A vágy villamosa

Bakancslistához adom
A Streetcar Named Desire
amerikai filmdráma, 120 perc, 1951

Értékelés:

116 szavazatból
Szerinted?

Blanche DuBois, a jobb napokat látott tanárnő a húgához költözik New Orleansba. Sógora, az erőtől duzzadó és durva Stanley épp az ellentéte a finom és kissé egzaltált Blanche-nak, és ez azonnal konfliktusokhoz vezet.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Szereplők

Blanche Du Bois
Stella Kowalski

Alkotók

Díjak és jelölések

  • BAFTA-díj

    1953
    Legjobb női alakítás: Vivien Leigh
  • Golden Globe-díj

    1952
    Legjobb női mellékszereplő: Kim Hunter
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb férfi mellékszereplő: Karl Malden
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb női mellékszereplő: Kim Hunter
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb női alakítás: Vivien Leigh
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál

    1951
    Legjobb női alakítás: Vivien Leigh
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál

    1951
    Zsűri különdíja: Elia Kazan
  • BAFTA-díj

    1953
    Legjobb film jelölés
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb film jelölés: Charles K. Feldman
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb rendező jelölés: Elia Kazan
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb férfi alakítás jelölés: Marlon Brando
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb forgatókönyv jelölés: Tennessee Williams
  • Golden Globe-díj

    1952
    Legjobb színésznő - drámai kategória jelölés: Vivien Leigh
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb filmzene jelölés: Alex North
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb jelmeztervezés jelölés: Lucinda Ballard
  • Oscar-díj

    1952
    Legjobb operatőr jelölés: Harry Stradling Sr.
  • Golden Globe-díj

    1952
    Legjobb film - drámai kategória jelölés
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál

    1951
    Arany Oroszlán jelölés: Elia Kazan

Hozzászólások

Szerinted?
csabaga 2016 dec. 12. - 17:31:51
Van benne erõszak,de csak "utalnak" rá és nem a végén.
8/10
doricki23 2016 dec. 12. - 15:00:43 8/10
A történet leírásában olvasom, hogy a végén Stanley megerõszakolja Blanche-t. Én ezt a filmbõl abszolút nem vettem ki. A végén volt dulakodás stb köztük, mikor eltört a tükör de a filmbõl ez nem derült ki nekem.
9/10
Ferenc Geisz 2015 márc. 02. - 22:34:26 9/10 Előzmény smartdrv
Ezzel a véleménnyel nem nagyon lehet vitába szállni. Kicsit talán sértõ is lehetett Brando számára
smartdrv 2015 febr. 28. - 18:13:51
azt, hogy a négy színész-oscarból úgy kapott hármat, hogy a negyedik volt Brando a filmtörténelem egyik legnagyobb alakításával, azt csak trollkodásnak tudom tekinteni
breeder 2015 febr. 13. - 19:43:11
Csak most jutott eszembe (pár óra elteltével), hogy végül is van ennek a mûnek modern feldolgozása, méghozzá a WA-féle Blue Jasmine, ami egy 2013-as film. Meg aztán ott vannak a John Erman és a Glenn Jordan rendezések is. Szóva lmások is megpróbálkoztak ennek a klasszikus mûnek a filmre vitelével (nem csak Elia Kazan)! :)
breeder 2015 febr. 13. - 16:58:34
Leszámítva azt a több mint 60 évet, ami eltelt a forgatás óta, szerintem ezt a filmet ma sem lehetne jobban megcsinálni!
Persze ha ma vennék lencsevégre valamelyik stúdióban, akkor maximum a kamerabeállítások másak lennének, meg a színészek korhûbben játszanák el a szerepeket. De a magam részérõl nem vennék rá mérget, hogy Brando és Leigh játékát bármelyik színészpáros felül tudná múlni! De ez csak az én szubjektív véleményem, mert az egyáltalán nem biztos, hogy nem lenne meg rá az alkalmas színészgárda és rendezõ, aki újra sikeresen filmre tudná vinni ezt a darabot! :P Meg persze az is kérdés, hogy van-e egyáltalán értelme ezt a klasszikust újraértelmezni! :P
Edmond Dantes 2015 febr. 13. - 10:20:12
Szerénytelenüüüül? Alázatos szerénységgel :)) fõleg, ami a JAZZ-t illeti ...
Ezt a 3 szinkron változatot találtam, tessék választani:
http://iszdb.hu/?szinkron=2053
http://iszdb.hu/?szinkron=4992
http://iszdb.hu/?szinkron=11417

