Metro 2033, BioShock, S.T.A.L.K.E.R. – se szeri, se száma a jobbnál jobb videójátékoknak, amik tálcán kínálják magukat, és a The Last of Ushoz hasonlóan kiváló alapanyagnak bizonyulhatnának értő showrunner-kezekben.
Nagyon úgy fest, hogy a The Last of Us megtörte az ősi átkot, és nem csapnivaló, hanem kiváló játékadaptáció lett (kritikánk az első részről itt olvasható)! A sikeren felbuzdulva körbenéztünk gémer fronton, milyen címeket kellene még az HBO-nak átültetnie mozgóképre. (Az alábbi listánkban nem szerepel a Fallout, mert abból az Amazon már készített egy szériát, amit elvileg idén már be is mutatnak, és bár adná magát a dolog, nem válogattuk be a Horizon Zero Dawnt sem, mert abból meg a Netflixre érkezik hamarosan a sorozatverzió.)
1. S.T.A.L.K.E.R.
Ha már egyszer a Csernobil széria atyja, Craig Mazin kanyarított tévésorozatot a The Last of Usból, kézenfekvő döntés volna az is, hogy valamikor a nem túl távoli jövőben sort kerítsen a posztapokaliptikus Csernobil környékén játszódó S.T.A.L.K.E.R.-re is. Az ukrán GSC Game World fejlesztőcég ugyanis igen ötletesen gyúrta össze 2007-ben a valós eseményeket Arkagyij és Borisz Sztrugackij Piknik az árokparton című kultikus sci-fi regényével (és persze az abból készült 1979-es Tarkovszkij-filmmel, a Sztalkerrel). A játékosok ugyanis itt egy „sztalker” szerepét ölthetik magukra, akik afféle illegális idegenvezetők és kacatgyűjtők abban a radioaktív „Zónában”. Utóbbi nem más, mint az alternatív valóságbeli verziója a csernobili erőműnek, amely egy második robbanás után furcsán bizarr, nem evilági változásokat okozott a helyi flórában, faunában és még a fizika törvényeiben is.
A 2007-es játék azóta több folytatást is kapott (Clear Sky, Call of Pripyat), a rajongók pedig 2022-re várták volna a réges-rég beígért újabb részt, a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobylt, ám a Vlagyimir Putyin által indított Ukrajna elleni támadás a GSC Game World életét is felrúgta: leállt a játék fejlesztése, mert a készítők egy része is fegyvert fogott, a megjelenést pedig 2023-ra halasztották el.
2. Metro 2033
Ami a lengyeleknek a Witcher, az az oroszoknak a Metro 2033. A geekek körében Andrzej Sapkowski népszerűségével vetekedő Dmitry Glukhovsky több mint 20 éve, 2002-ben pakolta fel az internetre a moszkvai metróalagutakban játszódó, posztapokaliptikus sci-fi írásait. Természetesen akkora sikere lett, hogy 2005-ben könyv alakban is megjelent, és azonnal bestsellerré vált (idehaza az Európa Kiadó jelentette meg magyarul). Az elmúlt két évtizedben Glukhovsky számos folytatással bővítette ki az egyre népszerűbb atomháború utáni világát – ezek Metro 2034 és Metro 2035 címmel jelentek meg. 2010-ben pedig egyfajta „posztszovjet Falloutként” elkészült a Metro 2033 videójáték is, amit két újabb rész is követett azóta: 2014-ben a Metro Redux, 2019-ben pedig a Metro Exodus (utóbbiban a játékosok már a felszínen is csámboroghattak). Glukhovsky egyébként jelenleg fekete listán van Oroszországban, mivel 2022-ben kritizálta az Ukrajna elleni katonai inváziót.
A Metro regény- és játéksorozat 20 évvel játszódik a nukleáris háború után. Az emberek a moszkvai metróhálózat különböző állomásain próbálják túlélni az egymással rivalizáló frakciók és a mutánsok támadásait egy olyan kegyetlen világban, ahol a lőszer a pénz – vagyis ha fegyverrel véded meg magad, éhen halsz, ha kaját veszel, jóllakottan ölnek meg a legközelebbi lövöldözésben... Az biztos, hogy mind a metróalagutakban, mint a földfelszínen ütős posztapokaliptikus sorozatot lehetne forgatni egy ilyen kiváló alapanyagból!
