Marton Szabolcs egyedülálló félszimfonikus koncertjét az Átriumban hallhatja először a fővárosi közönség
Idén májusban egy kivételes, térhangzású előadással debütált Marton Szabolcs a győri Torula Művésztérben. Az egyedülálló művészeti és közösségi esemény a zeneszerző első saját, önálló projektje, ami az élet esszenciáját hivatott egy koncertbe sűríteni. A KVARK névre keresztelt háromrészes műsor alatt egy zenei kísérlet részesei lehetünk, aminek keretében garantáltan kilépünk a komfortzónánkból és együtt tapasztalhatunk valami egészen különleges, olykor már-már furcsán szürreális élményt. Ezt az élmény élheti most át első kézből mindenki, aki október 8-án ellátogat a budapesti Átriumba.
A koncerten a félszimfonikus hangzással - amit különleges effektek kísérnek majd – egy speciálisan erre az alkalomra készített mapping, valamint egy egyedi fényfestés együttesen alkot meg egy sajátos, crossover világot. Egy világot, ami először talán elidegenít, de végül elragad és magával sodor, akár egy tánc. Erre a táncra invitálja most a közönséget Marton Szabolcs zeneszerző és garantálja, hogy olyan élményben lesz részünk, ami valóban nem mindennapi.
Marton Szabolcs producer, zeneszerző. Az első debütálása dalszerzőként a ’Préda’ előadásához fűződik, amihez 2014-ben készített dalokat az Aurora Art felkérésére. Ugyanebben az évben indult az első saját zenekara is, a We are Infinite, amivel a budapesti Talentométer döntőjébe kerültek, illetve bejutottak a Hangfoglaló (akkori nevén Cseh Tamás) Program résztvevői közé is. 2016-ban ő szerezte a ’Vád’ című darab zenéjét, majd 2017-ben elkészítette első saját nagylemezét, amit második zenekarával a Hüge-vel jegyez. Azóta elsődlegesen színházi- és filmzenék szerzőjeként van jelen a magyar zeneiparban.
Az alkotót már egészen fiatal kamasz kora óta foglalkoztatta az a kérdés, hogyan lehetne erős, jól érthető üzeneteket közvetíteni pusztán instrumentális zenei hangzással. Ez a gondolat végül mostanra érett benne konkrét zenei programmá.
Zenei utazás az élet elemi részecskéi körül
A kvark szó eredendően elemi részecskét jelent. Az elemi részecskék világunk legalapvetőbb alkotói. Azé a világé, aminek mi mindannyian tagjai, komponensei, résztvevői és megélői vagyunk. Az elemi részecskék átszövik életünket, mindennapjaink lényegi magját adják.
“Régóta élt bennem az elképzelés, hogy a szimfonikus zenéimet egyszer élőben is megmutathassam. Bár ez a mostani felállás nem klasszikus értelemben vett szimfonikus zenekar, bőven kielégítő lesz, sőt. Maga a KVARK egy hosszú folyamat eredménye. Azt mutatja be, hogy a kulturális elemek és a változás ereje együtt miként formálja a ma élő embert – ez az üzenet. Fontosnak tartom azt is, hogy a látvány és a zene tartalmilag is passzoljon. A zene ugyanis, azt gondolom, a művészeti ágak között a legkevésbé tud egy mindenki számára konkrét üzenetet hordozni. Viszont az érzelmekre gyakorolt hatásával mégis körbe tudjuk járni azt, hogy mit élünk át, konkretizálás nélkül. Azt már maga a hallgató formálja meg, hogy ő pontosan mire gondol eközben.” - árulta el Marton Szabolcs
Szokás mondani: az életben egy dolog állandó, az pedig a változás. A KVARK az emberi élet legelemibb részét mutatja be, a változás pillanatát. Azt a pillanatot, amiből naponta akár több ezer is megtörténik velünk, olykor szinte észrevétlenül. Tudjuk, hogy a létünk nem tarthat örökké. És mint mindennek, ami véges, tétje is van. Erre a dramaturgiára épít a három felvonásos előadás is. A zenei kísérlet szakaszai (elidegenedés, utazás/flow és megérkezés) azonos alaptételen nyugszanak: tartanak valahonnan és valami felé, végesek, hiszen előre meghatározott keretek között működnek. Akárcsak az élet. Egyedül az alkotás az, amiben örökké élhetünk. Látod, mekkora áldás, hogy halandók vagyunk?
A zenei kísérletről - A KVARK zenekara 12 főből áll: vonósok, fúvósok, valamint zongora, dob és basszusgitár szólal meg a három részes előadásban. A komplett zenekar minden alkalommal kifejezetten az adott koncertre állt össze, ahogyan a zenét illusztráló vetítés is direkt módon oda készül. Emberek vagyunk. Ennek a jelentése és jelentősége kultúránként, társadalmanként, egyénenként eltérő lehet. Mégis összeköt minket belső, legféltettebb énünk, elemi érzelmeink működési mechanizmusa. A koncertre készülő egyedi audiovizuális installáció először látni engedi a saját lényünk mélyébe vezető útvesztő falait, hagy köztük eltévedni, majd legördíti számunkra Ariadné fonalát. Sokfélék vagyunk, lényegünkben mégis egyek. Ezt mutatja meg húsbavágóan a három részből álló zenei utazás – és azt az élményt, ami által gazdagabbá válunk. Halandóak vagyunk. Emberek vagyunk.