A Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása
Martin Parr az európai kortárs színes fotográfia egyik legismertebb képviselője. Társadalomábrázolásra fókuszáló, egyedi szemléletet hordozó képei nem csupán informálnak, mosolyra fakasztanak vagy elborzasztanak, hanem ráirányítják figyelmünket a világban zajló változásokra. Érzelgősségtől mentes, ironikus, néha kifejezetten groteszk előadásmódjának köszönhetően a legünnepeltebb és a legélesebben kritizált fotósok egyike.
Parr évtizedek óta fényképezi a tengerparti strandokat, napozók közelképeivel, szokványos elfoglaltságok elkapott pillanataival és a homokban piknikezők örökzöld témájával dokumentálja a strandélet legkülönbözőbb aspektusait. A kiállításon nyomon követhető négy évtizedes pályája, a The Last Resort (1986) című sorozattól kezdve, melyben a Liverpool melletti New Brighton üdülőparton víkendező munkásosztály pihenési és szórakozási szokásain keresztül ábrázolta a nyolcvanas évek angol iparvárosainak hanyatlását. Ez a sorozat adta az ötletet, hogy világszerte felkeressen tengerpartokat, többek között Argentínában, Brazíliában, Kínában, Spanyolországban, Olaszországban, Lettországban, Japánban, az Egyesült Államokban, Mexikóban, Thaiföldön, és persze az Egyesült Királyságban. A Strand az egész világ című kiállítás 56 felvétele ezekből válogat. A képek elgondolkodtatnak a nemzeti identitás külsőségein és mélyen gyökerező jellegén, vagy a strandoláshoz kapcsolódó rituálékon. Miközben önmagunkon is nevetünk, Parr fotói rávilágítanak a világ legnagyobb iparága, a turizmus ellentmondásaira is.
Hozzászólások