OFF
Szinkron ügyben kétlelkû vagyok. Úgy nõttem fel h itthon szinte mindent szinkronizáltak. Szemüveget hordok=felirat olvasás mindig nehezemre esett+régen rossza(bba)k voltak a feliratok+ha elõttem magas ült+olvasás elvonja a figyelmet a képi világról, szóval elvileg szinkronpárti vagyok...voltam. Ma már megoszlik errõl a véleményem :) eredeti hangon hitelesebb a figura, végsõ soron a film. És ha olvasnom kell, jobban koncentrálok a cselekményre is=a szinkron olykor elkényelmesít, otthon fel-feláll közben az ember (moziban kevésbé..), kihagy ezt-azt, ha nem kell olvasni...
Visszatérés van szinkronizálás felõl feliratozás felé, vhogy úgy, ahogy ma már a legtöbb operát ismét az eredeti nyelven játsszák, feliratozással, menõbb operákban (legközelebbi ilyen Bécs) több nyelven, páholyban (lehet h zsöllyében is) "saját" feliratod van.
A szinkron sztem akkor is vitatéma itt, ha már nem jut vkinek jobb érv az eszébe adott filmmel/színésszel kapcsolatban. (Apropó: napokban láttam Viharszigetet LdC-val/Hevérrel...szuper alakítás és szinkron! ;)
Operai hasonlat: ha a kritikus már nem tud( mit kitalálni az énekes lehúzására, azt írja: rossz a szövegejtése...
V.Leigh: Waterloo Bridge! Nem túl értékes alapanyagból, gyenge partnerrel nagyot alakítani: az az igazi, onnan szép gyõzni!
10/10
olahmiki1959 2015 febr. 12. - 20:29:27 10/10
Szerénytelenül, a szíves figyelmedbe ajánlom az általam ide írt, 84-es számú hozzászólást, talán van benne néhány, tanulságot sem nélkülözõ gondolat.:D
frenchbullie 2015 febr. 12. - 19:23:19
Lesz egy-két off is, mert nincs kedvem csapongani az oldalak között:-)

Ahogy említettem, Treat Williams nekem nem annyira volt átütõ Stanley-ként, mint Brando, mert néhol utánzásba csapott az alakítása, pl. a karizommutatvány esetében is, és nem jött neki annyira zsigerbõl a "bunkó", mint Brando-nak. De talán a bunkó nem is jó szó ide, inkább azt mondanám, hogy nyers, faragatlan fickó. Olyan igazi rough guy:-) De Ann-Margret tetszett, tudott új színt vinni Blanche figurájába.
A Baldwin-es verzió John Goodman miatt is érdekelne, biztos jó, Mitchell-ként. Kedves, bumfordi, de szelíd mackónak képzelem... Mármint, hogy ilyen oldalról közelíti meg a szerepet, talán... (Még akkor is, ha fõként Fred Flintstone-ként gondolok rá:-)

Láttam a Rakparton-t de nem szeretem. Bõvebbet nem írok most, nehogy elspoilerezzem a dolgot, és ezzel elrontsam az esetleges megtekintés élményét...
Malden-t kedvelem, igen, nagyon jó volt a Vágy villamosában, és tetszett a Meggyónom címû filmben is. Érdekes, hogy az emberek zömének a San Francisco utcáin-ból ismerõs, pedig voltak sokkal sokkal fajsúlyosabb szerepei.
Spoiler Nagyon szeretem a Vágy villamosában azt a jelenetet amikor a végén Mithchell kifakad, Blanche elszállításakor. Rengeteg sok érzelem van benne, még akkor is, ha fáj a büszkeségének, meg az egyenes természetének az, hogy az asszony átrázta, úgymond. Sõt, talán az egyenes természetének köszönhetõ az, hogy felkapja a vizet, amiatt, hogy Stanley az utolsó pillanatig alázza Blanche-t. Mert kétségtelen, hogy Blanche nehezen elviselhetõ nõ, az allürjeivel együtt, de nincs felvértezve az olyan nagyvárosi durvaság ellen, amit Stanley képvisel.

A Ragyogás a fûben a komoly mondanivaló mellett kellemes a szemnek is:-) Natalie Wood nagyon szép és üde, elhiszem neki, hogy diáklány. Warren Beatty-t pedig hirtelen meg sem ismertem, annyira szemtelenül fiatal a filmben. Vagyis én nem láttam eddig korai filmjét, így helyes.

A Waterloo Bridge-et régen láttam, arra emlékszem, hogy szíven ütött..., újra meg kellene néznem.

Viszont a Tavasz Rómában, az nekem teljesen új. Utánanézek...
Szép estét!
csabaga 2015 febr. 12. - 17:05:42
Nekem nagyon idejétmúlt a a stúdió Párizs.Az 50-es évek elején már oda kellett volna menni forgatni.
1956-ban,a Funny Face c. filmben már így is tettek.
Edmond Dantes 2015 febr. 12. - 15:16:55 Előzmény frenchbullie
Nekem kimaradt a pesti Tolnays elõadás, pedig nagy produkció volt...még (kis)gyerek voltam hozzá. Más filmes változatról eddig nem tudtam, most már tõled (utána/d IMDb-bõl) igen. Vivien Leigh: Waterloo Bridge! Szédületes. És most látom h volt egy "õs"-Tavasz Rómában is, Williams/Leighvel, eddig csak a nemrég látott, nekem gyengécske 2002-esrõl tudtam, Mirrennel.
Brandot nem igazán ismerem, persze Keresztapa (1), régen volt. Ha Kazan/Brando, akkor Rakparton: sajnos eddig kimaradt (+Malden abban is). Üdv :)
Edmond Dantes 2015 febr. 12. - 14:37:39 Előzmény csabaga
Nem tudom, nem emlékszem, legalább 40 éve láttam (inkább több), a musicalfilmek sztem az átlagosnál is gyorsabban avulnak = valszeg akkor, frissen, ropogósan jobban tetszett az Akadémiának amaz, de lehet h a GG is elég lett volna. A két nagy "vesztest", Kazant és Brandot szerencsére bõségesen "kárpótolták" késõbb.
csabaga 2015 febr. 11. - 16:07:08
Abban az évben az Egy amerikai Párizsban kapta az Oscar díjat,az jobb film ennél?
frenchbullie 2015 febr. 11. - 11:32:03
Üdv!:-) Szeretem ezt a filmet, ahogy egy korábbi hozzászólásomban már megírtam, idõrõl idõre újra szoktam nézni. Bár bevallom, fõként Brando miatt, aki igen hitelesen alakít, szerintem. Mindig jókat vigyorgok, ahogy meglátom a jellegzetes "keresztbe teszem a karom, hogy õrületesen kidomborodjék a csudás karizmom"-pózt, ami tényleg emblematikus jellemzõje annak a kevésbé iskolázott, macsó-típusnak, aki Kowalski maga. Láttam Treat Williams-et Kowalski-ként, nos, õt inkább Berger-nek szeretem... Kíváncsi lennék Alec Baldwin milyen lehet, de azt a verziót amelyben õ alakítja Stanley-t nem tudtam még megszerezni. Vivien Leigh-t idõnként, vagyis azokban a jelenetekben, amikor Kowalski-val "cicázik", Scarlett O'Hara-nak látom inkább, sem mint, Blance Dubois-nak, de ez talán az én hibám. Mármint, hogy nem tudok elvonatkoztatni...

