Ne a nőt, az ékszert nézze! – A legendás Vámház krt. 9.-reklámok

Az Apple anno képes volt súlyos dollármilliókért reklámot forgatni Ridley Scott-tal, míg pl. a British Petroleum Steven Spielberget fogadta fel hasonló célra – aligha szerényebb összegért. Eközben valahol Európa közepén, a siránkozás, a nyúlfarkas kulcstartók és a műbőr autóstáskák őshazájában egy erősen kopaszodó, mérsékelten joviális úr felmutatott egy táblát kézikamerája előtt, majd az egész ország erről beszélt. (Igaz, többségében kikerekedett szemmel.)

Miközben a reklámok összköltségvetéséből három csomag szalmonellás franciadrazséra sem futotta volna, a Vámház körút 9 címet még a túzokok által felnevelt hungaro-Mauglik is kívülről fújták. Vitathatatlan, hogy Klapka György volt a MÜSZI Médiaiskola legtehetségesebb padawanja, aki felismerte: aprópénzből is lehet maradandót alkotni, pláne, ha az ember él a szürrealizmus fegyverét hívja segítségül. Lássunk néhány örökérvényű darabot a Klapka Üzletház-reklámfranchise-ból!

A klasszikus

Nem szeretjük a nagy szavakat, de az alábbi képsorokon barátok közt is egy legenda születésének lehetünk szemtanúi: a hitchcocki kameramozgással végletekig fokozódik a feszültség, majd végül kiderül, hol lakik az úristen. Ezután talán már a pórul járt józsefvárosi vállalkozók is nyugodt szívvel konstatálták, hogy lefoglalt smukkjaik a lehető legjobb helyre kerültek.

 

Amikor megszaladt a szekér

Itt már egyértelműen tetten érhető, hogy beindult a bizniszlavina. Ennek legszembetűnőbb bizonyítéka nem is annyira a meghirdetett akció, hanem hogy a büdzséből már nemcsak mellékszereplőre, de pontozótáblákra is futotta. Ez utóbbiakkal pedig a mester Kemény Henrik-életműdíjas paranormális bábjátékot abszolvál. (Azt ugyanis már nem mernénk feltételezni, hogy a legendás tábla mögött lapuló stábtagokra is áldozott.)

 

Ne a nőt, az ékszert!

Bevalljuk töredelmesen, ez az alkotás anno megmagyarázhatatlan nyugtalanságot generált bennünk – mint az később kiderült, legkevésbé sem a nyilvánvalónak tűnő okok miatt. El tudjuk-e képzelni Amerika Kapitányt pajzs, Bőrpofát láncfűrész és Korda Györgyöt pecsétgyűrű nélkül? Nos, hasonló benyomást keltett bennünk Klapka György is a legendás tábla hiányában. Szerencsére a reklámguru a kultikus szemléltetőeszköz nélkül is hathatósan sokkolt, és aligha törődött vele, hogy pár évtized elteltével a szóban forgó hirdetéssel könnyen kivívhatja a PC-dzsihadisták haragját.

Klapka és a Reklámhét

A mester úgy viszonyult a reklámiparhoz, ahogy 2Pac a gengszterraphez: nem ő választotta a műfajt, hanem a műfaj választotta őt. Szerencsére a két karrier merőben más véget ért, noha nem lehetett tudni, Klapkát mikor éri utol az éneklős kávéreklámokhoz kecskerímeket farigcsáló, féltékeny copywriterek bosszúja. A videón immár a Reklámhét nevezetű rendezvény előadójaként hirdeti magát és vállalkozását, de persze gondot fordít rá, hogy lehetőleg ezúttal is jusson a klaviatúrába a netezés közben kortyolgatott narancsléből.