Koncert

Concertino: Mozart, Janácek, Grieg

Suyoen Kim előadó
Zeneakadémia (Nagyterem)
2024. május 26. (vasárnap) 15:30

Helyszín:

Zeneakadémia (Nagyterem)
1061 Budapest, VI. kerület, Liszt Ferenc tér 8.

Km.: Budapesti Fesztiválzenekar, Susoen Kim (hegedű)


Mozart: 15. (G-dúr) szimfónia, K. 124
Mozart: 5. (Á-dúr) hegedűverseny K. 219
Jenácek: Szvit vonószenekarra, JW 6/2
Grieg:Kétészakidal,Op.63


A kamarazenekari művekből szemezgető Concertino sorozat ezúttal északra tartó zenei expedíciót indít. A kezdőállomás Salzburg: második olasz útjáról hazatérve Mozart itt komponálta 15. szimfóniáját, és itt született a hegedűkoncert terjedelmi és technikai határait fokozatosan felfedező és feszegető szerző 5. hegedűversenye is, amellyel nem egészen húszévesen búcsút intett a műfajnak. Csehországba kirándulva Janáček vonószenekari szvitje szólal meg a szerző korai alkotói periódusából, a végállomás pedig Norvégia, ahonnan Grieg népdalokon alapuló két melódiáját hozza el a Pilz János vezette BFZ. Az est szólistája a berlini Konzerthausorchester első koncertmestere, Suyoen Kim, aki a The Strad újságírója szerint „bájjal, csábítóan meleg hangszínnel és folyékony dallamívekkel” játszik Mozartot.


Tizenhat évesen komponált 15. szimfóniájában Mozart komolyabb hangot ütött meg, mint előző, 1771-es olasz körútjáról visszatérve elsőként írt A-dúr darabjában. Bár csak két hónap telt el a két mű között, a G-dúr szimfónia mégis sok szempontból szabályosabb, tempókezelését tekintve azonban merészebb elődjénél. A páratlan lüktetésű nyitótétel szögletes témája után éles kontrasztként szól a csendes, de dús lassú tétel oboával és kürttel színezett vonóshangzása. A már-már nyers főrészből és éneklő trióból álló menüett után vidám, ragyogó rondó zárja a művet.


1775-ben a műfajról tanultak összegzéseként született meg az A-dúr hegedűverseny, amelyben a szólóhangszer igazi primadonnaként viselkedik: az első tétel zenekari bevezetője után csak egy lírai áriát követően hajlandó belekezdeni a főtémába. A hármashangzat-felbontásokból álló dallam mind a három tételben felbukkan. A finom, érzéki, különösen gyönyörű második tétel után rondó zárja a művet, amelyben törökös, de számunka inkább magyarosan csengő frázisok is hallhatók.


Janáček vonószenekari szvitje könnyed, kiegyensúlyozott, elbűvölő, őszinte és néhol ironikus zene. Hangszerelését tekintve igen kontrasztos: az egyik tételben a hegedűk viszik a dallamot, egy másikban a mélyvonósok. 1877-es művét a szerző a barokk szvit mintájára kívánta megírni, ám a tételek olyan távol kerültek a tánctípusoktól, hogy végül elhagyta a barokk címeket. A hat tételben erős, áttetsző, bukolikus, beethoveni, meditatív és melankolikusan hősies zenéket találunk.


A nagy formák helyett zenei miniatűrökkel hírnevet szerző Grieg életművében temérdek népi dallamot feldolgozó darab található. A Két északi dal címei ugyancsak népi ihletettségre utalnak. A „Népi stílusban” a paraszti élet jeges, sivár, álló világát idézi fel. A cselló vezette lassú tétel, bár beszűrődnek melegebb harmóniák is, sosem mozdul ki teljesen édes bánatából. A rövidebb és egyszerű felépítésű „Tehénhívás és paraszttánc” egy mérsékelt tempójú dallam és egy lendületes tánc párosítása.


Érdekességek: Mozart 15. szimfóniája 1772-ben, 5. hegedűversenye 1775-ben született; Janáček Szvitjét 1877. december 2-án mutatták be Brnóban a szerző vezényletével; Grieg a Két északi dalt 1895-ben komponálta; a Fesztiválzenekar Mozart hegedűversenyét legutóbb 2022. április 12-én Miskolcon játszotta (szólista: Ilja Gringolc, karmester: Takács-Nagy Gábor), a többi művet először adja elő.


Mi történt a művek keletkezése idején? 1772. december 26-án Milánóban bemutatták Wolfgang Amadeus Mozart Lucio Silla című operáját / Daniel Rutherford skót orvos, kémikus, botanikus 1772-ben izolálta a nitrogént / 1772-ben megjelent Pierre Corneille Cid című drámájának első magyar fordítása, Teleki Ádám munkája / 1775-ben II. Katalin orosz cárnő rendeletben számolta fel a zaporizzsjai kozákok félautonóm államalakulatát, a Szicset / 1877. november 30-án Moszkvában Wilhelm Fitzenhagen szólójával és Nyikolaj Rubinstejn vezényletével először csendült fel Pjotr Iljics Csajkovszkij orosz zeneszerző Változatok egy rokokó témára című műve / 1877-ben Lev Tolsztoj orosz író befejezte Anna Karenyina című regényének publikálását a Russzkij Vesztnyik folyóiratban / 1895-ben Magyarországon bevezették a kötelező állami anyakönyvezést / Edvard Munch norvég festő 1895-ben megfestette Madonna című képét / 1895-ben megjelent H. G. Wells angol író Az időgép című regénye / Az osztrák Josef Breuer és Sigmund Freud 1895-ben publikálták Tanulmányok a hisztériáról című munkájukat