A Trafó Galéria online műteremlátogatás-sorozatában minden csütörtökön 21 órától kurátorok és szakírók kalauzolásával nyerhetnek betekintést egy-egy képzőművész műtermébe, és ismerhetik meg legfrissebb műveiket és terveiket.
A sorozat tizennegyedik eseményén, március 11-én Németh Ilona pozsonyi műtermébe látogatunk el Hunya Krisztina művészettörténész, kurátor vezetésével.
A beszélgetést a Trafó Galéria Facebook-oldalán élőben lehet követni, az online műteremlátogatás végén pedig ugyanitt várják a kérdéseket.
Németh Ilona (1963) Munkácsy-díjas képzőművész 1981 és 1986 között a Magyar Iparművészeti Főiskola tipográfia és könyvművészet szakán tanult. 2006-ban a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában szerzett DLA fokozatot. 2004 és 2019 között a pozsonyi Képzőművészeti Egyetem tanára. 2001-ben a 49. Velencei Biennálén a közös szlovák–cseh pavilonban állított ki.
1987-ben az alternatív és experimentális művészet nemzetközi fórumaként fellépő érsekújvári Stúdió erté alapító tagja, egy évtizedig a Stúdió erté fesztiválok egyik szervezője. Pályája elején az újexpresszivitás jegyében alkotott, majd az 1990-es évektől kezdve alkotói gyakorlata (totális) installációk és videóművek létrehozására koncentrál. Nagyléptékű, metaforikus, hely- és térspecifikus műveihez természetes anyagokat (nád, homok, haj, gally, pigment) is felhasznált - a drámai és érzéki, egyszerre biztonságot adó és elbizonytalanító hatással bíró installációkat a befogadók aktív jelenléte hozta működésbe. A kilencvenes évek végén jegyzett művei feminista, posztfeminista témákat is érintenek, ekkorra a gender szempontú kritikai művészet egyik fontos képviselőjeként tartják számon. Több műve sajátos anyagiságával és a befogadó számára szokatlan, váratlan téri helyzetek és testi tapasztalatok létrehozásával tematizálja az intimitás és a privát szféra, valamint a nyilvános szféra közötti dinamikát, és a magánterek átpolitizáltságát. A kétezres években megvalósított, társadalmi visszhangot is kiváltó, kontextusspecifikus köztéri munkáiban az adott terekkel kapcsolatos beidegződésekre, beállítódásokra kérdez rá a köztérben megjelenő, mindennapi (táblák, óriásplakát) objektumok és jelenségek eltérítésével. Németh Ilona alkotói gyakorlatát a kezdetektől meghatározza a családtörténet, a mikro- és makrotörténelem viszonyára való reflexió, valamint a családtörténet és a szubjektum által irányíthatatlan történelmi folyamatok összefonódásának vizsgálata.
Az elmúlt években Németh Ilona praxisa kurátori munkákat is magába foglalt: a Privát nacionalizmus projekt hat ország nemzetközi együttműködésében valósult meg, a projekt kassai kiállításának Juhász R. Józseffel közösen Németh Ilona volt a kurátora. Szintén társkurátorként vett rész a Bécsben és Prágában is látható, a nacionalizmus előretörését és a menekültkérdést is tematizáló Universal Hospitality kiállítások létrehozásában.
2018-as, a Pozsonyi Kunsthalle-ban bemutatott Eastern Sugar című kutatásalapú kiállításáért, amely a szlovákiai cukorgyártás történetével foglalkozott, elnyerte a Tatra Banka az év legjobb kiállításának járó képzőművészeti fődíját. Az Eastern Sugar projekt jelenleg egy nemzetközi együttműködésben megvalósuló, interdiszciplináris képzőművészeti kutatás formájában folytatódik, ami a közép-kelet-európai cukoripar történetén keresztül dekolonializációs módszertanok mentén vizsgálja Európa közelmúltbeli történetét, valamint a cukor globális iparban is betöltött szerepét. A kutatáshoz kapcsolódó kötet Maja és Reuben Fowkes szerkesztésében 2021 februárjában jelent meg a Sternberg Press kiadásában.
Egyéni kiállításai többek között a pozsonyi Kunsthalle, a SODA Gallery, a Gandy Gallery, a tranzit.sk, a HIT Gallery, a Gallery SPACE, az AMT Gallery, a Pozsonyi Városi Galéria, a prágai Karlin Studios/Futura, a bécsi és budapest Knoll Galéria, a zsolnai Považská Gallery of Art, a trencséni Bazovský Gallery, a berlini Zönotéka Project Space, a sepsiszentgyörgyi MAGMA, a brnoi House of Arts, a Moravská Galérie, a New Bedfordi University of Massachusetts Dartmouth galériája, a marosvásárhelyi 5B Gallery, a New York-i Space on Dobbin, a varsói Heppen Transfer Gallery, a stockholmi Gallery Crystal Palace, a somorjai At Home Gallery, a győri Városi Művészeti Múzeum, a budapesti Óbudai Társaskör, az Ernst Múzeum, a 2B Galéria, a Platán Galéria, a Műcsarnok, a Ludwig Múzeum, a Stúdió Galéria, a Bartók 32 Galéria intézményekben voltak láthatóak, ezen kívül számos csoportos kiállításon mutatta be műveit.