9/10
Nótárius 2019 márc. 30. - 10:45:25 9/10
(2/2)
Mikor azt olvastam az ismertetőben, hogy a hazánkban először fellépő Lubomyr Melnyk ma is a világ egyik leggyorsabb kezű zongoraművésze és komponistája; akkor mindjárt arra sarkallt a kíváncsiság, hogy ezt nem szabad kihagynom! Már csak azért sem, mert egyszerű zenekedvelőként is tudom, hogy az extrém leütési sebesség, bár játék-technikai bravúr; de elsősorban nem ez a feltétele, ismérve a művészi előadásnak.
Aztán ahogy játszani kezdett hamar megértettem, vagy inkább átéreztem, hogy miben áll ez a kihangsúlyozott gyorsaság. A saját műveit rendkívüli könnyedséggel zongorázva, nagyrészt egyáltalán nem lehetett hallani az egyes leütéseket. Egybehangzón folytonos áradással vettek minket körül a formálódó zenei harmóniák. Ez egyrészt olyan érzetű volt, mint amikor az orgonán, a billentyűket nyomva tartva-váltva zengenek át egymásba a hangzatok; másrészt pedig olyan, mintha egy gyors sodrású hegyi patak szüntelen csobogásából hallanánk ki a dallamsorokat. Aztán úgy félóra múltán ettől a zsongástól annyira lerelaxálódtam, hogy már jó lett volna egy kicsit tagoltabb zongoraszót hallanom. Végül összességében, Lubomyr Melnyk zongorajátéka nem fogott meg annyira, mint amennyire valóban bravúrosan egyedi volt. Mindemellett feltétlenül különleges élmény volt, hallgatóságként részese lenni átszellemült igézetű játékának! Köszönet érte mindenkinek, akit illet!

Az előadáson a csatolt képen látható, felső billentyűsoros állózongorán (!) is játszott; de bár a leírása szerint ennek letisztultabb a hangzása; nekem valahogy mégis jobban tetszett, teltebbnek, karakteresebbnek tűnt a hagyományos koncertzongora hangja.
Érdekesség, hogy ezt a "csak" 189 cm magas állózongorát 2017 óta Vácon (is?) gyártják, és hasonló készült már 370, sőt 450 cm-es is!
9/10
Nótárius 2019 márc. 30. - 08:04:48 9/10
(1/2)
Március 29-én az "első magyarországi koncertjét adta az ukrán származású Lubomyr Melnyk, aki Terry Rileytől megihletve kezdte kialakítani egyéni technikáját, amely szélsőségesen gyors játékon, szinte állandó pedálhasználaton alapszik, és szüntelenül egybeolvadó, összeütköző rezonanciákat, lényegében végtelenítettnek ható dallamíveket kelt életre - continuous music, folyamatos zene, ahogyan saját terminusa is mondja. Az 1948-as születésű Melnyk ma is a világ egyik leggyorsabb kezű zongoristája, akinek műveire mindig nagy hatással volt a természet. Darabjai kapcsán olyan érzésünk is lehet, hogy egy hangokká transzformált folyót hallgatunk. Forradalmiságát konzervatív klasszikus zenei körökben évtizedekig nem ismerték el, ám meditatív, végtelen komplexitású és eksztatikus energiájú darabjai a modern klasszikus zene új generációjával végre eljutottak az őket megillető helyre és kiadókhoz."