Téma: Pillangó

10/10
vi_zi 2013 dec. 27. - 20:14:55 10/10
(107/127)
Az idei karácsony egyik legjobb filmje! Nagyon jó színészekkel, akik hitelesen alakították a móriczi, és a korabeli paraszt emberek karakterét! Ma el is kezdem a regényt olvasni.
10/10
-greghouse- 2013 dec. 27. - 19:40:27 10/10
(106/127)
...bocs, kimaradt, az általam nagyon tisztelt Nagy Anna szerintem élete legrosszabb alakítását adta. Annyira mesterséges, sehol sem hallható, erõltetett, beazonosíthatatlan tájszólást imitál, amilyet élõ ember nálunk még nem hallott. Ráadaásul körülötte mindenki a budapesti tájszólást .(mert igenis, az is egy tájszólás) beszéli, kivéve Nagy Annát. Teljesen kilóg a sorból, ez rendezõi hiba, elismerem, mert a rendezõnek kell rászólnia ilyenkor. Mindezek mellett én örülnék, ha a tévében leadott filmeknek mondjuk csak a fele ilyen jó lenne.
10/10
-greghouse- 2013 dec. 27. - 19:35:41 10/10
(105/127)
Nyilván ízlések.. én kevés jobb feldolgozást láttam eddig klasszikusból. A színészi választáson lehet persze vitatkozni, sosem lesz mindenki elégedett, de mikor ilyen "nagy bölények" mint Koncz, Cserhalmi, Reviczky stb. megjelennek, uralják a jelenetet, akárki legyen még mellettük. A fõszereplõ csaj nekem halovány, de biztos így akarták, vagy így sikerült. A fényképezés és a zene szenzációs. Sokan támadják, hogy "nosztalgia", stb., azoknak ajánlom figyelmébe, hogy az amerikai filmek 90 százaléka nosztalgia (western, vietnam stb.) Nagyon szép a zene, szépek a barna-fekete képek, ellenfényes beállítások. Öröm ilyen mûvészeket látni egy filmben, mint Koncz Gábor, Cserhalmi György, Reviczky Gábor, vagy akár Nagy Anna, vagy az ifjabbak közül Trokán Nóra. Az már az én magánügyem, hogy kiütéseket kapok ha Csányi Sándort meglátom, mert annyi vacak nézhetetlen gagyiban szerepelt, hogy elegem van belõle. Szokatlanul jó viszont Pindroch Csaba. A zene csodás, és ebben a filmben (az alapmûben, persze) benne van minden magyar fájdalom, keserûség, öröm, szeretet.
...Nem kellene bántani. Szerintem méltó feldolgozása a magyar irodalom egyik remekmûvének.
lancelot28 2013 dec. 27. - 18:36:17 Előzmény vénasszonyok:nyara
(104/127)
Sok más is érthetetlen. Például: miért felejtették ki Koncz Gábort a szereplõ gárdából ?! Õt is törölték ???
2/10
tesz-vesz 2013 márc. 25. - 11:05:30 2/10
(103/127)
édes istenem mennyivel nézhetõbb:

http://www.youtube.com/watch?v=0_P3cU8ZcyI

minek ezt újraforgatni? kellenek a milliók a vitézy-klánnak?
vénasszonyok:nyara 2013 márc. 20. - 08:32:39 Előzmény Lord Stephen
(102/127)
Az írásodból egyértelmûen kiderül, hogy szakmabeli vagy. Talán pont ez a baj, hogy nem tudod elengedni magad és egyszerûen élvezni a darabot, hanem túlságosan kívülrõl nézed és folyamatosan elemezed.
Való igaz, hogy erre a korra és Debrecen környékére nem az autentikus széki muzsika volt a jellemzõ, de mégis jó hangulatot kölcsönzött a filmnek.
Nem is akarlak semmiben cáfolni, mert lehet, hogy igazad van, de egyszerû nézõként és nem szakemberként nagyon magával tudott ragadni ez a tévéjáték.
4/10
Lord Stephen 2013 márc. 19. - 20:38:10 4/10
(101/127)
Elkezdtem nézni ezt az új Pillangót, de - mint ahogy szinte minden mai magyar produkció - ez is csalódást okozott. Látszik, hogy a szokásosnál komolyabb igénnyel nyúltak a témához, de ez inkább csak a szándékban, mintsem az eredményen érhetõ tetten. Nem is nagyon érdemes sok idõt szánni e gyengécske alkotás kritikájára. Már csak azért sem, mert nagyjából ugyanez elmondható rengeteg más darabról is, maradva csak a komolyabb esztétikai-irodalmi értékûnek szánt próbálkozásoknál.

