube