A következő években robbanásszerűen nőnek a streamingszolgáltatók bevételei

A mozizás sem szűnik meg, de lassabban áll talpra, hogy utolérje a pandémia előtti állapotot.

A PricewaterhouseCoopers Global Entertainment & Media Outlook (Globális Szórakoztató és Médiaipari Előrejelzés) című szokásos éves tanulmányában a nevezett iparágak 2020-as, a koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés alapján modellezte, hogy milyen változások várhatók a 2025-ig tartó időszakban. A tanulmány alapján a globális ipar bevételei a korábbi évhez képest 3,8 százalékkal 2 billió dollárra csökkentek – ez a legjelentősebb egy éves visszaesés a történelemben.

A PwC szerint azonban nincs okunk kétségbeesni, hiszen a szigorítások fokozatos feloldásával idén 6,5 százalékos növekedés várható, 2022-ben pedig 6,7 százalék. A 2020-2025-ös időszakban évi átlag 5 százalékos növekedés várható, így a tavalyi megzuhant világszintű éves bevétel 2,6 billió dollárra fog emelkedni.

Forrás: Thomas Trutschel/Getty Images

 

A cég előrejelzése szerint a streamingoldalak vagy OTT videószolgáltatók (over-the-top, azaz csak az interneten keresztül elérhető audiovizuális tartalmat kínáló szolgáltatások) összbevétele 2025 végére elérhetik a 94 milliárd dollárt, ami 60 százalékos növekedést jelent. Ebbe beletartozik az előfizetés (több mint 81 milliárd dollár), illetve az on demand szolgáltatások alkalmankénti közvetlen tranzakciós bevételei (közel 13 milliárd dollár) is. Habár a streaming robbanásszerűen növekedni fog, a kényszerű otthonlét végével a fogyasztók jobban fognak majd szelektálni, így a járvány előtti élet visszatérésével a piaci verseny felerősödik – mondta a PwC igazgatója, CJ Bangah a The Hollywood Reporternek. Ahogy a fogyasztók figyelme egyre jobban megoszlik, erősen szelektálni fognak, és felülvizsgálják, hogy hány streamingoldal szolgáltatására fizessenek elő.

Az Egyesült Államokban a média- és szórakoztatóipar 2020-as bevétele 4,5 százalékkal, 717 milliárd dollárról 685 milliárd dollárra csökkent, a PwC előrejelzése szerint azonban 2021-ben 724 milliárd, majd  2025-ben 855 milliárdos éves bevétel várható. Ezen belül csak a tartalomszolgáltatók a 2020-2025 közötti időszakban átlag több mint 4 százalékos éves bevételi növekedést érhetnek el, ami az időszak végére 624 milliárd dollárt jelent.

A globális moziipar, beleértve a pénztárak bevételeit is, lassan tér vissza a pandémiát megelőző szintre, amely az előrejelzés szerint több évig tart, és itt is számítani lehet majd a fogyasztói szokások megváltozására, köszönhetően a digitális fogyasztás növekedésének. Ez pedig a mozikon csattanhat. A pandémia többek között komoly pszichológiai gátakat emelt, így a beoltottak számának növekedésével többen és bátrabban járnak majd moziba, de még így is esélyes, hogy több egykori mozibajáró inkább a biztonságos otthoni filmnézést választja. Bangah szerint a közelmúltban újranyitott mozik bevételei jót tesznek a filmiparnak, ám a következő években nem várható olyan rohamos növekedés, 2024-re nagyjából a 2019-es bevételi eredményeket érhetik utol.

A PwC úgy számítja, hogy a filmes összbevétel, beleértve a reklámokat is, a 2019-es 44,4 milliárd dollárról 2020-ban 13,1 milliárd dollárra esett vissza, idén 25,4 milliárdra és csak 2024-ben mászhat vissza a pandémia előtti bevételekhez, közel 45,2 milliárd dollárral.

Míg a világjárvány a mozikat sújtotta, a hagyományos televíziós és a streamingszolgáltatók megerősödtek, és az internet fokozottabb használatának, no meg a demográfiai adatoknak – nevezetesen, hogy a fiatalok leginkább digitálisan fogyasztják a médiatartalmakat –  köszönhetően a marketingszemlélet és a módszerek is megváltoztak. A pandémia idején előtérbe kerültek alapvető szociális és társadalmi kérdések, a társadalmi igazságosság, az egyenlőség és a befogadás, és sokkal nagyobb hangsúly került a vállalatok felelősségére, beleértve a környezeti, társadalmi és kormányzati nyomást. Bangah mindezek alapján úgy véli, hogy a marketingszakemberek e szemléletváltozás szerint szólítják meg az embereket, és előtérbe kerül a termék hitelessége.

(Forrás: The Hollywood Reporter)

Címlapkép: Thomas Trutschel/Getty Images