Abból ugyanis még nem lesz értékelhetõ tévéjáték/film, ha fogunk egy klasszikus regényt (Móricz regénye remekmû!), gyorsan írunk belõle egy forgatókönyvnek szánt, dramatizált kivonatot, utána erre építve leültetjük a díszletben a korhû ruhába öltöztetett színészeket, majd pedig nyers home video módon felvesszük, amint elmondják a megtanult szöveget. Mert akkor - mint a példa mutatja - egy érdektelen, vontatott, jellegtelen, szürke katyvasz lesz az eredmény.

Nézve a filmet, ahogy nõtt a kiábrándultságom, átkapcsoltam a párhuzamosan futó, 1981-es Petõfi sorozat aktuálisan futó darabjára. Annak idején megszámlálhatatlan irodalmi adaptáció, kosztümös tévéfilm készült. De akkor alapkövetelmény volt a maximális szakmai felkészültség, az abszolút profizmus. Pedig nem örökérvényû filmalkotásokat akartak létrehozni, csak színvonalas mestermunkákat, igényes adaptációkat. Zsurzs Éva, Hajdufy Miklós, Horváth Ádám vagy épp Esztergályos Károly legjobb darabjai, egy Abigél, A névtelen vár, És mégis mozog a föld vagy épp a korábbi Pillangó ma is a tévé elé szögeznek, megnézzük ötödször vagy tizedszer, míg ez a mai Pillangó öt perc után is untat, fáraszt.

És a két film között kapcsolgatva egyértelmûen lejött a részben eddig is sejtett-tudott különbség. Pedig a Petõfi mégcsak nem is tartozik feltétlenül a legjobban sikerült kosztümos tévéfilmek közé. Itt is egy férfi és egy nõ (a költõ és Júlia) a középpontban, hasonló helyzetekben. A különbség mégis döntõ és óriási! Ezekben a ma is etalonnak számító alkotásokban a dramaturgia, a jelenetek felépítése mindig célzott, a lényegre fókuszál ugyanakkor lendületes és érdekes, akkor is, ha a tényleges cselekmény nem eseménydús. A színészek megfelelõ hangerõvel, érthetõen beszélnek, nem vágnak egymás szavába. A terek jól bevilágítottak, csak akkor van félhomály, ha annak konkrét dramaturgiai indoka van. A kamera nem liheg állandóan a szereplõk arcába, hanem a sokkal több szekond és totál teszi otthonosabbá a tereket és rétegezettebbé az ábrázolt világot. A képek minden apró részlete meg van komponálva, minden beállításnak, mozdulatnak, a fényeknek, a színeknek, még a legjelentéktelenebb díszletdarabnak is jelentõsége van. Nemcsak a cselekmény és a szöveg jellemez, mesél, de a látvány, a kompozíció minden eleme. A régiek profi módon tudták, hogyan lehet feszültséget kelteni, érdekes, lírai, sejtelmes, hangulatos jelenteket, filmeket felépíteni. És ez nem a filmmûvészet maximuma volt, hanem csak kiindulási alapja. Ma úgy látszik, semmit sem számít a profizmus, csak a protekció. És ez a színvonalcsökkenés nem most kezdõdött, hanem még valamikor a nyolcvanas években.

És igaz, hogy ma már nincsenek Gobbi Hildák, Latinovitsok, Darvas Ivánok a vásznon, de a mesteri színészvezetésen rendkívül sok múlik. Ne felejtsük el, hogy a régi filmekben nem csupán a legendás nagyok alakították megkarcolhatatlanul a szerepeiket, de a legkisebb epizódszerepek is a maguk nemében tökéletesen megformáltak voltak. És az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a nagyjából 1970 és 1985 közé tehetõ idõszak virágkor volt, és bizony a hatvanas években rengeteg közepes, nem egyszer gyenge film is készült, fõleg idétlen vígjátékok, pedig azokban is elsõ osztályú színészek játszottak.

Viszont a Vitézy-féle Pillangó nem él ezekkel a mûvészi eszközökkel. A szöveg drámailag erõtlen, a jelenetek alig megkomponáltak, egyformák, sok az üresjárat. A két fõszereplõ gyenge játéka említést sem érdemel, de olyan kiváló színészek, mint Cserhalmi, Koncz, Nagy Anna stb. sem tudnak kibontakozni. Többnyire az asztal körül ülnek, tesznek-vesznek, motyognak, sutyorognak, nyöszörögnek. Az egész fantáziátlan, kusza és zavaros, kínjában összecsapott; harmadrangú vidéki színjátszókörök színvonalán. És akkor is, ha vannak azért benne jobban sikerült felvillanások, mondatok, másodpercek. Persze a legjobb ha, mindenki elolvassa a regényt és megnézni mindkét változatot.

