Km.: MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar, vendég: Quasars Ensemble (SK), vezényel: Ajtony Csaba
Abrahamsen: Liebeslied
Kmit'ova: Gesichtsstudien – magyarországi bemutató
Kurtág: Brefs messages
Ligeti: Melodien
Ligeti – Abrahamsen: Arc-en-ciel
Ligeti – Abrahamsen: En Suspens
Gesualdo: Moro lasso
Harvey: Climbing Frame
Nancarrow: Study for Player Piano No. 5
Mozart: 40. (g-moll) szimfónia, K 550, 1. tétel – Soundpainting parafrázis
Ockeghem: Deo Gratias
A Ligeti György születésének 100. évfordulóját ünneplő koncert magával ragadó utazás, amely Ligeti szerzeményein és további vele kapcsolatos darabokon keresztül vezet.
Megszakítás az újítás ereje által – ez a mondat tökéletesen jellemzi Ligeti György munkásságát. Meghatározó művei olyan akusztikai jelenségeket és zenei toposzokat forgatnak meg, amelyek máshol, máskor, máshogyan voltak jelen. Az egyébiránt egymáshoz nem kapcsolódó zenei referenciák Ligeti darabjai mentén folytonosságot alkotnak, és viszont: munkássága által az egyetemes zeneirodalom ezen váratlan szeletei új perspektívába kerülnek. Koncertünk ebbe a Ligeti-univerzumba enged betekintést.
Conlon Nancarrow gépzongoradarabjairól úgy nyilatkozott Ligeti, hogy ezek „a legjobb zenék, amelyeket ma élő zeneszerző valaha írt”. Nancarrow művei 1980-tól alapvető inspirációforrást jelentettek Ligeti számára. A Studies for Player Piano (Tanulmányok gépzongorára) című ciklusból a koncerten az 5. darab hangzik el, hangszerelve.
Ligeti előtt dallamok, hangok, egyszóval zenei elemek állhattak össze egységes hangfelületté. Ligeti után a hangfelület mint fogalom önálló létjogosultságot nyert, amelynek kitöltése, azaz textúrája, történhet mindenféle elemekkel. Ligeti hangfelületeinek pókhálószerű és sűrűségű textúráját egy általa mikropolifóniának nevezett szerkesztésmóddal éri el, amely a reneszánsz Johannes Ockeghem munkájából merít. Ockeghem a „varietas” elvét alkalmazva olyan szólamokat képez, amelyek hasonlóak egymáshoz, de soha nem azonosak.
A mester zenéje és gondolkodása tanítványai és követői számára is hivatkozási pont, így koncertünkön két Ligeti-zongoraetűd hangzik el tanítványa, Hans Abrahamsen hangszerelésében, egy saját darabjával együtt. Jana Kmit'ova kompozíciói közvetlenül kapcsolódnak Ligeti zenei örökségéhez, a Gesichtsstudien című darab rendkívül dinamikusan építkezik a karakterisztikus hangfelületekkel.
A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekart a Bécsi Zeneakadémia volt hallgatói alapították 2007-ben. A zenekar a koncerteket összművészeti alkotásként fogja fel, és mai zeneszerzőkkel való együttműködése mellett gondozza a 20. századi közép-európai zenei tradíció egészét, valamint a historikus repertoár mai zenére vonatkozó részét. Ciklusba rendezett és egyedi koncertjeivel a MIKAMO Bécs, Pozsony, Budapest és a tág értelemben vett Közép-Európa meghatározó koncerttermeiben lép fel. A koncerten a pozsonyi Quasars Ensemble-t látják vendégül.