Rendhagyó helyszínt választott első kiállításának Major Krisztina festőművész. A főállásban egy üzleti ingatlanokkal foglalkozó tanácsadó és szolgáltató cégben vezető beosztást betöltő alkotó egy irodaház közösségi terében mutatja be absztrakt képeinek első kollekcióját a nagyközönségnek. Ezzel arra is működő példát szeretne mutatni, hogyan lehet a modern épületek hétköznapjaiba belecsempészni a kortárs művészeteket.
Feltehetően kevés embernek jut elsőként egy irodaház az eszébe, amikor azon gondolkodik, milyen helyszínen érdemes közelebb vinni a képzőművészeti alkotásokat az emberekhez. Major Krisztina azonban nem véletlenül döntött a szokatlan helyszín mellett debütáló kiállításához: a festőművész napi szinten foglalkozik ilyen létesítményekkel. Civilben ugyanis a JLL irodabérbeadási területének Magyarországért és a balkáni országokért felelős vezetője. „Sehol sincs kőbe vésve, hogy az irodaterekben csak reprodukciók és poszterek díszíthetik a falakat” – hangsúlyozza.
Ilyen előzmények és kapcsolódások után talán már az sem meglepő, hogy a vegyes technikával vászonra készült ’Titanium’-hoz egy irodaház építészeti tervei szolgáltak inspirációként. Hasonló indíttatás fedezhető fel a az építőipar vezekléseként is értelmezhető ’Gotham City’ metropoliszában, mely alkotás azt a reményt fejezi ki, hogy életünk minden szintjén alkalmazott felelősségvállalással, környezettudatos oktatással és építéssel, a fenntartható technológiák célirányos fejlesztésével és használatával és az elavult épületek felújításával megelőzhető a környezetünket fenyegető katasztrófa.
„Épített környezetünk fenntarthatósága messze nem csak a száraz mérnöki dimenziókra vonatkozik” – szögezi le Barta Zsombor, a Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete (Hungary Green Building Council, HuGBC) elnöke, egyben a Greenbors Consulting alapító tagja. A fenntarthatósági szakember szerint legalább ennyire fontos szereppel bír az emberközpontúság vagy a vizuális komfort. A művészeti alkotások elhelyezése és kiállítása a középületekben vagy közösségi terekben több évszázados múltra tekint vissza, noha az utóbbi évtizedekben ez mintha teljesen feledésbe merült volna. A megközelítés népszerűsége azonban hamarosan radikálisan megváltozhat: „a művészetek integrálását a modern épületekbe az egyébként mérnöki szikársággal megalkotott fenntartható épületminősítő rendszerek, a DGNB, a WELL vagy LEED egyaránt díjazzák” – állítja Barta Zsombor.
Edukatív és érzékenyítő szerepük mellett a vizuális élményt nyújtó és kézzelfogható közelségbe hozott művészeti alkotások akár napi szinten is képesek inspirálni az épületek használóit: egyszerre hatnak jótékonyan a hangulatukra és a kreativitásukra, ezzel is serkentve a munkavégzés hatékonyságát. “Az absztrakt képeket befogadóként is azért szeretjük, mert a látható világot ábrázoló képekkel szemben sokkal változatosabb belső folyamatokat indít el a nézőben. Azzal, hogy értelmezésre vár, kizökkent a mindennapi rutinomból, új gondolatokra, ötletekre, cselekedetekre inspirál. Kriszta absztrakt alkotásai ráadásul gondosan komponált összetettségükkel is hatnak a szemlélőre.” – vallja Vanyovszki Mária, műkritikus és coach, a kiállítás megnyitójának tárlatvezetője. A ’Flow’ című alkotásban például a skandináv mitológia ősi, formáját tekintve a DNS láncra emlékeztető szimbólumától a keleti filozófiák tanításain keresztül jutunk el a napjainkban honlapok „irányítószámaként” közismertté vált, a Sors mátrixának (Web of Wyrd) viking rúnáját formáló www jelig.
Major Krisztina „Szinkronicitás, szimbolika, absztrakt” címet viselő tárlata az év végéig tekinthető meg a Residence irodaház lobbijaiban. Ezt követően – egyfajta vándorkiállításként – több budapesti, a későbbiekben pedig néhány vidéki irodaházban és külföldön is látható lesz majd.
Az épület irodanyitvatartási időben tart nyitva.
Hozzászólások