És illett volna valamiféle minõségi filmzenét íratni mondjuk egy zeneszerzõvel, az alákevert és oda nem illõ népzene helyett. Ha pedig mindenáron népzenét akartak, akkor mást kellett volna választani. Az külön történet, hogyan sikerült a magyar népzene gazdag sokszínûségét elszürkíteni, az új típusú népdalt és a hangszeres népzene jó részét - mondván hogy az idegenszerû és értéktelen - teljesen eltüntetni. Ma már mindent a régebbi, fõleg erdélyi, mezõségi, székely stílus ural, pedig ez stílusában, hangulatában teljesen más, mint az a zene, amelyet a húszas években Debrecenben hallgathattak. Mert ott bizony új típusú népdalt hallgattak-énekeltek, a korabeli hangszeres stílussal, vagy épp csárdást, cigányzenét, operettslágert, nem pedig desztillált táncházi muzsikát.
offtopic
vénasszonyok:nyara 2013 márc. 19. - 14:54:46
(100/127)
Érdekesek ezek a törlések. Valahogy az az érzésem, hogy a Szonya1 polgártársnõvel folytatott, némileg elfajult vitát a bannolás is követi általában. Nem tudom, mi lehet ennek az oka? Lehet, hogy a moderátorok is írnak ide?
szonya1 2013 márc. 19. - 14:54:28
(99/127)
Igen, EZ a Jóska "egy bumfordi parasztlegény"!
vénasszonyok:nyara 2013 márc. 19. - 10:13:29
(98/127)
"Ez egy bunkó, érzelmeket felmutatni nem tudó Jóska volt,"

Szerinted mennyire voltak jellemzõek a kifinomult udvarlási technikák a paraszti világban? Ne téveszd össze a miliõt a "Pretty woman" pezsgõs, virágcsokros nagyvilági helyszínével, vagy Jóskát a "Sabrina" nõcsábász fõszereplõjével.
Igen, ez egy bumfordi parasztlegény volt, aki meglehetõsen esetlenül viselkedett a kiszemelt választottjával.
szonya1 2013 márc. 19. - 09:55:19
(97/127)
Hehe, félszeg parasztlegény :))))) Még jóformán a nevét sem tudta a lánynak, már folyton le akarta smárolni, lehetõleg mindenki szeme láttára :))) Ez egy bunkó, érzelmeket felmutatni nem tudó Jóska volt, csak megpróbált úgy tenni, mintha... Nem hiszem, hogy nem lehetett volna tehetségesebb színészt találni a szerepre.
vénasszonyok:nyara 2013 márc. 19. - 08:38:45
(96/127)
Maradéktalanul visszaadta a Móricz mû hangulatát. Amíg néztem nem kellett elemeznem, méricskélnem, hibákat találnom. Egyszerûen elvarázsolt, ott voltam ebben a paraszti közegben, aggódtam a két szerelmes fiatalért, szántam ezeket az egyszerû embereket a nyomorúságukért.
Hihetetlen, hogy ezek a fiatal színészek hogy meg tudták jeleníteni egy kialakuló, majd egyre inkább elmélyülõ
szerelem stációit. Követhettük, ahogy változtak idõnként a szerepek, hol a lány, hol a fiú bizonytalanodik el, adja ki magát egyre jobban a másiknak.
A fiú nagyszerûen hozta a büszke, a nõkkel szemben kicsit mégis félszeg parasztlegényt. A kislány pedig pontosan olyan volt, amilyennek az olvasó elképzelhette Zsuzsikát. Kicsit kacér, szeszélyes, de tisztalelkû lányka, aki valahol erõsebb, kitartóbb volt, mint a fiú.
Csak dicsérni lehet minden epizódszereplõt, mert mindegyik hiteles volt. Igaz, hogy olyan nevek voltak köztük, mint Koncz Gábor, vagy Szarvas József.
Bár tényleg nem arra figyelt az ember, mégis megállapíthatta, hogy a film készítõi minden részletre figyeltek a korhûség érdekében.
Az egy kicsit mellbe vágott, hogy az egykor oly gyönyörû Bordán Irént elõször meg sem ismertem.
vénasszonyok:nyara 2013 márc. 18. - 23:46:24
(95/127)
Lenyûgözõ! Mind a szereplõk játéka, mind a fényképezés, mind a dramaturgia. Méltó az irodalmi mûhöz a feldolgozás. Gratuláció az összes résztvevõnek! Felejthetetlen élmény!
szonya1 2013 márc. 17. - 18:18:07 Előzmény Albertinka
(94/127)
Nekem viszont van összehasonlítási alapom. Javaslom, elõször olvasd el a regényt, aztán nézd az eredeti filmváltozatot is. Érdemes!
2/10
offtopic
tesz-vesz 2013 márc. 16. - 18:15:53 2/10 Előzmény adamnagysweetmovie
(93/127)
fel tudod sorolni népi írókat? Illyés írta a puszták népét, ugye? na õ kommunista parlamenti képviselõ volt, Veres Péter minisztere ha jól emlékszem a komcsiknak, õt lemondatták igaz, de párttag volt mind a kettõ, itt van még a kommmunista kiáltványokat írogató, tanácsköztársasággal szimpatizáló Móriczunk, ugye abban legalább egyetértesz, megérted hogy ezek egy brancs Aczéllal? sikerült? akkor mi a bajod?

