Elképesztően kreatív energiákkal építkezett a Cimbaliband ezen a lemezen, népzenei alapokon, egy igazi jó ethno jazz album született, melynek anyagát a Fonó színpadán mutatják be. A Szabadon című album tizenegy dalának alapjául a magyar népzene dialektusai - a Dunántúl, Felföld, Alföld, Erdély, Moldva - adta a kiindulópontot. Minden nagy tájegységből legalább két népdal alkotja az alapját a lemezen elhangzó szerzeményeknek, melyek izgalmas köntösbe öltöztetik az eredeti dallamokat, különös figyelmet szentelve a cimbalomnak és az improvizatív hegedűjátéknak. Természetesen fonódik itt össze az autentikus népzene – amelyhez a banda minden tagjának erős személyes kötődése van – és a kortárs alkotás, friss improvizációk iránti igény és tudás. Unger Balázst saját gyűjtései, a népzenével való napi szintű kapcsolat vezette rá, hogy mennyire fontos ebben a műfajban az improvizáció. Hagyományőrző mestereink sajátos egyéni stílusában fontos szerepet játszik a zenei rögtönzési készség. Balázs 1998-ban egy csángó táncházban ismerkedett meg Dresch Mihállyal, a magyar ethno jazz ikonjával, aki zenekarába invitálta, majd két éven keresztül együtt muzsikáltak a Dresch Quartetben, ahol a formáció cimbalmosa nagyon megszerette ezt a műfajt. 2019-ben a Cimbaliband hegedűse, Solymosi Máté, megnyerte az I. Nemzetközi Roby Lakatos Hegedű Improvizációs verseny legjobb népzenei improvizációnak járó különdíját, ami szintén nagy lökést adott a Szabadon című album megalkotásához.