3. Days Gone
2016-ban a Sony nagy reményeket fűzött a kizárólag PlayStation-konzolokra kiadott, nyílt világú, zombihentelős Days Gone-hoz, ami első blikkre a Walking Dead és a Sons of Anarchy tévésorozatok szerelemgyereke volt – de nem tudta igazán megismételni egyiknek a sikereit sem. Ennek részben az volt az oka, hogy a játék nem sok újat mutatott a szintén posztapokaliptikus környezetben játszódó, és szintén csak PlayStation-konzolokon hozzáférhető The Last of Us–Horizon Zero Dawn-pároshoz képest, másrészt pedig technikailag is sokszor meg-megdöccent (szaggatás, idő előtt véget érő párbeszédek, bután viselkedő ellenfelek és hasonló kellemetlenségek).
Pedig Deacon St. John filmek és sorozatok által ihletett kalandja Amerika romba dőlt nyugati partján bizony megérne egy misét!
4. Plague Tale
A Sárkányok háza átütő sikerét meglovagolva az HBO egy újabb fantasysorozatot is csatasorba állíthatna a Vaják, a Willow és A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi ellenében: 2019-ben ugyanis igen nagy sikert aratott a francia Asobo Studio A Plague Tale: Innocence című, izgalmas fejtörőket és kőkemény taktikázást sem nélkülöző középkori túlélőjátéka, ami olyan, mintha valaki összegyúrta volna Jancsi és Juliska jól ismert történetét a Trónok harca legjobb jeleneteivel.
A játék (ami 2022-ben egy egészen kiváló folytatást is kapott Plague Tale: Requiem címmel) a XIV. század Európájában játszódik, amikor is az öreg kontinens épp az angolok és a franciák százéves háborújának poklát nyögi, a pestisjárvány kellős közepén. Az általunk irányított főhősnő, Amicia mogorva és kegyetlen katonák elől kénytelen bujkálni kisöccsével, a súlyos beteg Hugóval, és idővel egyrel profibb lesz a lesből támadás, a számszeríjászat és a patkányhordák elől való menekülés terén.
5. Oxenfree
Stranger Thingsbe oltott, interaktív Stephen King-regény, ütős sztorival és szó szerint fülbemászó hangokkal. Ezt írtam tavaly az utóbbi évek legjobb, agyeldobós kalandjátékáról, a 2016-os Oxenfree-ről, aminek idén jön a folytatása, a Lost Signals. A történet tényleg Kinget és a korai Spielberg-filmeket idézi: bulizós tinik egy csoportja, köztük az általunk irányított főhősnő, Alex, úgy gondolja, jó móka lesz átruccanni a gyerekkori barátaival és a nemrég megismert mostohatestvérével arra az Isten háta mögötti Edwards-szigetre, ami korábban titkos katonai bázis, és egy híradós alakulat kiképzőközpontja volt, mostanra azonban teljesen elnéptelenedett. Olyannyira, hogy az utolsó lakója, egy igen furcsa és titokzatos nő, bizonyos Maggie Adler, épp a történet kezdete előtt nem sokkal szenderült jobblétre (naná, hogy az ő házába is be kell mennünk).
A híradós kadétok egykori szigetén furcsa, egyszerre retró és úttörő technika dívik: minden ajtó és zár rádióhullámokkal nyílik, ráadásul bizonyos frekvenciák különös, a fizikai törvényszerűségeket meghazudtoló anomáliákat képesek generálni a helyi barlangokban és erdőségekben... Már ebbe a furcsa környezetbe átkerült, kiválóan megírt, szerethető tinibanda is bőven elegendő lenne egy jó kis Stranger Things-klón tévésorozathoz, de ott vannak még a sziget különös, természetfeletti lényei (kísértetek? időutazók? a főhősök másik dimenzióbéli alteregói?) is, akikkel nem egy para szituációban kénytelenek farkasszemet nézni Alexék, mire feltárják az elhagyatott sziget titkát.
6. The Wolf Among Us
A Telltale Games pont 10 évvel ezelőtt, 2013-ban készített egy hamisítatlan noir játékot Bill Willingham Eisner-díjas Fables képregénysorozatából (amelynek az első része anno magyarul is megjelent Fabulák címmel). Képzeljünk el egy olyan világot, ahol a klasszikus mesék jól ismert szereplői, Hófehérke, Csipkerózsika, Piroska, a Szőke Herceg és a többi Grimm-hős a mi világunkba kénytelen menekülni az otthonukat feldúló, titokzatos Ellenség elől, és New York kellős közepén megalapítják Fabletownt. A polgármesternek megválasztott Hófehérke új rendelete alapján mindenki tiszta lappal indul, ám sok meseszereplőt még mindig a múlt árnyai kísértenek...
