Claudio Monteverdi Adoramus te, Christe (Imádunk Téged, Krisztus…) című műve vezette be a 28. Gizella Napok programsorozat és a Gizella Gyűjtemény Nápolytól Velencéig című barokk kiállításának ünnepélyes megnyitóját a veszprémi érseki palotában.
A hagyomány jegyében a Boldog Gizella Főegyházmegyei Gyűjtemény reprezentatív új kiállítással készült idén is az államalapító, egyházszervező királyunk, Szent István hitvesének, Boldog Gizella királynénak névünnepével kezdődő kulturális és lelkiségi programokban gazdag rendezvénysorozat megnyitására. Ezúttal Nápolytól Velencéig – Az itáliai barokk festészet két évszázada (17‒18. század) címmel nyílt meg az ünnepi tárlat az érseki palotában és a Tejfalussy kanonoki házban.
Négy kiemelkedő itáliai központ ‒ Róma, a Nápolyi Királyság, Bologna és a Velencei Köztársaság ‒ festészete köré csoportosítva tekinthetjük meg a kiállítást. A Gizella Gyűjtemény 17‒18. századi itáliai barokk grafikai és festészeti anyaga mellett válogatás látható a budapesti Szépművészeti Múzeum, az egri Dobó István Vármúzeum, az esztergomi Keresztény Múzeum és a Budavári Mátyás-templom Egyházművészeti Gyűjteménye, valamint a Budapesti Történeti Múzeum gazdag itáliai barokk festészeti gyűjteményéből. Az esztergomi Keresztény Múzeumból Antiveduto Gramatica és Paolo Fignolio alkotásait láthatjuk, a Budapesti Történeti Múzeum Fővárosi Képtárának gyűjteményéből Andrea Pozzónak a budavári jezsuita templom számára készített oltárképében gyönyörködhetünk. A Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből a bolognai Guido Reni és Bertuzzi, valamint a velencei Carpioni alkotásai láthatók. A Mátyás-templom Egyházművészeti Gyűjteményéből egy kőre festett olajfestmény, egy Angyali üdvözlet témájú ábrázolás gazdagítja a kiállítás velencei tematikai egységét. Az egri Dobó István Vármúzeum gyűjteményéből a nápolyi Jusepe de Ribera és a velencei Sebastiano Ricci köréhez kapcsolható festmény látható. A Gizella Gyűjtemény gazdag grafikai anyaga mellett ‒ a római Giuseppe Vasi, a velencei Carlo Orsolini, etc. ‒ betekintést nyerhetünk a Gyűjtemény itáliai barokk festészeti anyagába is, közöttük a nápolyi Luca Giordano és Solimena, a velencei Piazzetta műhelyébe, valamint római caravaggista alkotók remekműveit tekinthetjük meg. Udvarhelyi Erzsébet igazgató, a kiállítás egyik kurátora megköszönte a kölcsönző múzeumoknak, hogy gazdag itáliai anyagukból a felsorolt alkotásokat a Gyűjtemény kiállításán bemutathatják.
Köszönetet mondott a kiállítás megalkotásában Koltai Györgynek a belsőépítészeti és a kivitelezési munkáért. Dobos Zsuzsanna művészettörténésznek, a kiállítás szakmai lektorának saját itáliai gyűjteményi anyaguk értékelésében, valamint Eisler János és Matits Ferenc művészettörténészeknek. Megköszönte a Pazirik Informatikai Kft.-nek a grafikai tervezési munkát, valamint a Drava-Dekor Kft.-nek a grafikai munka kivitelezését.
A négy meghatározó itáliai központ mellett megismerkedhetünk a kor kiemelkedő művészegyéniségeivel és remekműveikkel. Pietro da Cortona érett barokk művészetén át betekintést nyerhetünk a Rómában élő francia mesterek munkáiba és római vedutákat is láthatunk. Az igazgatónő a nápolyi tematika keretében bemutatott festményekről kiemelte, hogy Nápolyban a spanyol ízléssel, a túldíszítettséggel, a drámaisággal, az érzelmességgel és a rendkívüli népi vallásossággal és szenvedélyes alkotóival ismerkedhetünk meg. Bolognába érkezve a Carracci-fivérek akadémizmusát tanulmányozhatjuk. Végül a velencei vedutafestőkkel ismerkedhetünk meg és a 18. század kiemelkedő velencei alkotójával, Giovanni Battista Tiepolóval.
A kiállítás a Gizella Gyűjtemény püspöki műgyűjteményeinek értékes darabjait mutatja be, közöttük Bánáss László püspök barokk festészeti műgyűjteményét, amely Széchényi Miklós nagyváradi püspök műgyűjteményéből került a veszprémi diplomata püspök tulajdonába. Ezen értékes püspöki gyűjteményi darabok között tartunk számon egy Assisi Szent Ferenc-ábrázolást, amely mind a mai napig ismeretlen volt a nagyközönség előtt. A Gyűjtemény másik nagy büszkesége szintén egy római caravaggista alkotóhoz kapcsolódik: a szentírásfordító Szent Jeromost ábrázolja dolgozószobájában. A nápolyi alkotók között kapott helyett szintén az egykori Széchényi Miklós-műgyűjteményből származó, Luca Giordano köréhez tartozó festmény, amelynek témája: Irén és szolgálója Szent Sebestyént ápolja. A velencei Piazzetta apostolokat ábrázoló sorozata Marco Pitteri rézmetsző közvetítésével jutott el ahhoz a velencei alkotóhoz, aki megfestette a 12 apostolt ábrázoló olajképet. Az érseki palotában a római és a nápolyi barokk képek, míg a Tejfalussy-házban a bolognai és velencei alkotók remekművei tekinthetők meg.
Hozzászólások