A Netflix nem viccel: továbbra is fellépnek a jelszómegosztás ellen

Könnyen lehet, hogy hamarosan tényleg vége lesz a jó világnak, vagyis annak, amikor valaki az ismerőse jelszavával, saját Netflix-előfizetés nélkül streamel.

Ismét napirendre került az az egy hónappal ezelőtt felröppent hír, hogy a Netflix megelégelte a más jelszavával filmeket és sorozatokat megtekintő, de előfizetési díjat nem fizető nézők tevékenységét – ami most már könnyen lehet, hogy húsba vágó dolog a szolgáltatónak, mivel egyre több konkurens streaming platform (HBO Max, HBO GO, Disney+, Amazon Prime, Apple TV, stb.) érhető el az emberek számára világszerte. A mások jelszavával streamelők elleni fellépésről Nidhi Gupta, a rangos pénzügyi tanácsadócég, a Fidelity Investments portfóliómenedzsere kérdezte meg a napokban Reed Hastingst, a Netflix társalapítóját és elnökét, valamint a cég több magas beosztású vezetőjét is egy úgynevezett negyedéves eredményinterjú során. 

Forrás: Jakub Porzycki / NurPhoto via Getty Images

 

A Fidelity leginkább aziránt érdeklődött, ezzel a fajta szigorítással milyen lehetőség nyílik a vállalat bevételeinek növelésére, és miért éppen most lépték meg mindezt azt az érzést keltve, mintha „szorítanának a présen”. Hastings ezt kerek perec visszautasította:

Számos dolgot tesztelünk, de nem rukkolnánk elő soha olyasmivel, ami azt az érzetet keltheti, hogy úgymond »szorítottunk a présen«.

Greg Peters, a Netflix COO-ja, azaz működésért felelős igazgatója sem árult el túl sok konkrétumot az eredményinterjúban a jelszómegosztások miatti szigorításról:

Elismerjük, hogy előfizetőink más-más helyzetben vannak, és különböző igényeket támasztanak felénk, mint szórakoztatóipari szolgáltatás felé. Így nekünk is egy rugalmas megközelítést kell keresnünk, hogy megbizonyosodhassunk arról, hogy az elképzelésünk megfelelő funkciókkal, és megfelelő díjszabással látja el ezeket az igényeket. (…) Szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy a Netflix-fiókokat használók valóban jogosultak erre, erről szól ez a tesztelés is. De ez nem feltétlenül új dolog. Ezt egy ideje már csináljuk, különböző módokon felbukkant itt-ott.

Peters leginkább akkor fogalmazott igencsak diplomatikusan, amikor a téma oda terelődött, hogy mely országokban renitenskednek leginkább a Netflix-előfizetők, vagyis osztják meg rokonokkal, barátokkal a jelszavaikat, és mi lesz a cég válasza minderre. Olcsóbb előfizetési díj, ezáltal még több előfizető és legális néző, vagy a hozzáférések és jelszavak szigorúbb ellenőrzése?

Minden ország más és más. Különböző viselkedési tartományokat látunk. Mindenhol más az előfizetők szolgáltatáshoz való viszonya. Ez most egy felmérés arról, hogyan gondolkodnak magukról, mint a rendszer részeiről, miként vélekednek arról, hogy a szolgáltatást megosztják a tágabb rokonságukkal, vagy másokkal, akiket szeretnek. Ez egy természetes folyamata annak, hogyan kapcsolódnak a nézők az általunk elmesélt történetekhez. Ez mindenütt másképp zajlik le a világban, és még az egyes országokon belül is vannak különbségek. A tesztelés leginkább arról szól, hogy hagyjuk, hogy az előfizetőink diskurzust folytassanak velünk arról, mi volna az ideális modell a számukra.

A felhasználók ellenőrzésének megszaporodása alighanem összefügg azzal, hogy a Netflix-előfizetők száma 2021 elején mindössze 4 millió ügyféllel bővült. Márciusban azoknál a nézőknél, akiknek az esetében felmerült a gyanú, hogy esetleg valaki más bejelentkezési adataival fogyasztanak tartalmat, felvillant a képernyőn egy üzenet: „Ha ön nem a fióktulajdonossal együtt lakik, akkor saját fiókra lesz szüksége a tartalmak megtekintéséhez.” Ezután a nézőnek vagy azonosítania kellett magát, hogy fióktulajdonos (sms vagy e-mailes kóddal), vagy ha a későbbi azonosítás mellett döntött, akkor egy bizonyos idő elteltével ismét megszakadt az éppen nézett tartalom, és újból azonosításra szólította fel őt a szolgáltató. Ezek a tesztek a Netflix szándéka szerint nemcsak a potyázó rokonokat és barátokat szűrnék ki, hanem magukat az előfizetőket is segítenének megvédeni abban, hogy a fiókjuk illetéktelen kezekbe kerüljön.

A Netflix erősödő szigora azonban annyiban mindenképpen meglepő, hogy 2016-ban még maga Reed Hastings jelentette ki, hogy a Netflix-jelszavak megosztása a rokonokkal és az ismerősökkel olyan dolog, amellyel egy streaming platformnak meg kell tanulnia együtt élni. (via The Hollywood Reporter)