3/10
rumci dec. 04. 11:24:48 3/10
(7/7)
Vitán felül tisztességes cél, de elképesztően rossz megvalósításban. Totálisan valószerűtlen a közeg, márpedig ez az egésznek a hitelességét ássa alá. Mutasson nekem bárki csak egyetlen embert Magyarországon, aki 3 in 1 karmester, hegedűtanár, csellótanár, mindebből luxusingatlanra futja, és ennek egy zugában komplett vonóshangszerész-műhely van berendezve, ahol ez a szupermen rendszeresen elvégez hangszerészeti szakfeladatokat. Ez a karmester bármikor lazán leblattoltat hibátlanul az ifjúsági zenekarával új darabokat. Így aztán persze a csodálatos Máté Gábor se nagyon tudott mit kezdeni a megíratlan, kitalálatlan, valószerűtlen figurájával. Ahol emberi megnyilvánulások kellettek, azt hozta is, de a szakember életszerűtlen lett – jó forgatókönyv hiányában.
Ám a zenekar is fura szerzet: a hegedűverseny szólistája és a koncertmester egyazon személy (ilyen még elő is fordulhatna), de négy finomhangolója van a hangszerén. Az első hegedűben a többi zenésznek kettőnél nincs több, persze. A szólista alig találja a húrokon a hangot, a vibrato alig-alig jön össze, míg mögötte ülők lazán megugorják ezeket a feladatokat. – Ha olyan fantasztikus színészi alakításokat nyújtana a koncertmester/szólista, el lehetne nézni neki, hogy nem tud zenélni (bár ez is megtanulható dolog, l. pl. Amadeus), de ha valaki se színészileg nem igazán értékelhető, se a hangszeren nem tud biztonságban ellenni, felmerül a kérdés, miért épp őt castingolták erre a szerepre, a sarki komondor is elvállalta volna szívesen.
Persze, a sztorinak is se füle, se farka: abúzus igazából nem történt (a testi érintkezés hangszertanulásnál elengedhetetlen), sokkal inkább az jött le, hogy a kislány szerelmes a tanárába, és ez fordul át féltékenységbe. Ha viszont nem történt meg igazából semmi (legfeljebb határeset), akkor mire fel a dráma? És itt már a morális részhez kanyarodunk: Maximálisan küzdeni kell az abúzus ellen, de ezt csak elhitelteleníti, ha nemabúzusokat abúzussá fújunk fel.
Mindezt a sok problémát bizonyára segített volna orvosolni, ha a forgatókönyv megírásához, illetve a rendezéshez zenei szakértőket kértek volna fel. Például világos lett volna, hogy a hangszertanulás egy sor mozgássztereotípia helyes elsajátítása, és ez ugyanúgy aligha megy testi érintések nélkül (igen, adott esetben a csípő megérintése is beleférhet), mint ha valakit például úszni akarnak megtanítani. Határt sokkal inkább a kislány lépett át, amikor megölelve hozzábújt a tanárához, mint a tanár, aki megpróbálta mederben tartani ezt a szükségszerűen intim (de nem erotikus) kapcsolatot. Ezzel nem áldozathibáztatok, hiszen világosan áldozatról se beszélhetünk, hibáztatásról még kevésbé van szó, hiszen egy szerelmes kamaszlány óhatatlanul léphet át a tanár-diák viszony határain. De mindezt abúzusnak eladni nem túl szerencsés.
Szóval számomra a film semmilyen szempontból nem hiteles. És ez nem jó, hiszen így épp a legfontosabb, abszolút tiszteletreméltó célja sérül: eljutni egy tisztább, átláthatóbb, egészségesebb társadalomba.
aya55 nov. 28. 12:39:14
(6/7)
Mielőtt befejezi a röptét a denevér 1989
MÁTÉ GÁBOR több szerepe mellett ez volt számomra döbbenetes hatással Bodnár Erikával játszották...sosem felejtem Az egyedülálló anyával összeköltöző férfi kinek valódi aljas célja hogy fiához közel kerüljön ... borzasztó tragédiába
torkollik
3/10
Pitypang77 nov. 27. 13:36:30 3/10
(5/7)
Számomra sajnos nem okozott akkora élményt, amit jó szívvel ajánlanék megnézésre. Rám nem jellemző módon unatkoztam, és nem volt vége a filmnek - pont az a 10 perc hiányzott, ami amúgy is hiányzott egy nagyjátékfilmhez. Sajnáltam a mozijegy árát - ez sem jellemző rám. Osztom a 2/10-et
2/10
kritikanti nov. 22. 14:22:24 2/10
(4/7)
Hú, ez nagyon gyenge volt.
6/10
arajacic nov. 20. 17:16:15 6/10
(3/7)
MTS segítő csoport kritikája. Az abúzus szempontjából nézve a film hiteles volt. Ugyanakkor sajnáltuk kicsit, hogy a zene nyelvét nem használta ki teljesen a mögöttes tartalom közlésére. A zenekari formáció tökéletesen alkalmas lenne a zenekarban a lelki összefonódások és feszültségek, szavak nélküli bemutatására. A koncertek és egyre fokozódó sikerek pedig remek lehetőséget adtak volna a lelki finomhangolásra.
Ugyanakkor a rendező a film elejétől a végéig fenn tudja tartani a feszültséget, az abúzus megmutatása nélkül is.
Hitelesnek és érzelemdúsnak találtuk a film végső jelenetét, amelyben a család nem képes a történtekkel való szembenézésre, és éppen egy nő próbálja meg (!) felmenteni a férjét a tett súlya alól.
Nagyon életszerű volt ez az abúzus történet, beleértve azt is, hogy a hasonló visszaélések a való világban még legtöbbször következmények nélkül maradnak. Több itt: www.metoosegito.hu
9/10
SzisaBercel nov. 16. 09:30:30 9/10
(2/7)
Nagyon finom, arnyalt megkozelitese a gyermek zaklatasnak! Mind a diak mind a tanar oldalat egyszerre tudja felmutatni., mikozben lassan felsejlik az igazsag. Vegig feszultsegben tud tartani.
Nooji nov. 11. 12:50:51
(1/7)
Nagyon nehéz a filmről úgy véleményt írni,hogy az ne legyen spoiler,szóval spoiler nélkül csak annyit írok,hogy ez egy elég mély film,komoly mondanivalóval:ha valami könnyed,vidám dologra vágysz,ne erre ülj be a moziba!


Imádtam a filmben,hogy a közepéig a néző sem tudja az igazságot. Hallunk ezt az egyik szereplőtől, azt a másiktől, de nem tudjuk IGAZÁN mi történt - pont, mint az életben.

A végén volt egy kis hiányérzetem; kicsit befejezetlennek éreztem;de aztán elindította az agyamat, elkezdtünk gondolkodni,beszélni róla - és egy mélyebb filmtől talán pont ezt is várjuk.



Parno Graszt lemezbemutató koncert a Müpában február 14-én!