Film

Az irányítás határai

/The Limits of Control/
spanyol-angol-japán krimi, 116 perc, 2009 16 éven aluliak számára nem ajánlott
    • f

Értékelés:

52 szavazatból
Szerinted?

Az irányítás határai egy rejtélyes idegen története, aki titkos megbízás teljesítésére készül. Tettei a törvényen kívülre vezetnek, nem bízik senkiben és céljait teljes homály fedi. Utazása paradoxon, egyszerre fókuszált és álomszerű: egy út, mely nem csak Spanyolországon, hanem saját tudatán keresztül is vezet.

Bemutató dátuma: 2009. november 19. (Forgalmazó: Budapest Film)

Stáblista:

Kapcsolódó cikkek:


Vélemény:

szavazat: 4/10 2015 jún. 10. - 01:08:53
2015 jún. 10. - 01:08:53
Nagyon nem jött át...
2014 okt. 25. - 03:37:51
2014 okt. 25. - 03:37:51
Én Jarmusch rahjongó vagyok, de ez nemtetszett.
Lehet, még egyszerr neki kéne veselkedni, fde annyi idõt elvesz
szavazat: 10/10 2014 okt. 06. - 13:56:23
2014 okt. 06. - 13:56:23
Nem értek egyet, de hát ízlések és attitûdök... Éppen az a jó, hogy nincs benne semmi fontoskodó filozofálgatás, se intenzív történet. Nagyon jó a film mindazoknak, akik olyan hangulatban vannak, hogy éppen nem az érzékeik korbácsolására vágynak, hanem egy esti csendes, lebegõs utazásra. Nagyon élveztük (egy lány-egy fiú). Sokkal jobban, mint a Szellemkutyát.
szavazat: 10/10 2014 okt. 06. - 13:40:50
2014 okt. 06. - 13:40:50
Pont, hogy nem pörgethetõ. Ha pörgetni akarod, nem vagy a megfelelõ állapotban ehhez a filmhez. Akkor inkább szunyókálj rajta foltokban.
szavazat: 10/10 2014 okt. 06. - 13:34:05
2014 okt. 06. - 13:34:05
Nem értek egyet, de hát ízlések és attitûdök... Éppen az a jó, hogy nincs benne semmi fontoskodó filozofálgatás, se tan, se intenzív történet. Nagyon jó a film mindazoknak, akik olyan hangulatban vannak, hogy éppen nem az érzékeik korbácsolására vágynak, hanem egy esti csendes, lebegõs utazásra. Nagyon élveztük (egy lány-egy fiú). Sokkal jobban, mint a Szellemkutyát.
szavazat: 9/10 2014 máj. 02. - 21:32:43
2014 máj. 02. - 21:32:43
SPOILER

A taoizmusban és buddhizmusban (is) ismert tanításra utal ez a mondat: nagy leegyszerûsítve arról szól, hogy amit tárgyként érzékelünk, az külsõség, önmagában lényeg nélkül való (azaz üres). Minden tárgy - a külsõ tulajdonságain túl - rendelkezik egyfajta lényegiséggel (tehát pl. egy szék tulajdonságai, hogy fából van és barna, a funkciója, hogy rá lehet ülni), de mindezeket a tapasztaló adja neki (azaz, aki felimeri az adott tárgy tulajdonságait, és funkcióját: a székrõl, hogy fából van, és ülni lehet rajta). Ez azt jelenti, hogy az adott tárgy csak valamilyen tudati folyamat tükrözõdése, érzékeinkkel tapasztaljuk, de önmagában (vagyis tapasztaló nélkül, aki "felruházza" a tulajdonságokkal és funkcióval) nem létezõ.
Ha valamit a tükörben nézünk kevésbé tûnik valóságosnak, legalábbis a külsõ tulajdonságai "torzabbak", és a funkcióját sem tapasztalhatjuk, csak emlékezhetünk rá (tehát egy szék tükröképére nem tudunk ráülni...)
Egyébként ennél sokkal bonyolultabb ez a kérdés, de egyrészt én sem ismerem nagyon mélyen, másrészt meg ezek a keretek is szûkek, hogy tovább fejtegessem... :) Egyébként számos buddhista - taoista könyvben felmerül ez (feltéve, hogy valódi mester szerezte...)
2014 ápr. 25. - 00:25:15
2014 ápr. 25. - 00:25:15
Én szívesen elolvasnám az értelmezésed. Egy gondolatról a véleményed különösen érdekel: "Számomra néha a tükörkép sokkal valódibb, mint a tárgy, ami tükrözõdik."
szavazat: 9/10 2014 jan. 13. - 20:34:43
2014 jan. 13. - 20:34:43
ha érdekel, leírom a kérdésekre a választ - csak röviden persze...
szavazat: 9/10 2014 jan. 13. - 20:32:19
2014 jan. 13. - 20:32:19
A film értelmezésénél (illetve annak a kérdésnek a feltevéséhez, hogy kell-e értelmezni) nem árt figyelembe venni, hogy Jim Jarmusch meglehetõs érdeklõdést mutat a zen (chan) iránt.
Mint a hallgatag férfi reggeli csikung gyakorlatai is egyértelmûvé teszik: a film valamelyest a zen ösvény szellemiségét is bemutatja (tudomány, mûvészet stb. felmerül mint témakör). Egy régi ("antik") identitással rendelkezõ ember élete a jelenkorban, a modernitásban.

