Az Andor a legjobb dolog, ami a Star Warsszal történt a Disney-felvásárlás óta

Diego Luna és a Bourne-filmek forgatókönyvírója százszor izgalmasabb kalandokat nyújt a Csillagok háborúja-rajongóknak, mint Bébi Yoda, vagy a fénykarddal hadonászó Jedik dajkameséje. Évadösszegző kritika.

Az Andor egy ütős Bourne-film lett a Star Wars világában.

Ezt írtam szeptemberben itt a PORT.hu hasábjain a Disney+ streaming platform legutóbbi nagy durranásáról, az Andor tévésorozatról. Ez lényegében egy előzménysorozat az 1977-es Csillagok háborúja előzményfilmjéhez, ami ugyebár Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet címmel került 2016-ban a mozikba, és sok rajongó szerint máig ez a Disney-korszak legjobb Star Wars-filmje.

A spin off sorozatról pedig már hetekkel ezelőtt is az volt a fanatikus rajongói kemény mag ítélete, hogy bizony ez is van olyan ütős, mint a Disney+ csatorna új üdvöskéje, a közönségkedvenc Mandalorian. Sőt, talán még jobb is annál, elvégre az Andor a cuki kis „Bébi Yoda” és a fél Star Wars-univerzum cameója nélkül is képes volt hétről hétre leültetni rajongók millióit a képernyők elé.

 

 

Az Andor ugyanis azoknak készült, akik  gyerekként izgulták végig Han Solo és Leia hercegnő kalandjait, manapság viszont már nem elég nekik egy csapatnyi idétlen ewok és a színes fénykardokkal hadonászás.

 

No persze egy Star Wars-történet a Jedik és Darth Vader nélkül olyan, mint a Dallas Bobby nélkül. Nem véletlen, hogy ezeket a kötelező eposzi kellékeket végül a Zsivány Egyes sem úszhatta meg, és oda is be lett szuszakolva a mágikus-misztikus Erőről való handabandázás, a rajongók pedig kis túlzással magukhoz nyúltak Vader filmvégi vérfürdője láttán (igaz, abba senki sem gondolt bele, hogy ha Leia és a Sith nagyúr is pontosan tudja a nyilvánvalót, nevezetesen azt, hogy a Halálcsillag tervei a felkelőknél vannak, akkor 1977-ben még miért kellett kacifántos párbeszédben bizonygatni, hogy a hercegnő csak egy diplomata, aki amúgy ott se volt az adatlopásnál).

Forrás: Lucasfilm Ltd. / Disney+

 

A Zsivány Egyes tehát egyszerre tudott hűséges maradni a George Lucas-i alapokhoz és eltávolodni attól új utakat keresve, így bár minden fontos pozitív főszereplő meghalt benne a végén, csak idő kérdése volt, mikor nyúl vissza ehhez a történetszálhoz valamilyen előzmény, folytatás vagy spin off formájában a régi Star Wars-rajongókat kétségbeesetten megtartani igyekvő Disney.

Az Andor kirobbanó sikere persze csak utólag visszatekintve ennyire egyértelmű. Szeptemberben, amikor felkerült az első három epizód a Disney+ platformra, a Lucasfilm igazgatói irodáiban minden bizonnyal azon izgult mindenki, hogy vajon jó ötlet volt-e 19-re lapot húzni, és minden létező pénzt, paripát és fegyvert odaadni az alapvetően kémfilmeken és tárgyalótermi krimiken edződött Tony Gilroynak, hogy

hozza be a Star Wars-kánonba »a Bourne-feszültséget«.

 

Forrás: Disney+

 

Az, hogy Gilroy maga is óriási Csillagok háborúja-rajongó, sosem volt vita tárgya. Elvégre már a Zsivány Egyest is társ-forgatókönyvíróként jegyezte John Knoll mellett (sőt, állítólag a Lucasfilm által elrendelt pótforgatásokon már ő maga volt a rendező Gareth Edwards helyett). A Bourne-filmek feszült, paranoiás légkörét, a titkos ügynökök bonyolult macska-egér játszmáit valóban döccenések nélkül képes volt áthozni abba a Star Wars-univerzumba, ahol addig a Felkelők lényegében mindent legyőző, hős cowboyok, a Birodalom tisztjei gonosz űrnácik, a halomra lőtt rohamosztagosok pedig folyton mellé lövő, halomra gyilkolt, csetlő-botló rajzfilmfigurák voltak.

