Tintoretto: Egy lázadó Velencében – Gyorsabb volt, mint bárki más

Kerek 425 éve hunyt el Jacopo Tintoretto, a velencei reneszánsz egyik legnagyobb mestere, aki annyi mindenben előzte meg vagy múlta felül kortársait.

A művészet templomai ismeretterjesztő sorozat következő része, a Tintoretto: Egy lázadó Velencében az itáliai reneszánsz utolsó nagy művésze előtt tiszteleg, születésének ötszázadik évfordulója alkalmából. A neves filmrendező és művész, Peter Greenaway közreműködésével létrejött, látványos dokumentumfilm a  XVI. század legkiválóbb velencei művészei, Tintoretto, Tiziano és Veronese közötti rivalizálást mutatja be. Tintoretto életén és vásznain keresztül a nézők megismerhetik a korabeli várost, majd a narratíva előrehaladtával egyre jobban feltárul, milyen hatással volt a pusztító pestisjárvány Velence mindennapjaira és művészetére. A szakértői interjúkat a műkincsek részletgazdag közeli felvételeivel és rövid játékfilmes betétekkel színesítő film narrátora a kétszeres Oscar-jelölt Helena Bonham Carter.

A római-firenzei manierizmussal részben párhuzamosan, részben azzal ellentétesen alakul Velence festészete. Az érett Tiziano fiatalabb kortársai mindenekelőtt Jacopo Robusti, ismertebb nevén Tintoretto, valamint Paolo Caliari, ismertebb nevén Veronese fémjelzik a köztársaság új típusú reprezentációját. Festészetét, témaválasztásait erősen befolyásolták kortársai, főleg Tiziano – míg színhasználatában elsősorban Tizianóval, alakjainak energiájában Michelangelóval lehet összekapcsolni. Tintoretto életműve gyakorlatilag nem hagyta el a lagúnák városát, ahogy Sartre írta: ő Velence foglya maradt. A XVI. század közepétől sorozatban készítette a város gazdagodását kifejező új középületek és egyházi létesítmények látványos festménydíszeit, kivétel nélkül vászon alapra, olajfestékkel.

Elképesztő gyorsaságával és termékenységével hívta fel magára a figyelmet – más festők utálták, mert gyorsabban és olcsóbban dolgozott, mint ők, korai megbízatásait rendszerint úgy szerezte, hogy eleinte ingyen ajánlotta fel festményeit, csak később kért pénzt értük – ebben az időszakban arisztokrata származású felesége, a Vescovi családból származó Faustina egészítette ki keresetét.  A gyorsaság és termékenység  - néha több nagy méretű képen dolgozott egyszerre - sosem ment a minőség rovására. Ma a kései reneszánsz kiemelkedő alkotójaként, Tizianóval és Veronesével együtt emlegetik. A budapesti Szépművészeti Múzeum több képét őrzi, legfontosabb közülük a Krisztus Emmausban.