SPOILER
A modern embert (hivatalnok, üzletember, akármi) szimbolizáló figura (Bill Murray) tettenérése, megfojtása, szintén szimbolikus, a "bejutás" az ösvényen való gyakorlás során felszabadult képességeket is szimbolizálja.

SPOILER vége

Számomra ez az igazi mûvészfilm, mert egy filozofiai kérdést jár körül, vagy azért, mert mindenki azt magyaráz bele amit akar (bár pontról pontra körül tudom írni, hogy melyik jelenet, mozzanat mit jelképez...)
2013 dec. 16. - 03:38:02
2013 dec. 16. - 03:38:02
Volt egy légköre, egy hangulata a filmnek.
A rejtélyesség, a titokzatosság, a nyugodt, rohanás - és akciók - nélküli történetmesélés, de azért, ha az elvont stílust, és a mûvészkedést leszámítjuk, maradnak bõven kérdõjelek a filmben.
SPOILER

Mit követett el a börtönigazgató, akit a hallgatag férfi megölt?
Hogy jutott be az illetõ a börtönbe, amit tucatnyi, állig felfegyverzett katona õrzött?
Hogyan jutott ki onnan?
A gyilkossághoz használt gitárhúrt pont az egyik leghíresebb spanyol gitármûvész muzeális értékû, az 1910-e években készült hangszerérõl kellett leszedni?

SPOILER VÉGE

Én értem, hogy vannak ú.n. alternatív, elvont, "modern" filmek, de azért a rendezõ realitásérzéke még ilyenkor is megmaradhatna.
Érdekes film volt, de semmi több.
2013 dec. 16. - 02:57:18
2013 dec. 16. - 02:57:18
Ha Tarantino megengedheti magának, hogy marháskodjon, mmiért pont Jarmusch nem?
Ez egy paródia, egyébként sokkal nézhetõbb, mint teszem azt, a Kill Bill
2013 dec. 15. - 14:18:10
2013 dec. 15. - 14:18:10
1) asszem rétegfilm, nem kicsit, nagyon
2) felvehetõ, asszem magam is azt teszem...legalább pörgethetõ, ha úgy hozza a sors
2013 dec. 15. - 00:59:26
2013 dec. 15. - 00:59:26 OFFTOPIC
OFF
Remek, remek ajánlat vasárnap éjszakára... Majd ha éjjeliõr leszek... Köszönet!
2012 márc. 10. - 10:54:30
2012 márc. 10. - 10:54:30
Én most láttam ezt elõször, nagyon szeretem Jarmusch filmjeit, kedvenc filmjeim az Éjszaka a Földönt, a Mistery Train és a Hervadó virágok. De szerintem ez túlontúl elvontra sikerült. Én nem élveztem annyira, bár végig bírtam nézni, de nem nagyon tudtam értelmezni. Bár kétségtelen hogy végig van egy hangulata. Illetve talán a jó benne az, hogy utólag gondolkozik rajta az ember, hogy ez most mi micsoda.... De annyira nem különösebben tetszett.
2012 márc. 10. - 00:21:13
2012 márc. 10. - 00:21:13
Egyébként nevezett hölgy a Boardwalk Empire-ben is k**vát, oppárdon ledér nõszemélyt formáz.
2012 márc. 10. - 00:18:00
2012 márc. 10. - 00:18:00
Ûûûû, a meztelen nõt mindenképp érdemes megnézni. Egyébként, ha valami értelmet keresnél benne, leginkább a Mancs cikk segít: http://port.hu/article/10666
2012 márc. 10. - 00:17:28
2012 márc. 10. - 00:17:28
Ja, megnéztem, "Permanens vakáció" volt még, ami nem tetszett.
Nagyon kiváncsi lennék újra próbálkozva, mit szólnék hozzá.
2012 márc. 10. - 00:11:30
2012 márc. 10. - 00:11:30
Én "szûzen" néztem meg, nem hogy nem láttam még, de nem is hallottam róla,
tisztára véletlen, hogy észre vettem a mûsorban.
Nagyon tetszett.
Szerintem, aki ezen nem izgult az elejétõl a végéig, az süket és vak.
JJ bámulatosan bánik a feszültségkeltéssel.
Néha én is keresem a(z eszmei) mondanivalót.
Az még a Hídembernél is segített, hogy rájöttem, paródiaként kell nézni.

Tényleg, valaki írta is, hogy esetleg egy félre sikerült vígjáték.
Hát sztem nem félresikerült.
Az azért JJ-t ismerve úgy nagyjából a közepétõl nyilvánvaló volt,
hogy semmi nem fog "kiderülni" és a "helyére kerülni", attól kezdve egyre vidámabb volt.

Sztem remek volt a zene, a hanghatás legalább is, meg az egész atmoszféra.
Igazából van néhány JJ film, amelyeket nem szeretek, a "Halott ember", a "Szellemkutya"(?),
meg egy jazzos zenés izé egy diákról,
aki valami zenével tölti a vakációt, nem jut eszembe a címe.
Ez nagyságrendekkel jobb azoknál. Kiváló!
szavazat: 5/10 2012 márc. 10. - 00:04:56
2012 márc. 10. - 00:04:56
45 percnél nem bírtam tovább.
2012 márc. 09. - 18:44:37
2012 márc. 09. - 18:44:37
Jim Jarmusch nem éppen pörgõs filmjeirõl ismert. Lásd: Halott ember, Éjszaka a földön, Szellemkutya stb.
Összes hozzászólás