Közéjük tartozik Hófehérke szeretője, a Csúnya Gonosz Farkas is, aki történetesen Fabeltown rendőrfőnöke: egy láncdohányos, ballonkabátos, keserűen monologizáló hekus, ahogy az a nagy könyvben meg van írva! Ráadásul nem elég, hogy titokzatos gyilkosság történik a városban, és a három kismalac még mindig nem bocsátotta meg Farkasnak azt az ominózus házrombolást, a 2022-es The Wolf Among Us 2-ben mogorva hősünk a Madárijesztővel és a Bádogemberrel is összeakasztja a bajszát.
Ugye, hogy az Isten is egy ütős HBO-tévésorozatnak teremtette ezt a franchise-t?
7. Assassin's Creed
Bár a Michael Fassbender-féle filmváltozat csapnivaló volt, azért a gonosz Templomosok és a szabadságszerető Orgyilkosok között dúló, évszázadokon átívelő háborúskodásban bőven volna még kraft. Elvégre a 2007 óta népszerű videójátékos franchise-nak minden fontos történelmi korban volt már egy-egy leágazása, a keresztes háborúk Jeruzsálemétől kezdve a reneszánsz kori Firenzén, az amerikai függetlenségi háborún, a karibi kalózvilágon, a francia forradalmon, a viktoriánus kori Anglián, az ókori Egyiptomon és az ókori Hellászon át egészen a viking rablóportyákig, hogy aztán 2023-ban ismét visszatérjen a játék a Közel-Keletre (ezúttal a IX. századi Bagdadba). Szinte mindegyik időszakban össze lehetne hozni egy-egy olyan ütős kosztümös sorozatot, mint amilyen a Róma, a Borgiák, a Fekete vitorlák, a Vikingek vagy a Tabu voltak...
8. Splinter Cell
Az Assassin's Creed mellett a Tom Clancy's Splinter Cell-sorozat a Ubisoft másik nagy sikerű, lopakodva gyilkolós játéka, amihez a 2002-es első rész óta számos folytatás megjelent. A főhős, Sam Fisher különleges ügynök az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatal (NSA) titkos divíziója, a Third Echelon megbízásából tevékenykedik csöndes bérgyilkosként és adattolvajként, első sorban terrorelhárítási vonalon (a későbbi részekben azonban már a saját szakállára kezd el ügyködni, miután megölik a lányát).
A karakter ikonikus, zöld fényű éjjellátóját állítólag Tom Hardy szeretné évek óta felszíjazni a fejére, de A Bourne-rejtély és A holnap határa rendezője, Doug Liman is régóta érdeklődik a játék mozgóképes adaptációja iránt... Ez utóbbi akár még jól is elsülhet, ha abból indulunk ki, hogy a szintén Bourne-filmeken edződött forgatókönyvíró, Tony Gilroy milyen ütős kémsorozatot készített Andor címmel a Star Wars-univerzumban.
9. BioShock
Az Irrational Games és a 2K Games 2007-ben hozta össze a minden idők egyik legjobb játékának kikiáltott BioShockot, amely egy Rapture nevű, omladozó víz alatti várost mutatott be, ahol a lakók olyan génjavító szérumokat használ, amelyek természetfeletti erőt képesek adni. Odalent azonban mindenki retteg a játék emblematikus lényeit jelentő kreatúráktól, a búvárruhájukkal összenőtt, mutálódott emberektől, a Big Daddyktől, illetve a védelmük alatt álló furcsa és ijesztő kislányoktól, a Little Sisterektől. Ebbe a bizarr, feje tetejére állított, mégis ijesztően szép Jules Verne-világba csöppen bele az 1960-as években a játék főhőse, Jack, aki egy Atlanti-óceán feletti, titokzatos repülőgép-szerencsétlenség egyetlen túlélője.
A sok millió példányban eladott BioShockot két folytatás, a BioShock 2 és a BioShock Infinite követte később, amelyek a kritikusok szerint mindvégig kiválóan egyesítették magukban az akciót, a sci-fit és a horrort. A siker láttán Hollywood természetesen már korábban is bejelentkezett: : 2009-ben már majdnem készült egy élőszereplős BioShock-adaptáció, amit Gore Verbinski, A Karib-tenger kalózai-filmek atyja rendezett volna, de a Universal stúdió a 200 milliós költségvetés és az R-es korhatár miatt végül kukázta az ötletet. A kultikus játékból elvileg most a Netflix készít filmet (más források szerint tévésorozatot) de a 2022 februárjában tett nagy bejelentés és egy tavaly nyári rendezőcasting (Francis Lawrence, a Legenda vagyok és Az éhezők viadala direktora) óta nem sokat haladt előre ez a projekt...