Orfeo Zenekar, Purcell Kórus

2025. március 11. (kedd) 19:00
Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ 6000 Kecskemét, Deák Ferenc tér 1.
Orfeo Zenekar előadó
Purcell Kórus előadó
Schöck Atala előadó
Megyesi Zoltán előadó
Szokos Augustin karmester
2025. március 11. (kedd) 19:00 Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ 6000 Kecskemét, Deák Ferenc tér 1.
Orfeo Zenekar előadó
Purcell Kórus előadó
Schöck Atala előadó
Megyesi Zoltán előadó
Szokos Augustin karmester

Km.: Kalafszky Adriána (szoprán), Schöck Atala (mezzoszoprán), Megyesi Zoltán (tenor), Cserményi Zsombor (basszus), vezényel: Szokos Augustin


Händel: Júdás Makkabeus

Angliában máig nagy kultusza van Händel oratóriumainak, hiszen Händel ebben a műfajban olyat alkotott, ami hosszú ideig egyedülálló volt, és még a későbbi korok szerzői számára is etalonnak számított. Bár Händel sokáig úgy gondolhatta, hogy sikerének elsődleges kulcsa az olasz opera, élete vége felé bizonyossá vált, hogy operái népszerűségét felülmúlták az oratóriumai. A 18. századi protestáns Angliában különösen nagy igény mutatkozott a bibliai témájú nagyszabású művekre, de Händel bőségesen kamatoztatta az ilyen művekben is az opera szerzőként kicsiszolt drámaérzékét, képi gondolkodását és szövegábrázolását.


A Júdás Makkabeus című oratóriumot 1747-ben mutatták be először a londoni Covent Garden Színházban. A zeneszerző a művet Vilmosnak, Cumberland hercegének tiszteletére komponálta, aki 1746. április 16-án győzelmet aratott a trónkövetelő Charles Edward Stuart felett.


Júdás Makkabeus (héberül Jehuda HaMakabi), a szír-görög uralom elleni felkelés vezetője volt, aki harci tetteiért kapta a Makabi (Pöröly) jelzőt. A zsidó történelem egyik legnagyobb harcosaként tartják számon Jozsua, Gideon és Dávid mellett. Júdás Makkabeus volt az, aki Kr. e. 165-ben kisöpörte a jeruzsálemi zsidó templomból a pogány szobrokat. Ennek az eseménynek állít emléket a Hanuka ünnepe.


Händel zenéje változatosan mutatja be a történetet, melyhez felhasználja az addigra kiforrottá váló oratóriumszerkesztési eszközeit: a hangsúlyos szerepben megjelenő kórust, a virtuóz áriákat és a történet meg-megállítását, amikor el lehet merülni egy-egy helyzet érzelmi világában. A Júdás Makkabeus ismeretsége elmarad A Messiásétól, de a győzelmi kórust talán azok is ismerik, akik sosem hallgattak még Händel-oratóriumot.