2022. április 28. (csütörtök) 00:00 - 2022. június 10. acb attachment 1068 Budapest, VI. kerület, Király utca 76
+ 1 kép
2022. április 28. (csütörtök) 00:00 - 2022. június 10. acb attachment 1068 Budapest, VI. kerület, Király utca 76

Dobokay Máté (1988) konceptuális művei a fotográfia határait feszegetik: a fotográfia belső struktúráit, nyersanyagait, kémiai és fizikai összetevőit tárják fel - gyakran kamera nélkül. Analitikus műveiben a papír, a fényérzékeny anyagok, valamint a kémiai reakciók szolgálnak a művészi vizsgálódás eszközeiként.
Az acb Attachment-ben ez Dobokay Máté második egyéni kiállítása. A
SHC cím az angol Silver Halide Crystals rövidítéséből származik: a kiállítás középpontjában a fotográfia alapszerkezete, szemcsézettsége áll a fényérzékeny felületeket alkotó ezüsthalogenid kristályokkal.

Dobokay az ezüstöt, mint a fényérzékeny anyagok alapvető elemét emeli ki, ezek esszenciáját pedig nyomatokban és tárgyakban modellezve, különböző felületeken mutatja be. A fiatal művész foglalkozott már ezzel korábbi önálló kiállításain – a mostani válogatás az ezüst lényegét a festészet, a metszet és a fotográfia különböző nézőpontjaiból mutatja meg. Az ezüstoldatokat különböző halmazállapotokban és különböző hordozófelületeken bemutató művek lehetnek digitális nyomatok, de kerülhetnek vászonra, a cinklemezekről készülhetnek papírnyomatok vagy éppen ezüstözött titáncink lemezek. A művek vizuális és konceptuális felvezetéseként különböző fotótörténeti kiadványokból kinagyított digitális nyomatokat láthatunk - ezek mikroszkopikus nézetben mutatják meg az ezüsthalogenid kristályok alapvető szerkezetét, és ahogyan aktiválódásuk nyomán a formájuk, alakzatuk, kontúrjuk változik.

Silver on Titan Zinc című sorozatában a művész elektrolízissel a használt fixír oldatból oldott ezüstöt nyert, majd a kémiai elem anyagi, kézzelfogható lényegét titán cinklemezeken örökítette meg. Az így létrejövő vizuális hatások és mintázatok egyszerre emlékeztetnek a makrokozmosz vagy a mikrokozmosz - ásványi, illetve szerves - alakzataira.

A Silverprint on Paper együttes monotípiákból áll, amelyeket a művész oldott ezüsttel bevont cinklemezek rézkarc-papírra nyomásával hozott létre. Az így teremtett szinte kísérteties, testetlen vizuális hatás az anyag romlását, erózióját és elhalványuló fizikai/kémiai emlékét idézi.

A Silver on Canvas című sorozat képein a nyersvászonra csepegtetett ezüstoldat eredményezett rétegzett és sűrűsödött felületű alakzatokat – az ezüstmaradványok a Rorschach-tesztekre emlékeztető mintákat hoztak létre.

Hozzászólások