A brit színész persze most is remek, csak az eltűnt fiát kereső apa karakterével vannak bajaink, az Eric című minisorozat azonban így is remek.
Benedict Cumberbatch nem tud hibázni, legyen szó művészfilmről vagy Marvel megaprodukcióról – vajon rajta kívül ki tudta volna még eladni Doctor Strange bizarr karakterét a nagyközönségnek? A klasszikus képzettségű brit színészek amúgy is tarolnak Hollywoodban, de Cumberbatch a saját kategóriájában is toplistás, így nem véletlen, hogy a Netflixnél is úgy szeretnek vele dolgozni. A kutya karmai közt című pszicho-western után most egy minisorozatot készített a streaming óriásnak Eric címmel. A címbeli Eric egy kitalált figura, egy szörnyeteg, és bár elsőre barátságosnak tűnik, nehéz eldönteni, hogy jó vagy rossz szörnyről van-e szó.
Hősünk, Vincent (Cumberbatch) egy tehetséges bábos, egy népszerű, a Sesame Streetre hajazó gyerekműsor megteremtője, aki már-már mániákusan veti bele magát az alkotásba. Amit a családja szenved meg, házassága feleségével, Cassie-vel (Gaby Hoffmann) szétesőben, és akkor is éppen veszekednek, amikor 9 éves kisfiuk, Edgar (Ivan Morris Howe) egyedül indul el a pár utcával arrébb lévő iskolába. Aztán Edgar nem jön haza. A keresésbe bekapcsolódik a New York-i rendőrség eltűnt személyek osztályát vezető Ledroit nyomozó (McKinley Belcher III), és innentől ez legalább annyira az ő története, mint a minden szempontból válságba került apáé. A rendőrtiszt az erkölcsrendészetről került mostani posztjára, aminek még lesz jelentősége,
afro-amerikaiként és homoszexualitását eltitkolva pedig igencsak kilóg a szervezetből.
Merthogy az 1980-as években járunk, a Rudy Giuliani polgármestersége előtti időszak mocskos, drogosokkal, hajléktalanokkal és alkoholistákkal teli New Yorkjában, a korszak és a hely pedig kiemelt szerepet kap a továbbiakban.
Edgar keresése közben előkerül egy régi ügy is, egy 11 hónappal korábban eltűnt fekete srác esete, az egyre jobban széteső Vincent pedig bizarr tervvel áll elő: megalkotja fia egyik bábtervét, az egész alakos, hatalmas, szőrös Ericet, akit, ha sikerül a műsorában megmutatnia, fia visszatér hozzá. A szálak a The Lux nevű nightclubban érnek össze: ide tér vissza újra és újra a nyomozó, akinek elintézetlen dolga van a börtönviselt tulajjal, itt fordul meg Vincent is, akárcsak néhány korrupt zsaru, és minden nap a hely előtt ment el az iskolába az eltűnt kisfiú. Lucy Forbes rendezőnő (A ki***tt világ vége, Ez fájni fog)
ezzel sokat markol – de nem fog keveset.
Zseniálisan mutatja be a rendőri munkát, a nyomozás részleteit, akárcsak a családi drámát és egyéni tragédiát, illetve nagyszerűen idézi meg a kort. Amelynek ugyanúgy része volt az AIDS-járvány – és erre válaszként a homofóbia – tetőzése, mint a rendcsinálással kampányoló politikusok előtérbe kerülése. Az utóbbi miatt viszont picit kényelmetlen a sorozatot nézni, de ez egy ilyen műfaj.
Benedict Cumberbatch már ott tart, hogy nem kell különösebben sokat játszania, hogy eladjon nekünk egy karaktert, akármilyen bizarr vagy furcsa is a figura, most viszont sokat játszik. Nem arról van szó, hogy túltolná, egyszerűen maga az apa van „túlírva”. Túl nagy a karakterív, túl sok minden történik vele még azon túl is, hogy útján egy bazi nagy szőrös lény kíséri el, akivel úgy van folyamatos párbeszédben, hogy mások nem hallják és látják a szörnyet.
Nem rossz ő, soha nem az, csak sok, csak túl intenzív.
Maga a szörnyeteg is – aki/ami erősen hajaz Spike Jonze rendezte Ahol a vadak várnak vadállataira – túlságosan kézenfekvő dramaturgiai eszköz különösen azután, hogy előkerül a kérdés, kit és mit képvisel, amire talán túlságosan is egyszerű a válasz. Vagyis meglepő módon nem korunk egyik legjobb színésze adja el a sorozatot, hanem egy viszonylag ismeretlen kolléga.
McKinley Belcher III-t az élőszereplős, szinten Netflix produkció One Piece-ben (2023) láthattuk, illetve nem láthattuk, mert felismerhetetlen volt a fűrészorrú Arlongként, itt viszont övé a terep, és él is a lehetőséggel. Nem mondom, hogy karaktere háttértörténetének minden részlete tökéletesen van kidolgozva, de ez egy erős, hiteles alakítás, ami sokkal izgalmasabb, mint az apa agonizálása – nem szép így nevezni, de erről van szó.
Az agonizálás szó ne tévesszen meg senkit,
bár nem vígjátékról van szó, a sorozat nem megy el a nyomorpornó irányába, akármilyen súlyos kérdések is kerülnek elő, már csak azért is, mert a háttérben végig forog egy örök optimista bábsorozat kisgyerekeknek, ami arról szól, hogy legyél bátor, legyél más. És egy kis érdekesség a végére: New York nagy szeméttelepét a román-magyar maffia működteti, amelynek fejét Törköly Levente játssza, akit vicces ilyen szerepkörben látni. Egyébként magát a sorozatot is részben nálunk forgatták.
Értékelés: 8/10