Michelangelo Antonioni

rendező, forgatókönyvíró, író
Született: 1912. szeptember 29. (Olaszország, Ferrara)
Meghalt: 2007. július 30. (Olaszország, Róma)
+ 2 kép
Film: 28 db
Színház: 1 db
Cikkek: 3 db
Díjak: 19 db


A rendező a közép-olaszországi Ferrarában született, Bolognában szerzett közgazdasági diplomát. Több egyetemet elkezdett, de egyik sem tetszett neki. Az alakuló neorealista csoport körül téblábolva kezdett el filmkritikákat írni, majd véglegesen a filmhez pártolt. 1950-ben készítette első játékfilmjét (Egy szerelem története). A nagy szakmai elismerést az 1955-ben készült A barátnők hozta meg számára. Igazi hangját az 1950-es évek végén találta meg az olasz polgári lét kiüresedésének ábrázolásával. A mai napig egyik legnagyobb remekművének tekintik A kalandot (1959), de legalább ilyen hatású volt Az éjszaka (1960) és a Vörös sivatag (1964) is.


A 60-as évek második felét jellemző "ellenkulturális" mozgalmak olyan irányadó filmjeit készítette el, mint a Nagyítás (1966) és a Zabriskie Point (1969). Szüntelen kísérletező kedvére jellemző, hogy 1980-ban elektronikus eszközökkel készítette el Az oberwaldi titok című filmjét, sőt még videoklipet is készített az olasz rocksztárnak, Gianna Nannininek. 1985-ben súlyos agyvérzést kapott, félig megbénult és többé nem tudott beszélni, ennek ellenére felépülése után ismét dolgozni kezdett: 1995-ben Wim Wenders német filmrendezővel közösen forgatták a Túl a felhőkönt. Utoljára 2004-ben készített rövidfilmet Eros címmel.

  • 2016
    Víz és cukor - Carlo Di Palma, az élet színei 5.5 szereplő szereplő (olasz életrajzi film, dokumentumfilm, 90 perc, 2016)
  • 2010
    1960 8.0 szereplő szereplő (olasz dokumentumfilm, 75 perc, 2010)
  • 2004
    Eros 6.8 rendező rendező, forgatókönyvíró (amerikai-olasz-hongkongi-kínai-francia-luxemburgi-angol filmdráma, 104 perc, 2004)
  • 2004
    Eros 6.8 forgatókönyvíró (amerikai-olasz-hongkongi-kínai-francia-luxemburgi-angol filmdráma, 104 perc, 2004)
  • 2004
    Lo sguardo di Michelangelo 10 szereplő szereplő, rendező, forgatókönyvíró (olasz kisjátékfilm, 15 perc, 2004)
  • 2004
    Lo sguardo di Michelangelo 10 rendező (olasz kisjátékfilm, 15 perc, 2004)
  • 2004
    Lo sguardo di Michelangelo 10 forgatókönyvíró (olasz kisjátékfilm, 15 perc, 2004)
  • 1995
    Túl a felhőkön 7.1 rendező rendező, író, vágó, forgatókönyvíró (francia-olasz-német romantikus dráma, 112 perc, 1995)
  • 1995
    Túl a felhőkön 7.1 író (francia-olasz-német romantikus dráma, 112 perc, 1995)
  • 1995
    Túl a felhőkön 7.1 vágó (francia-olasz-német romantikus dráma, 112 perc, 1995)
  • 1995
    Túl a felhőkön 7.1 forgatókönyvíró (francia-olasz-német romantikus dráma, 112 perc, 1995)
  • 1989
    12 olasz város - 12 olasz filmrendező 8.0 rendező rendező (olasz dokumentumfilm sorozat, 1989)
  • 1982
    Egy nő azonosítása 8.5 rendező rendező, vágó, forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 126 perc, 1982)
  • 1982
    Egy nő azonosítása 8.5 vágó (olasz filmdráma, 126 perc, 1982)
  • 1982
    Egy nő azonosítása 8.5 forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 126 perc, 1982)
  • 1982
    A 666-os szoba 4.5 színész színész (francia-NSZK dokumentumfilm, 45 perc, 1982)
  • 1980
    Az oberwaldi titok 8.5 rendező rendező, vágó, forgatókönyvíró (olasz-NSZK filmdráma, 125 perc, 1980)
  • 1980
    Az oberwaldi titok 8.5 vágó (olasz-NSZK filmdráma, 125 perc, 1980)
  • 1980
    Az oberwaldi titok 8.5 forgatókönyvíró (olasz-NSZK filmdráma, 125 perc, 1980)
  • 1975
    Foglalkozása: riporter 8.2 rendező rendező, forgatókönyvíró, vágó (olasz-francia-spanyol-amerikai filmdráma, 126 perc, 1975)
  • 1975
    Foglalkozása: riporter 8.2 forgatókönyvíró (olasz-francia-spanyol-amerikai filmdráma, 126 perc, 1975)
  • 1975
    Foglalkozása: riporter 8.2 vágó (olasz-francia-spanyol-amerikai filmdráma, 126 perc, 1975)
  • 1972
    Chung Kuo - Kína rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz dokumentumfilm, 207 perc, 1972)
  • 1972
    Chung Kuo - Kína forgatókönyvíró (olasz dokumentumfilm, 207 perc, 1972)

