Az asszony és az anyós, avagy Sátán-ábrázolás a mulatósdalokban

Az Al Pacino által játszott John Milton vagy Robert De Niro Louis Cyphre-je maga volt a megtestesült szívjóság ahhoz képest, ahogy a hazai mulatósslágerek vázolták fel a Patást. Következzék néhány különösen elvetemült asszony- és anyóskarakter a mulatósuniverzumból!

Feri meg az Anyósa: Eger városa / Jegenyefán fészket rak a csóka mix

A 80-as évek egyik legbizarrabb formációja, mely a szeszegér vő és az őt terrorizáló génkezelt véranyós soha véget nem érő konfliktusát mutatta be. A szerzemények többé-kevésbé ugyanazon koncepcióra épültek: az amatőr Áder János-imitátor, Feri dalba foglalta a cefre okozta üzemi hőfok mámorát, anyósa pedig a fenyítés-alázás-kioktatás fegyverével replikázott prózai betétekben. Mindeközben csilingelő orgánuma könyörgött azért, hogy egyszer egy rinocéroszok részére készített relaxációs lemezen hallhassuk viszont. Rosszabb esetben a lánctalpas faltörő néni dalra is fakadt, sőt több klipben is feltűnt, és mint az várható volt, fizimiskája erőteljesen hasonult énekhangjához. Az alábbi mixben immár maga, özvegy Dromedár Jenőné is önálló blokkot kapott közvetlenül azután, hogy cafatokra tépett egy csapat hivatásos jetivadászt.

 

Kondás Karesz: Hej, anyósok, anyósok

Hogy a 80-as évek ikonja, Kondás Karesz voltaképpen kit takart és hogyan csöppent a mulatósuniverzumba, azt már vélhetőleg sosem fogjuk megtudni. A legvalószínűbb verzió szerint egy kocsmai légypapírról vakarták le, vagy egy kevertes üvegből szabadult ki közvetlenül azután, hogy egy culáger megdörzsölte azt. Mellesleg Hej, anyósok, anyósok című lemezének borítója alátámasztani látszik brit tudósok azon teóriáját, miszerint a micisapka képes hatalmi törekvéseket gyakorolni a nála alacsonyabb szellemi szinten lévő lényekre. Karesz a talponállókban őshonos maligáncickány, ennek köszönhetően pedig állandóan ki van téve az anyós-vércse vegzálásának, ezen témakörre pedig egy komplett karriert épített fel. A konfliktust pedig oly módon oldotta fel dalszövegeiben, hogy neje édesanyjának pedagógiai célzatú halált helyezett kilátásba. Ugyanakkor Előadóművészünk is vélhetőleg már az égi szférákban hordja büszkén muslicaglóriáját, végzetét pedig kizárásos alapon sodrófa és/vagy májcirrózis okozhatta.

 

Kaczor Feri: Jóska, gyere haza

Kondás Karesszel ellentétben Kaczor Feri nagyon is jól beazonosítható mulatóselőadó, aki már Orseolo Péter legénybúcsúján is vonatozásra késztette a megyés ispánokat. Ennek ellenére Assissi Szent Ferenc inkább kelthette kicsapongó hörpintő-Maugli benyomását, mint ő maga. Ennek megfelelően ominózus slágerében jóval visszafogottabban ábrázolja a csibészeltethető asszony és a májgyilkos férj konfliktusát: utóbbi kizárólag hétvégén látogatja a helyi Mos Eisley cantinát, ám még el sem éri az üzemi hőfokot, máris családon belüli erőszak áldozatává válik. Tudniillik neje oly nesztelenül bukkan fel a kocsmaajtóban, mint Lestat a május 1-i véradáson, és szempillantás alatt becsicskítja férjét a kihűlő vacsora rémével fenyegetve.

 

Teknő Jenő: Van nekem egy anyósom

A méltatlanul elfeledett Teknő Jenőt anno Fásy Ádám csalogatta ki a fehér nyúl üregéből egy horgászbotra tűzött tokaszalonna segítségével, és performanszaival alig idézett elő néhány tucat háztartási balesetet, már el is tűnt a színtérről. Művészünk elviekben a roma mulatós műfaját hivatott képviselni, ezt pedig oly módon kívánta demonstrálni, hogy miskakancsónak öltözött, majd inkasszózta egy adóhátralékot felhalmozó folyami vidra bajszát. Van nekem egy anyósom című szerzeményében sorozatvetővel veszi célba a diabolikus személyt, akinél – a dalszöveg szerint legalábbis - visszataszítóbb lény a Dűne sivatagi jeleneteiben sem igen tenyészik. A konfliktus pontos okára nem derül fény, ha tippelnünk kéne, az anyós egy éjszaka váratlanul kioperálta Jenő orrpolipját, megfosztva őt ezáltal elsőszámú hangképző „szervétől.”

 

Bunyós Pityu: Úgy elcsíptük a murcit

Ha pont az elsőszámú mulatósgólem, Bunyós Pityu nem foglalta volna dalba az anyós és a részeg vő közt zajló Mortal Kombatot, biztosak lehetnénk a világvége-jóslatok létjogosultságában. Ám ennek ellenére sem vagyunk maradéktalanul hálásak neki. Ugyanis mindezt olyannyira progresszív szóképek felhasználásával tette, melynek megfejtési kísérletei során szellemi kapacitásunk a csikóhalak szintjére redukálódott.

„Mindegy, csak az asszony meg ne lásson, mer’ én úgy nézek ki, mint a terminátor”

Csak kósza elképzeléseink lehetnek, hogy itt mire gondolt a költő, egy valamiről azonban biztos információink vannak: az ominózus hasonlat óta a Skynet bezúzatta a T800-as modelleket, hogy semmiképpen ne kezdhessenek mulatóskarriert.