„Az első három rész peremvidéki bányabolygóján játszódó története minden egyes képkockájában olyan, mintha a hidegháború még a Szárnyas fejvadász idején sem ért volna véget, és egy szovjetbarát ipari ország Munkásőrsége égen-földön keresne egy ellenséges kémet” – írtam szeptemberben.

Akkor még nem is sejtettem, hogy az Andor ide-oda rángatja majd a nézőt a legkülönfélébb filmes zsánerek között, de ez egyáltalán nem idegesítő, sőt, kifejezetten a sztoriépítés előnyére válik!

 

Forrás: Disney+

 

Különösebb spoilerek nélkül valószínűleg el lehet még azért azt is árulni, hogy az éles műfajváltások mit sem érnének, ha az egymásba fonódó, külön történetszálakat nem cipelné a hátán egy-egy kiválóan megírt, igazi mélységekkel rendelkező karakter. Az őket alakító színészek igazi telitalálatnak bizonyultak, különösen az alábbi négy esetben:

  • Genevieve O'Reilly alakítja Mon Mothmát, akiből később, mint tudjuk, az Új Köztársaság vezetője lesz – ám az Andor történései idején ő még „csak” egy titokban konspiráló birodalmi szenátor. A karaktert furcsa módon maga George Lucas is csak az 1984-es A Jedi visszatérben mutatta be, mint a lázadók fehér palástos, éteri arcú, Szűz Mária-szerű szellemi és katonai vezetője, de a Zsivány Egyes óta már az a hivatalos kánon, hogy Mothma mindvégig ott volt a felkelés zászlóbontásakor, sőt, oroszlánrészt vállalt a föld alatti mozgalom megszületésében. Chandrilai születésű kékvérűként nyugodtan megtehetné, hogy (férjéhez hasonlóan) csak pezsgőzget és bájcseveg a dúsgazdag politikusok fényűző bankettjein a Birodalom közigazgatási központjában, a Coruscanton, ám ő a saját vagyonát és kapcsolatrendszerét felhasználva építgeti a legnagyobb titokban galaxis-szerte az ellenállás sejtjeit. A Trónok harca és Sárkányok háza a legszebb hagyományait idéző, intrikus jelenetei még úgy is torokszorítóan izgalmasak, hogy jól tudjuk: Mon Mothma semmiféle Birodalom-ellenes cselszövésbe nem bukik bele, máskülönben nem lehetne jelen a Zsivány Egyes és A Jedi visszatér eseményeinél...
  • Faye Marsay alakítja Vel Sarthát, az egyik peremvidéki lázadó sejt karakán vezérét, aki Mon Mothmával ellentétben nem a galaxis politikai-kulturális központjának fényűző vacsoráin, talpig bársonyban ügyködik az ellenállás megszervezésén, hanem az elmaradott peremvidéken, hóban, sárban, fagyban és nélkülözésben. Kicsit a fiatal, postakocsikat kiraboló Sztálin női verziója ő: a vérben fogant forradalom amorális Jeanne d'Arcja, aki kiváló harcos, még kiválóbb stratéga, és bármikor tűzbe menne az embereiért, ugyanakkor gondolkodás nélkül lepuffantja akár a saját bajtársát is, ha ezzel még közelebb juthat a Szent Célhoz, vagyis a Galaktikus Birodalom megdöntéséhez. Nagyon jól kidolgozott, erős női karakter, aki nemcsak a legjobb heist movie-kat megszégyenítő, gondosan előkészített nagy rablás hajtómotorja, de a rokoni kapcsolatát felfejtő történetszál is üt, mint egy tüskés páncélkesztyű!
  • Denise Gough alakítja Dedra Meerót, a Birodalmi Hírszerzés könyörtelen ambiciózus tisztjét, aki a föld alól is elő akarja keríteni Cassian Andort és a bajkeverő barátait. Ő az, aki feltétel nélkül hisz a Császár mindenhatóságában és a központosított hatalom erejében. Azt vallja, hogy a galaxis lakói csak úgy hajthatják esténként álomra a fejüket a biztonságos otthonaikban, ha ő és az egyenruhás kollégái éjt nappallá téve űzik-hajszolják a felforgató eszméket hirdető egyéneket. Az ő szemszögéből nézve a Felkelés nem más, mint toprongyos szélsőséges terroristák halálos áldozatokat követelő sorozatos szabotázsakciója, amit csírájában kell elfojtani – egészen félelmetes belegondolni, hogy a CIA vagy az Afganisztánban állomásozó amerikai hadsereg valószínűleg ugyanígy vélekedik, ahogy ő. Az egyenruhás Deedra Meero jelenetei, amelyek hol Fritz Lang Metropolisát, hol George Lucas THX 1138 című korai disztópikus sci-fijét, hol pedig a 24 fogolyvallatós jeleneteit idézik, egyértelműen a széria legemlékezetesebb pillanatai közé tartoznak.
  • Andy Serkis felbukkanására aligha számított bárki is ebben a sorozatban, elvégre ő nem más, mint maga a rettegett Snoke fővezér a Disney-féle, új Star Wars-kánonban. A hihetetlenül tehetséges és sokoldalú brit színész (lásd: Gollam, Szméagol és a többi CGI-lény, akiket ő keltett életre) Andor-béli karaktere, a birodalmi börtönben kényszermunkára ítélt Kino Loy a néző szeme láttára lesz egy goromba kápóból a rács mögé került Andor legelkötelezettebb bajtársa. A kóteres jelenetek egyébként szintén kimondottan ütősek a sorozatban: tökéletesen hozzák az olyan közönségkedvenc börtönös filmek és sorozatok hangulatát, mint A remény rabjai, Szökés vagy a Fortress - 33 emelet mélyen a pokolban. És nincs kimondva ugyan, de én egyáltalán nem lennék meglepve, ha a kényszermunkára befogott rabok valójában az épülő Halálcsillag alkatrészeit szerelnék össze abban reménykedve, hogy a legügyesebb sztahanovista brigádok elnyerik a szabadságot...

