Hámos Gusztáv és Katja Pratschke Construction című kiállítása első egyéni bemutatkozásuk magyarországi magángalériában. A művészeket a Molnár Ani Galéria 2020 óta képviseli, ezért e tárlat együttműködésük egyik első állomása. Az alkotópáros elsődleges műfaja a fotófilm, azaz – megfogalmazásuk szerint – nagyrészt fotografikus állóképeket tartalmazó film. Munkáik az álló- és mozgókép viszonyát, a fotó kinematográfiai kontextusát és a téridő viszonylatba helyezett képet kutatják. A tér ad ugyanis lehetőséget arra, hogy az egyén időben kibontakozó folyamatban legyen láttatva. Michel Foucault terminológiájával élve („Más terekről”, eredeti megjelenés: 1967): a heterotópiák a válságban vagy inkább átmeneti helyzetben lévők helyei, amellyel szemben állnak az antropológiai helyek. Az ezredfordulótól együtt dolgozó alkotópáros ezért is foglalkozhat alapvetően városképekkel, melyeket fotófilmekben, installációk formájában és könyveken keresztül tematizálnak. Hámos 1974–2019 között, különböző városokban, például Budapesten, New Yorkban, Berlinben, Isztambulban, Bombayben készített fotói a városi tapasztalat összegzését adják. A városra úgy tekintenek mint szociális, politikai, emocionális és személyes tér, úgy láttatják a várost, ahogyan másként nem láthatóak, ahogyan eddig nem voltak reprezentálva: a marginalizált, a láthatatlan, a nem-hivatalos oldalát mutatják a térnek. Más szóval: városi látványokat és városmodelleket, tér- és időbeli átjárókat, határokat, küszöböket, az átmenet helyeit teszik újszerű módon érzékelhetővé.
A Molnár Ani Galéria kiállításán két fotófilm látható: a Kötél és az itt debütáló Városok (Territóriumok és hely-foglalás). A Kötél Ambrose Bierce amerikai polgárháború idején játszódó A Bagoly-folyó című novelláján alapul. A Városok (Territóriumok és hely-foglalás) témái a városnegyedek, kerületek, terek, melyeket jól érzékelhető határok jelölnek és mindegyik a befogadásról vagy kirekesztésről szól. A kiállításon a tablószerűen bemutatott városfotók (Ikarosz, Városminták) elrendezése hasonlít Aby Warburg Mnemosyné atlaszának tablóihoz, amik úgyszintén témák szerint csoportosítva vizsgálják a tudás eredetét geográfiai viszonylatban. A Városok nem a valóság hű tükrei, hanem azok konstrukciói, ha tetszik: értelmezések és viszonyhelyzetek kijelölései.
Hozzászólások