Előadó: Fazekas Gergely
Kevés zeneműve létezik a nyugati művészi zene történetének, amelyet nagyobb dicsfény és több mítosz övezne, mint Johann Sebastian Bach kései gyűjteménye, A fúga művészete. Vajon ez volt az utolsó műve minden idők legnagyobb ellentpont művészének? Miért nem fejezte be az utolsó fúgát? Miért éppen ott szakad meg a kézirat, ahol a B-A-C-H zenei motívum felbukkan? Egyáltalán: miért írt valaki az 1740-es években fúgagyűjteményt, miközben az uralkodó zenei stílus az egyszerű dallamokkal és még egyszerűbb kíséretekkel operáló darabokat részesítette előnyben? Fazekas Gergely zenetörténész háromrészes előadássorozata ezekre a kérdésekre is megpróbál választ adni: tárgyalni fogja a korabeli zenetörténeti kontextust, a fúga műfajáról szóló elméleti vitákat, a gyűjtemény bonyolult keletkezéstörténetét és persze bemutatja magát a zenét is. Hogy mi köze ennek a 18. század közepén született, elvont fúgagyűjteménynek a 21. századhoz? Ez is ki fog derülni az előadássorozatból, amelynek zárásaként, december 13-án este 7 órától Borbély László előadásában a teljes darab megszólal a BMC Koncerttermében.
A programra a belépés díjtalan. A helyfoglalás érkezési sorrendben történik.
2. A ciklusépítés mestersége
A Bach-életmű leglenyűgözőbb vonásainak egyike, hogy ha nagyítóval vizsgáljuk a zenéjét, vagyis a hangok egymáshoz fűződő viszonyát elemezzük, éppúgy a tökéletesség szele csapja meg az embert, mintha madártávlatból nézzük a teljes tételeket vagy éppen ciklusokat. Fazekas Gergely zenetörténész ezúttal A fúga művészete keletkezéstörténetéről fog beszélni. Szó lesz arról, hogy az 1740-es évek elején összeállított, 14 tételből álló, önmagában már így is tökéletesnek tűnő gyűjteményt élete végén miért vette elő Bach és miért alakította újra radikálisan, hogy az örökösök miként kavarták össze a szerzői koncepciót a poszthumusz kiadás előkészítése során, illetve olyan általánosabb kérdések is felmerülnek majd, hogy ciklusról vagy gyűjteményről van-e szó (s hogy ennek mi a jelentősége), illetve egyáltalán: hogy összefüggő zenemű-e A fúga művészete vagy valami más?