 

 

Szeptemberben még azt írtam, Cassian Andor a Star Wars-univerzum legsótlanabb figurája. Ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna!

 

Diego Luna elképesztően jó az egyre nagyobb és veszélyesebb balhékba keveredő zsivány szerepében. Lehet, hogy Cassian Andor lop, csal, hazudik és gyilkol, mégis elhiszi róla a néző, hogy egy tökéletes világban bizonyára a legnagyobb békésséggel ülne le egy italra munka után a barátaival, hétvégén meg bütykölgetné a csotrogány űrhajóját, hogy mindenféle egzotikus bolygókra kirándulhasson a szerelmével.

Csakhogy az elnyomó Galaktikus Birodalom rémuralma alatt úgy megcibálta őt az élet, hogy nem volt más választása, mint a bűn útjára lépni. A testvére, a nevelőanyja és az exbarátnője iránt táplált őselemi erejű szeretet pedig lépten-nyomon arra sarkallja őt, hogy a sarkából is kiforgassa az egész világot, és az Ördöggel is szövetségre lépjen, ha ezzel lesz egy aprócska reménysugár arra, hogy a szerettei már egy szebb és jobb világban ébredhetnek másnap. Nagyon jól tudjuk, hogy Andornak nem fog semmi baja esni, hiszen majd csak a Zsivány Egyes fináléjában veszti életét, mégis rettentő izgalmas tud lenni, ahogy a sorozat készítői kémkedések, rajtaütések, árulások és lebukások egész során át annyi veszedelmes szituációba lökik bele, hogy abba más már százszor belehalt volna.

Nem sokkal izgalmasabb egy ilyen antihős, mint a sivatagi parasztlegényből lett fénykardos kereszteslovag meséje? Dehogynem! Ide azonnal az Andor 2. évadát is!

 

Értékelés: 9/10

Kiknek ajánljuk? Mindenkinek, akinek azonnal a kedvence lett a Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet. De azok is bátran tegyenek egy próbát a sorozattal, akik kíváncsiak, milyen egy Star Wars-díszletek közé átrakott, 12 órán át pörgő Bourne-film.