Bach: János-passió, BWV 245
Tizenhárom évvel a frenetikus budapesti előadás után Sir John Eliot Gardiner visszatér a János-passióval a Müpába. A világhírű dirigens a régizene-mozgalom doyenje, ugyanakkor napjaink egyik legfrissebb szemléletű, legkíváncsibb karmester-egyénisége. Lemezei sem veszítettek semmit frissességükből: Bach János-passiójából több mint három évtizede készített el első felvételét azóta is a mű etalonértelmezésének tartjuk. 2021 tavaszán saját együtteseivel európai turnén vezényli a művet, a Monteverdi Choir és az English Baroque Soloists tagjaihoz a nemzetközi zenei élet vezető énekesei csatlakoznak.
Bach a János-passióban az evangéliumi történet egyes mozzanatainak expresszív, drámai megragadására törekedett. Példa nélküli (még a korabeli operákban sem találni hasonlót) a bibliai dialógusokra épülő jelenetek sodró lendülete, dramaturgiai építkezése, koncentráltsága és pszichológiai pontossága. Nem véletlenül írta Pilinszky János több mint ötven évvel ezelőtt a passió egyik előadása után, hogy ez a mű „örök és hipermodern egyszerre, vagy pontosabban: rá van a legnagyobb szükségünk.”