Michelangelo másik arca

Bakancslistához adom
Michelangelo Revealed
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott olasz ismeretterjesztő film, 2008

Értékelés:

4 szavazatból
Szerinted?

Miközben Antonio Forcellino restaurátor egy római templomban több évszázadnyi szennyeződést tisztít le Michelangelo Mózes-szobráról, felfedi a reneszánsz mester életének egy sokáig rejtegetett titkát. Forcellino nyugtalanító következtetésre jut: a művészről alkotott hivatalos kép, mely szerint a pápaság alázatos szolgája és a katolikus egyház lelkes népszerűsítője lett volna, csak mítosz. Valójában, mint azt Forcellino kiderítette, a művész összejátszott egy csapat hitehagyott reformerrel, hogy megnyissák az egyház kapuit legfőbb ellenségének és riválisának, a reformációnak a tanai előtt. Ezzel Michelangelo kockára tette szárnyaló pályáját, és vállalta az eretnekségért járó szörnyű büntetés veszélyét is, ha az inkvizíció gyanút fog.

Hozzászólások

Szerinted?
gladiolus 2017 febr. 22. - 19:37:31
Azért szerencsére néhány monumentális terve megvalósult. Ezek egyike a Pieta (Fájdalmas Anya)-ami szerény véleményem szerint a világ leggyönyörûbb szobrászati alkotása., ennél szebbet én még nem láttam. Fõként az arc és a drapéria redõk finomsága és kidolgozottsága miatt, mivel a szobor márványból készült.

"A Pietà több kisebb mû után az elsõ alkotás, amely a 24 esztendõs Michelangelo Buonarroti számára meghozta a hírnevet. A francia Jean Bilhères de Lagraulas bíboros megrendelésére készült 1499-ben. Eredetileg a francia királyok által patronált Szent Petronilla-kápolnát ékesítette. A szoborcsoport, amint olasz címe a „Pietà” (magyar fordításban a „Fájdalmas anya”) mutatja, azt a jelenetet ábrázolja, amikor Mária a keresztrõl levett Jézust gyászolja. A szobor a római Szent Péter-bazilika egyik oldalkápolnájában látható.
A Szent Péter-bazilikába való belépéskor jobbra tekintve azonnal a látogató szemébe ötlik a mû a bazilika bejárati oldalának jobb oldali oldalkápolnájában. Ebben az oldalkápolnában zajlik a pápa szertartásos átöltöztetése a pápai misék során.
1972. május 21-én egy zavart elméjû ausztrál geológus, a magyar származású Tóth László kalapáccsal támadt a szoborra. Néhány csapással letörte Mária bal kezét, valamint az orra és az egyik szemhéja egy darabját. A szobrot a helyreállítása óta törhetetlen üvegfal védi."
6/10
tvp 2012 ápr. 29. - 14:06:32 6/10
Minek kell sláger-sablonokat hajhászni: lásd. Michelangelo a titkos antiklerikális. Nincs másik arca, a legnagyobb mûvész, a maga világával, konfliktusaival. Nem kell semmi sallang Michelangelo eladásához...
kata3 2011 aug. 26. - 23:14:29
Életrajzírói kemény akaratú, nehéz természetû, tekintélyt nem tisztelõ emberként írják le. „Mindenki fél tõled, még a pápa is” – írta egyik barátja.

Elõnytelen külseje miatt kisebbrendûségi érzésekkel küzdött ( Venusti arcképe erõsen idealizáltan ábrázolja). Jellemzõek voltak rá a pánikszerû menekülések és a szinte üldözési mániáig fajuló érzések.

Egész életében nagyon kevés hûséges barátja volt, nem tûrt meg maga mellett senkit. Bár családját szerette s mindig támogatta, hosszú ideig õket sem tudta elviselni.

Sok gyötrelmet okozott neki homoerotikus vonzalma is. Bár „másságát” nyíltan vállalta, a testi szerelmet Platón tanításainak megfelelõen próbálta szellemi síkra terelni. A platóni eszmények és a testi vágy közötti küzdelmét fejezte ki gyönyörû férfiakat ábrázoló szobraiban, festményeiben, vonzalmairól nyíltan szóló verseiben.
Ford Mustang 2011 aug. 26. - 22:43:21
Michelangelo Buonarroti az olasz reneszánsz kimagasló mestere, egyike a képzõmûvészet legnagyobb alakjainak.
Bár önmagát mindig szobrásznak tartotta, nemcsak a szobrászatban, hanem a festészetben, az építészetben és a lírában is maradandót és jelentõset alkotott. Mûvészete eltér kora, a reneszánsz virágkorának mûvészetétõl: hiányzik belõle az a harmónia, derû, elegancia, amely Leonardo da Vinci vagy Raffaello mûveit jellemzi. Különc, magányos, önmarcangoló személyisége, amely állandó harcban állt önmagával és a világgal, arra késztette, hogy keserûségét szobraiban, verseiben örökítse meg ma is borzongató erõvel. Alakjai általában tragikus hõsök, akik a mûvészhez hasonlóan korlátaik közül igyekeznek kitörni. Életének tragédiája, hogy monumentális tervei közül nagyon kevés valósult meg teljes egészében.