a fehérterror annyiban mindenképp kíméletesebb volt, hogy nem az ártatlan, civil lakosságot ölték halomra benne, hanem azokat akik elõidézték a vörös terrort, esetleg komcsi agitátorok, komcsi pártagok voltak,

a vörös terrorban, na ott a páncélvonatot megérkezett vhova, a papot biztos felkötötték, és volt olyan, hogy az elsõ 50 arrajáró embert is kivégezték, ölték, akit értek a terroristák.
értelmiséget kímélte? ezt honnan szeded? tudod mi az a fehérterror és hogy meddig tartott kisfiam? ha nem nézz utána, utána gyere vissza
2/10
offtopic
tesz-vesz 2013 márc. 16. - 18:07:54 2/10 Előzmény vénasszonyok:nyara
(92/127)
olvashatóan ír, de olyan nyomasztó, egyetlen regénye sem optimista, ami beteg lelket takar,
borág 2013 márc. 16. - 16:43:16
(91/127)
Elsõ gondolatom nekem is az volt, hogy minek egy új verziót csinálni az 1971-ben készült film után. Hiszen annál jobb úgysem lehet. Szerencsére azért megnéztem ezt is, és tetszett. Bár az alaptörténet ugyanaz, mégis más a hangulata, engem is magával ragadtak a látvány, a színészek. Kedvem támadt elolvasni a regényt is.
Nekem egyébként Móricztól a kedvenc könyvem: A boldog ember. Ebben egy parasztember visszaemlékezéseit meséli el - nehézségeit és apró örömeit, inkább derûvel és humorral, mint keserûséggel. Ajánlom mindenkinek.
10/10
-greghouse- 2013 márc. 16. - 15:22:15 10/10
(90/127)
Igaz. De lehetne sorolni sok mindenkit. Bizonyos Tolsztoj nevû író sem kapott soha irodalmi Nobel díjat, pedig már létezett a Nobel díj mikor õ élt, és Tolsztoj igazán nem volt semmiféle csókosa semmiféle kommunista rendszernek. Bizonyos Henrik Ibsen nevû norvég drámaíró sem kapta meg a Nobel díjat, stb. De már tárgyaltuk több fórumon, hogy maguk a Nobel díjasok (egy részük) elismerte, hogy ez egy politikai díj, az kapja, akinek a problémáira éppen fel akarják hívni a figyelmet. Ez rendben is van, csak akkor (szerintem) nem irodalmi Nobel díjnak kéne nevezni, hanevalami másnak (forradalmi díj, elnyomottsági díj, mittudoménmi), de azért - minden tiszteletem Szolzsenyiciné - hogy õ Nobel díjas, Tolsztoj pedig nem... nem tudom. Kertészt már meg sem merem említeni, hogy Ady, Déry, Illyés jelölései után miért pont õ kapta meg. Mondom, rendben, hogy ez politikai díj.
..De akkor ne nevezzék irodalminak.
(Egyébként igaz, a Barbárok is ugyanilyen világirodalmi szintû mû, aki ezt írta alább, köszönöm, igaza van.)
Texas Bill 2013 márc. 16. - 15:19:06
(89/127)
Móricz egy unalomgyáros, vetekszik e tekíntetben a Máraival.
sofi 72 2013 márc. 16. - 14:17:53
(88/127)
Fekete István SOSEM volt ifjúsági író. Sõt, továbbra sem az!

Nem lenne sértõ jelzõ ez rá nézve, ha az lenne, de NEM az! Két-három regény alapján beskatulyázni egy írót, nem kis meggondolatlanságra vall...