Off Egyébként, ha Elia Kazan, akkor nekem a Ragyogás a fûben, ami mindent visz.
Edmond Dantes 2015 febr. 11. - 10:44:41
A maga idején jól megírt, ma is jól el(õ)adható Williams-darab, mint 1-2 másik opusza. A film jó, de nem túl régi emlékeim szt inkább olyan mint egy filmre vett színházi elõadás. Nem lehet véletlen h a film nem kapott egyetlen jelentõsebb díjat sem és a rendezõt is két másik munkájáért díjazták nemsokára. A vágy villamosa sikerét a színészek, fõleg persze az egyedülálló Vivien Leigh biztosítja mindmáig.
gladiolus 2015 febr. 11. - 09:52:43
A dráma sajátos mûfaj, itt nem a cselekményben zajlik a mozgalmasság, hanem lelki síkon. És ilyen szinten ez egy nagyon izgalmas történet, olvasni nem olvastam, de a film önmagában elég ahhoz, hogy kihozzon minden lényeges tartalmat. Nekem tetszett, elég színvonalas színészi alakítások, látványos rendezõi fogások és mély mondanivaló jellemzi.
Egyébként a klasszikus nõi sorssal és megalkuvással való fokozatos szembeszegülés a lényeges mondanivaló itt, ami átdolgozza a filmben szereplõ összes nõ lelkét. Ez a pali egy agresszív tapló, egy átlagos férfi, aki nem tiszteli a nõket. Ez is csak azt bizonyítja, hogy az átlagos férfi az erõs nõket szereti és tiszteli, a gyengéket tönkreteszi.
offtopic
Anditos 2014 máj. 07. - 18:12:43 Előzmény trudy
Szerintem nincs a filmmel semmi baj, max neked nem jön be az ilyen kamaradarab, amiben nem sok történés van, kevés a szereplõ, és szinte egy helyszínen játszódik az egész. Én meg pont az ilyeneket szeretem, amikor a karakterek közti feszültség tartja fent az érdeklõdésemet, és nem a kapkodó képsorok, kiszámítható sztori, idegesítõ hangeffektek, stb. A macska a forró bádogtetõn, Pillantás a hídról, és a többi színdarab, Tennesse Williams és Arthur Miller tollából mind a kedvencem.
Tennessee Williams pont ilyennek írta le Brando karakerét, amilyennek te is, egy brutális, klassz felsõtestû bunkónak. :) Amúgy nem értek veled egyet abban, hogy nincsenek benne igazi események, de mondjuk ehhez tényleg az kellene, hogy megnézd a film második felét is. :)
Szerintem ez a film bõven kiállta az idõ próbáját.
breeder 2014 máj. 07. - 16:38:44
Szerintem is jól sikerült film! Elia Kazan legjobb filmjei között bérelt helye van! :)

***SPOILER***
A történet végén, amikor Blache-ért jönnek, akkor egy pillanatra azt hittem, hogy Blanche hazudott és élnek a szülõk! De aztán, hogy kérdezi a két ember, hogy ráadják e a kényszerzubbonyt, újra világos lesz minden!
Persze azt tudtam, hogy a csaj dilis, de már annyi mindent összehordott, hogy semmit sem tartottam kizártnak! :)
trudy 2013 dec. 28. - 19:17:51
Kétszer is nekiálltam, hogy befejezzem, de végül úgy döntöttem, nem fogom, úgyhogy a véleményem csak a film elsõ felérõl szól. Szerintem ezzel a filmmel sok baj van. Kezdve ott, hogy a történet végtelenül kisszerû, nincsenek benne igazi események, nem szakít ki a hétköznapokból, dögunalom. Továbbá egyik nõi fõszereplõben sincs semmi báj, játékuk erõltetett, karakterük jellemvonásai nem szimpatikusak.
Marlon Brando még talán-talán megmenthette volna a filmet, de a rendezõk nagyon lebutították az õ karakterét is és mindössze az olajozott felsõtestével akarták kihangsúlyozni minden pozitív vonását, amúgy pedig egy ostoba, kicsit sem szerethetõ bunkót alakít.
Összességében ez egy izzadságszagú, öntetszelgõ film. Az Oscar-díj senkit ne tévesszen meg.
8/10
adri97323 2013 ápr. 23. - 13:52:57 8/10
Holnap (április 24) az MGM-en 20:00-kor!
Összes hozzászólás