Díjak és jelölések

  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (1961) - Arany Medve: Az éjszaka
  • Cannes-i fesztivál (1982) - Zsűri Nagydíja: Egy nő azonosítása
  • Cannes-i fesztivál (1967) - Arany Pálma: Nagyítás
  • Cannes-i fesztivál (1962) - Zsűri különdíja: Napfogyatkozás
  • Cannes-i fesztivál (1960) - Zsűri Nagydíja: A kaland
  • Locarnoi Filmfesztivál (1957) - Fesztivál Nagydíja: A kiáltás
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál (1995) - FIPRESCI-díj: Túl a felhőkön
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál (1964) - FIPRESCI-díj: Vörös sivatag
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál (1964) - Arany Oroszlán: Vörös sivatag
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál (1955) - Legjobb rendező: A barátnők
  • BAFTA-díj (1968) - Legjobb film jelölés: Nagyítás
  • BAFTA-díj (1961) - Legjobb film jelölés: A kaland
  • Cannes-i fesztivál (1982) - Arany Pálma jelölés: Egy nő azonosítása
  • Cannes-i fesztivál (1975) - Arany Pálma jelölés: Foglalkozása: riporter
  • Cannes-i fesztivál (1962) - Arany Pálma jelölés: Napfogyatkozás
  • Cannes-i fesztivál (1960) - Arany Pálma jelölés: A kaland
  • Oscar-díj (1967) - Legjobb rendező jelölés: Nagyítás
  • Oscar-díj (1967) - Legjobb forgatókönyv jelölés: Nagyítás
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál (1955) - Arany Oroszlán jelölés: A barátnők

Hozzászólások

Tenebra Mors 2010 ápr. 27. - 21:55:53
Kevesen írtunk ide, eddig csak ketten. Pedig a mozgókép egyik legjelentõsebb mesterérõl van szó. S ezt most mindenféle sznobizmustól mentesen mondom. Szerintem Antonioni valóban igazi mûvész: olyan ember volt, aki valahogy középutat bírt fenntartani a rendkívül intellektuális és a könnyen befogadható filmek között. Mûvei (persze a maguk módján) rendkívül szórakoztatóak, megragadóak, átélhetõek, ugyanakkor nagyon bonyolult gondolatisággal és tartalommal vannak feltöltve. Pl. egyik kedvencem a Nagyítás, melyben a felszínen kapunk egy krimitörténetet, miközben tudat alatt is elemezteti velünk a mozgókép lényegét: tulajdonképpen fiktív történeteket látunk, melyek mögött, ha a valóságot akarjuk felkutatni, egyszerûen Semmit sem találunk. Illetve csak azt. Gyönyörû!

Szóval Antonioni az egyetlen olyan véleményem szerint, aki valóban képes volt megragadni a "hangot", amivel szólni tud az emberek felé. Fellinit is szeretem, de õ jóval távolabb áll tõlem kissé mindig "varietés" filmjeivel, illetve Pasolini alkotásait is nagyon bírom, de õ meg olykor túl "hisztérikus" számomra. Antonioni a tiszta tárgyalagosság, az igazi, modern, elidegenedett érzelemmentesen érzelmesség. Áhh, áradozni tudnék róla oldalakat :D.
bourne 2009 ápr. 02. - 12:35:43
bár itt az ismertetõben nincsen feltüntetve, de a múltkor sikerült elcsípnem azt a Kínáról szóló dokumentumfilmjét, ami annak idején nagy port kavart ... 207 percen keresztül semmi mást nem látunk, csak a kínai embereket, ahogy élik mindennapjaikat, kommentár is csak nagy ritkán van a filmben ... nem mondom, h tetszett a film ... különösebben semmi mást nem csináltak tényleg, csak kimentek az utcára és felvettek mindent, amit láttak ... de azért mindenképpen érdekes megnézni , hogy hol tartott 1972 körül a kínai gazdaság, milyenek voltak az emberek ...