Bolondórától a Music Boxig - az MSat csatornára emlékezünk

Már lassan 23 éve, hogy az MSat egykori tulajdonosa megfeledkezett egy csekkbefizetésről, az Antenna Hungária pedig vállról indítható rakétával lőtte le csatorna sugárzásáért felelős műholdat. Mi pedig joggal méltatlankodtunk: vajon mi lesz a következő, amitől megfosztanak minket? Az ívóvíz? Esetleg Zalatnay Cini-koncertek egész sorozata?

Nos, utóbbiak közül végül csak az egyik tényezőt kényszerültünk nélkülözni az ominózus feledékenység okán, ám az MSat hiánya okozta űrt azóta sem töltötte be semmi. Ami nagy szó annak fényében, hogy a szóban forgó tévéadó nem bánt mindig kesztyűs kézzel a nézők pszichéjével. Jöjjön hát egy könnyes megemlékezés a Szív TV testvércsatornájáról, valamint néhány műsorról, melynek emlékét hétévnyi nonstop Ozora fesztivál sem tudná kitörölni.

Bolondóra

Anno a magyar kereskedelmi tévék szórakoztató műsorainak egy elvitathatatlan érdeme biztosan volt: hatásukra átértékeltük az olajkatasztrófák humorfaktorát, sőt később már a Táncos a sötétben lezárásán is önfeledten tudtunk hahotázni.

A Bolondóra amolyan üde kivételként élt emlékezetünkben,

ami - visszanézve a műsorból fennmaradt videórészleteket – demenciára való hajlamunkat illetően komoly aggodalomra adhat okot. A műsor nemlétező gegjeiért többek között Márton Csabát, Növényi Norbertet, Szendrey „Szasza” Zsoltot, valamint az egykori G-Play együttest terhelte a felelősség, miközben a röhögőgép joggal fontolgathatta, hogy ezt követően az Andokba emigrál, hogy lámapásztorként kezdjen új életet. A G-Play esetében végképp érthetetlen, mi szükségük volt erre, miután megcsinálták minden idők egyik legütősebb hazai gengszterrap-paródiáját – még ha ennek nem is feltétlenül voltak tudatában.

 

Rocktükör

Levéltári dokumentumok egész sora igazolja, hogy Michael Jackson egykor joviális afroamerikai kisfiúként futott be. Ezen kutatások eredményét még a legelvetemültebb modern enciklopédisták is teljes lelki nyugalommal vették tudomásul. Ám mikor azzal szembesültek, hogy DJ Jeszy valaha egy metálműsor valóban huszonéves (és nem csupán annak látszani akaró) szerkesztő-riportere volt, agyalapi szamárköhögésben törtek ki. Pedig innen is biztosítjuk őket, hogy az MSat még akkor is lenyomta nézettségben a Pesti TV-t, amikor

Jeszy még Richard Gere helyett Kenny G-fizimiskával faggatta rockélet kiválóságait.

(Sajnos a műsor történetének MSat-os szakaszában már mind a klasszikus felállású Sex Action, mind az Akela beadta a kulcsot, pedig a Rocktükör magasan legszórakoztatóbb – egyben legkevésbé informatív – interjúi az ő nevükhöz fűződtek.)

 

 

Monstre Teleshop

A Teleshop Skála Kópéja, Horst Fuchs történelmet írt azáltal, hogy megkísérelte feloldani a fagyikék zakó, a fityegős fülbevaló és az inverz irokéz-frizura tökéletes összeférhetetlenségét. Hamvában holt kísérlet ide vagy oda, szuggesztivitása ellehetetlenítette, hogy őt meglátva azonnal a távirányító után nyúljunk. Az MSat-os Teleshop esetében Fuchs híján maga a hirdetett termék látta el ugyanezen funkciót. Itt szembesültünk vele először, hogy egyesek arról akarják meggyőzni a magyar munkásosztályt:

lefogyhatnak egy túlméretezett tésztadagasztóra oktrojált hájrázó gurtni segítségével.

Eközben pedig tömőcsövön át adagolhatják magukba a téli fagyit, ha már dugig zabálták magukat burgonyafánkkal. Az viszont vitathatatlanul is elismerésre méltó, hogy a műsorvezető képes volt húsz percen át adagolni a túlárazott agyhalált, anélkül, hogy habzó szájjal esett volna össze.

 

 

Music Box

A Szív TV-hez hasonlóan itt is több órás műsorsáv jutott a telefonos kívánságműsornak, mely az antiszociális zenerajongók számára is ideálisnak bizonyult. Tudniillik nem fenyegette őket az a veszély, hogy a vonal másik végén egy valami ripacs faggatja majd őket aznapi ebédjükről és arról, hogy Tápiószecsőn mely rokonoknak küldik az adott zeneszámot. A zenei felhozatal ugyanakkor jóval heterogénebb volt, mint a Szív TV esetében, ami olykor – ha pl. a Mercyful Fate után a Hupikék Törpikék popparódiái következtek - életellenes jelleget öltött.

Természetesen itt is a legbizarrabb klipek hagyták a legmélyebb nyomot lelkünkben,

az Erotikus Technológia avantgárd BKV-indulója pl. nagymértékben felelős azért, hogy a mai napig kényszeresen pukedlizünk, mielőtt rálépnénk a mozgólépcsőre. Aztán ott volt a Showgirls 69 című posztmodern house-produkciója, mely hasonló fékevesztett szexualitást sugárzott, mint a Ki nyer ma? c. műsor szignálja. És akkor még nem is szóltunk (Veres Mó)Nikáról, aki Papa ne félts slágerével tízévnyi szobafogságot harcolt volna ki nálunk.

 

Kép forrása: YouTube