Federico Fellini elvarázsolt világa
rendező: Federico Fellini
házigazda: Réz András
Megfelelően beállított tetőantennával Rómában hatvanhat tévéadó műsora fogható, tudjuk meg a Ginger és Fred végén. Nagy ügy! Azaz nagy ügy volt harmincöt évvel ezelőtt. Az egyik jelentős csatorna karácsonyi élő show-ja a kamerák elé állítja letűnt korok sztárjait, közöttük Améliát és Pippót (Giulietta Masina és Marcello Mastroianni) is, akik négy-öt évtizeddel azelőtt remekül utánozták Ginger Rogerst és Fred Astaire-t. Hogy mi maradt ebből? Számít ez? Minden és mindenki lemosódik a tévé, a reklám kanálisán. Fájó nosztalgia vagy gyilkos szatíra? Attól függ, honnan nézzük.
Fellini Rómájának (1972) egy jelenete a Barafonda varietében játszódik 1943-ban, ahol önjelölt tehetségek mulattatják/untatják a nagyérdeműt. Az egyik fellépő egy villanyszerelő fiú, aki Fred Astaire-t utánozza. A közönség beszól. A fellépő is. A tévénézők nem ilyen válogatósak. Éppen elegendő, ha valaki a képernyőre kerül. Mert kicsi, mert izmos, mert látomásai vannak, mert állítólag csodát tesz, mert sovány, mert húsz tőgye van, mert bűnöző, mert bűnözőkkel hált, mert földönkívüliekkel került kapcsolatba, mert torz a teste, mert szép a teste, mert bizarr, mert átlagos, mert még életben van… A show csillaga az egyszerű háziasszony, aki nem kevés pénzért részt vett egy kísérletben: egy hónapra megfosztották a tévézéstől. Pokoli élmény volt… Hogy miért vonulnak végtelen sorokban az olykor már szürreális fellépők? A néhány percnyi hírnévért? És miért bámulja a néző a reklámok közötti hézag kitöltését szolgáló zavaros állagú matériát? Hát… Az egykori lepukkant varieté szotyizó, szellentő, szitkozódó nézői sem feltétlenül a színvonalas produkciókért jártak oda. Még az is lehet, hogy egymás kedvéért, a valóságos emberi jelenlétért. 2021-ből nézve talán az jut az eszünkbe, hogy Fellini keserédes filmje tökéletes dramedy alapanyag lehetne valamelyik streaming szolgáltató számára.
Olasz nyelven, magyar felirattal.
A vetítést magyar nyelvű beszélgetés előzi meg.