Tíz dolog, amit nem tudtál az Egy ágyban az ellenséggel című filmről

  • PORT.hu

Julia Roberts egyik első nagy sikere a kilencvenes évek legelejéről máig emlékezetes. Ha nem is tudunk késő éjszakáig fennmaradni, hogy megnézzük, ezt a tíz érdekességet mindenképpen érdemes elolvasni róla!

1. A film forgatásának egy része a Dél-Karolina állambeli Abbeville-ben zajlott, ahol a fiatal Julia Roberts okozott némi felhördülést a kisváros lakosainak körében, mivel úgy nyilatkozott, hogy a hely „maga a földi pokol”, „borzalmasan rasszista” és soha életében nem megy oda többé.

2. Az Egy ágyban az ellenséggel 1990 tavaszán történt forgatása idején 22 évesen Julia Roberts lett a legfiatalabb színésznő, aki hét számjegyű összeget kapott egyetlen filmben való megjelenésért.

3. A film forgatókönyvét eredetileg Jane Fondára írták, majd amikor vele mégsem jött össze a projekt, egy darabig úgy volt, hogy Kim Basinger lesz a női főszereplő. Basinger végül visszautasította az ajánlatot, mert úgy érezte, nem lenne jó a szerepre. Az eredeti szereposztás szerint egyébként a színésznő partnerei Sean Connery (Martin) és Aidan Quinn (Ben) lettek volna.

4. A feleségét bántalmazó őrült férjet alakító Patrick Bergin ötlete volt, hogy figurája, Martin Burney kedvenc zenedarabja Hector Berlioz Fantasztikus szimfóniája legyen. A választás azért is különösen adekvát, mert a mű, alcíme szerint az Epizódok egy művész életéből, arról szól, hogy a főhős rögeszmésen beleszeret egy nőbe. A darab egyik tételében pedig az jelenik meg, hogy a férfi beópiumozva azt álmodja, megölte szerelmét, amiért ki fogják végezni. A film vége felé ismét jelentésesen használják a Fantasztikus szimfóniát, hiszen amikor a Julia Roberts alakította főhősnő, Laura lakásában megszólal egy kis kazettás magnóról, a kijelzőn látható, hogy épp a végítéletről szóló Dies Irae rész következik.

5. A zenehasználat a filmben akkor is szimbolikus, amikor megismerjük a főhősnő új szerelmét, Bent: ő ugyanis az egy tiltott szerelemről szóló West Side Story prológusát énekli.

6. A filmben az alkotók az olyan apróságokra is ügyeltek, hogy miután Laurának sikerül megszöknie Martintól, élete, sőt külseje minden egyes részletét épp az ellentétére változtatja. Egy modern, makulátlan tengerparti házból egy vidéki házikóba költözik, ahol szándékosan hibádzik valami minden szobában, hogy még a tökéletesség látszatát is elkerülje. Egész napos munkát vállal könyvtárosként, amit férje mindig is ellenzett. A Martin által preferált hosszú haját rövidebbre vágatja.

Az addigi választékos öltözködés helyett a nő egyszerű farmert és pólót kezd viselni. Hosszú, tökéletesen ápolt és lakkozott körmeit rövidre vágja és kifestetlenül hagyja. És természetesen az általa választott új férfi, Ben is mindenben Martin ellentéte. Nagyon beszédes a nő névválasztása is: addig a férje után Burney-nek hívták, saját maga által választott új neve pedig Waters, amivel nemcsak arra utalnak, hogy Laura/Sara úgy menekül meg bántalmazójától, hogy megrendezi saját vízbe fulladását, hanem a szó egyúttal a lángolást, égést jelentő „burn” ellentéte is, mivel a water vizet jelent.

7. A filmben Martin és Laura kapcsolata szinte tankönyvi pontossággal követi le egy bántalmazó párkapcsolat lépcsőfokait (azzal a különbséggel, hogy míg egy bántalmazó képes lehet belátni tévedéseit és megbánni a tetteit, ennek a férfinak patologikus mintát követ a viselkedése, azaz valódi szociopataként sosem érez igazi bűntudatot, csak eljátssza). A növekvő feszültség kitöréshez vezet, ami egy bántalmazó epizódban csúcsosodik ki. Az incidens után a bántalmazó bűnbánóan viselkedik, ami egy ún. mézeshetek időszakhoz vezet, amikor látszólag minden megjavul, az illető ígérget és ajándékokkal halmozza el partnerét. Ezután azonban újra a feszültség növekedésének időszaka, és egy újabb „robbanás” következik.

8. Az Egy ágyban az ellenséggel filmtörténetileg annak a kilencvenes évek eleji thrillerhullámnak a része, amelynek darabjai Hitchcock igézetében születtek, és mindig valamilyen férj és feleség közti konfliktust dolgoztak fel. A trendbe olyan művek tartoznak még, mint a Bűvölet (1993), a Megcsalatva (1991), a Szilánkok (1991), az Öldöklő vágyak (1991), a Felelősségük teljes tudatában (1992), az Őrjítő vágy (1992), az Ártatlanságra ítélve (1990), a Bűnben égve (1993) és a Halálcsók (1991).

9. 1991 februári bemutatásakor az Egy ágyban az ellenséggel törte meg a Reszkessetek, betörők! uralmát, ami már csaknem három hónapja (11 hete) az észak-amerikai jegybevételi toplista élén tanyázott. De a nézők ezzel is ugyanazt a stúdiót gazdagították, hiszen mindkét filmet a 20th Century Fox gyártotta.

10. Az Egy ágyban az ellenséggel volt a 20th Century Fox utolsó olyan filmje, amit a mozipremier után még VHS-en adtak ki.


(via IMDb)

Ha ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, ezen az oldalon talál bővebb információt!