Badieh: Music from the Afghan-Iranian border feat. Nasim Khushnawaz

Elmarad
2024. november 19. (kedd) 20:00 - 22:00 Müpa - Fesztivál Színház 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.
2024. november 19. (kedd) 20:00 - 22:00 Müpa 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.

Km.: Badieh: Michel Gasco - rabab, oud, Mohammad Miraghazadeh - szetár, 
Ramin Ahmadi - tabla
Vendég: Nasim Khushnawaz - rabab


Egy spanyol zenész-filmrendező, aki beleszeretett a mai Afganisztán és Irán határán elhelyezkedő Horászán régió zenéjébe, és egy perzsa klasszikus zenei előadó valószínűtlen találkozásából született a Badieh duó, amely a 2021-es ragyogó bemutatkozó lemez után még magasabb szintre emelte a horászáni tradicionális zene interpretálását – immár trióként. A régió legjobb zenészeivel dolgoztak 2023 novemberében megjelent második albumukon, amelynek turnéján nemcsak ezt az itthon élőben nagyon ritkán elcsíphető zenei világot hallhatjuk, hanem rögtön a műfaj legjobb zenészeit is.


Michel Gasco spanyol dokumentumfilmes, akinek a zene talán még nagyobb hivatása, 2006-ban találkozott az afgán Ustad Rahim Khushnawaz legendás rabab-játékos (a rabab kistestű, lantszerű, sokhúros pengetős hangszer) zenéjével, és ez szerelem volt első hallásra. A Horászán régió, ez az iráni–afgán határ által kettészelt, ősi kulturális értékekben bővelkedő terület a tradicionális zene terén is nagy jelentőségű. Miután Gasco kutatni kezdte a régiót, felfedezte és lemezhez juttatta Ustad Rahim fiát, Nasim Khushnawazt, aki apja hagyományait folytatva manapság a legjobb rabab-játékos. Készített egy nagy sikerű válogatáslemezt a Meshedben, Irán északi, második legnagyobb városában száműzetésben élő afgán zenészekkel, és az iráni Mohammad Miraghazadehhel megalapította Badieh nevű duóját, amely a horászáni tradicionális zenét élteti. A 2021-es bemutatkozó lemez után 2023 végén érkezett a folytatás, ezen már zenekari tag Ramin Ahmadi, aki az egyik legkiválóbb tablás, de vendéként zenél Nasim Khushnawaz is, aki szerencsére a lemezbemutató világturnéjára is a többiekkel tart.